جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۸۹۷۴
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۴
عجب شیر پرس - سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: مسئله آب ما را تا مرز تنش‌های اجتماعی و سیاسی و امنیتی نیز پیش برده است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس در صحن علنی امروز مجلس در جریان درخواست تحقیق و تفحص از شرکت ملی آب و فاضلاب کشور گفت: یکی از مهمترین زیرساخت‌های تشکیل دهنده توسعه پایدار در کشورمان را تأمین آب شرب و بهداشتی و تصفیه فاضلاب شهری تشکیل می‌دهد. ایجاد رفاه عمومی و ارتقاء رضایتمندی شهروندان در این بخش می‌تواند از ارکان جلوگیری مهاجرت از روستا‌ها به شهر‌ها و از شهر‌ها به کلان شهر‌ها محسوب شده و بطور قابل ملاحطه‌ای از خالی شدن روستا‌ها و ایجاد حاشیه نشینی‌های شهری که معضلات پیشماری را در پی دارد، جلوگیری کرده و ضمن ایجاد پایداری جمعیتی در کشور باعث توسعه اقتصادی و امنیت کشور و کاهش هزینه‌های پنهان اجتماعی ناشی از فزونی حجم حاشیه نشینی و با هزینه‌های بهداشت و درمان، ناشی از فقدان دسترسی به آب بهداشتی مناسب و یا عدم تصفیه فاضلاب شهری شود.
به گفته این نماینده مجلس، این مهم با توجه به اقلیم‌های مختلف کشور و همچنین تنوع و محدودیت منابع آبی در پهنه‌های مختلف کشور و از سوی دیگر تغییرات اقلیمی رخ داده از اهمیت دو چندانی برخوردار بوده و می‌طلبد سیاستی یکپارچه، منسجم علمی در دستور کار دولت و دست اندرکاران مرتبط با این موضوع قرار گیرد. بیش از سه دهه است که موضوع آب و مباحث پیرامون آن، از گردونه خدمات فنی و مهندسی فراتر رفته و به عنوان کالایی با ماهیت راهبردی و توان اثرگذاری بر تحولات سیاسی اقتصادی اجتماعی و زیست محیطی و حتی نظامی خودنمایی می‌کند.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ گفت: این حساسیت مضاعف و بی سابقه که ثمره فزونی تقاضا‌های مستقیم و غیر مستقیم و در عین حال کم یابی منابع آبی با کمیت و کیفیت مناسب است سبب شده تا اهمیت و ضرورت مدیریت کارآمد آب دو چندان و چاره اندیشی برای دشواری‌های پیش روی آن در سطوح محلی، ملی منطق‌های و بین المللی مطرح شود. این تحولات عمیق، دولت‌ها را در ادوار مختلف ناگزیر ساخته است تا برای پاسخگویی به تقاضا‌های رو به ازدیاد أب، با کاستن از نقش تصدی گری و ایفای وظیقه سیاستگذاری و نظارت و توان بخش‌های خصوصی و تخصصی را در این عرصه به خدمت گیرند.
نگاهی به تحولات رخ داده در بخش آب و فاضلاب کشور طی دهه‌های گذشته و ارزیابی حجم فعالیت‌های انجام شده و در ظرفیت‌هایی مدیریتی مهندسی و اقتصادی افزایش یافته در این بخش ابعاد تحول عظیم ناشی از تشکیل شرکت‌های آب و فاضلاب و آثار آن را به خوبی آشکار کرده است. کشور ما به طور طبیعی با زمینه‌های بروز بحران در بخش آب و فاضلاب روبرده است.
این نماینده همچنین گفت: امروز از خراسان تا سیستان از سیستان خوزستان و از خوزستان تا لرستان و آذربایجان و شهر‌های کویری مرکزی درگیر مسأله و تنگنا‌های مرتبط با آب و فاضلاب هستند و این موضوع تا مرز تنش‌های اجتماعی و سیاسی و امنیتی نیز پیش رفته است. سالهاست عدم دستیابی روستا‌های سیستان به آب بهداشتی یکی از علت‌های مهم خالی شدن روستا‌ها از سکنه است و در خوزستان مردم به آب شرب و بهداشتی که مایه حیات است، دسترسی ندارند، بحران فاضلاب اهواز علیرغم سرمایه گذاری‌های داخلی و خارجی، تبدیل به کلافی سر در گم شده و مردم این استان درگیر تشنگی در فصل گرما و آبگرفتگی‌های وسیع از نوع مخرب و نیزیس زدگی‌های گسترده فاضلاب در زمان بارش‌ها هستند.
«محیط زیست کارون از بابت تخلیه فاضلاب به مرز نابودی رسیده است» «درگیر شدن گسترده چاه‌ها به نیترات حاصل عدم تصفیه فاضلاب شهری، بسیاری از منابع آب‌های زیرزمینی را از حیرانتفاع خارج کرده است» این دو نکته را نیز خضریان گفت.
به همین دلیل خضریان طرح تحقیق و تفحص از شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور را که سکاندار صنعت آب و فاضلاب محسوب می‌شود مطرح کرده تا این حرکت زمینه‌ای باشد برای ورود اختصاصی به مسائلی که ریشه در تخلفات و حتی ارتکاب جرائمی دارد و این روند باعث واکاوی و ورود به موضوعات و عندالاقتضاء حتی معرفی عاملان وضعیت نابسامان کنونی کشور در این عرصه و سپردن عوامل خاطی از مدیران مربوطه در وزارت نیرو گرفته تا دیگر عوامل مساله دار در آن شرکت مادر تخصصی با شرکت‌های عملیاتی زیر مجموعه استانی تحت راهبری آن به قانون و عدالت پس از تصویب در صحن علنی شود.
در نهایت گزارش کمیسیون عمران مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تصویب شد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: