شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۸۹۴۷
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹
عجب شیر پرس - سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: توصیه به آمریکا این است که به‌جای دستکاری در ترتیبات منطقه، تلاش کند واقعیات منطقه را بفهمد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سعید خطیب زاده در نشست خبری گفت توصیه به آمریکا این است که به‌جای دستکاری در ترتیبات منطقه، تلاش کند واقعیات را بفهمد. ریشه آنچه که امروز در منطقه می‌بینیم همین روریکرد‌های مداخله جویانه برخی کشور‌های فرامنطقه‌ای در منطقه است.
حضور آمریکایی‌ها در منطقه از سال ۱۹۲۴ میلادی آغاز شد. با کشفِ میدان‌های نفتیِ بحرین در سال ۱۹۳۲ و کویت و عربستان سعودی در سال ۱۹۳۸ و معادنِ نفت قطر در سال ۱۹۳۹ میلادی، آمریکایی‌ها بیش از پیش به جایگاه ژئواستراتژیکی و اقتصادیِ خلیج فارس پی بردند و چیرگیِ سیاسی و نظامی بر آن را به یکی از هدف‌های راهبُردیِ خود تبدیل کردند.
از همان سال‌ها پای آمریکا به منطقه باز شد و حضور نظامی آن‌ها به سوریه، عراق، لبنان و بحرین کشیده شد. ماحصل حضور آمریکایی‌ها در منطقه متولد شدن گروه‌های تروریستی و تکفیری بود که طی ده سال گذشته غرب آسیا را به  آشوب کشیدند.
آمریکا بداند با فروش سلاح نه تنها باعث آرامش در منطقه نمی‌شود بلکه استاندارد‌های دوگانه خود را نشان می‌دهد، سخنگوی وزارت خارجه این سخنان را در نشست خبری با اصحاب رسانه مطرح کرد.
پیش از این نیز، حجت‌الاسلام رئیسی ۱۵ آذر در دیدار با فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه گفته بود که استمرار حضور غیر قانونی نیرو‌های بیگانه در منطقه و خاک سوریه برای امنیت و ثبات منطقه خطرناک است.  

سفر رئیسی به روسیه با دعوت پوتین انجام می‌شود
خطیب زاده درباره احتمال امضای سند همکاری‌های راهبردی ایران و روسیه در سفر رئیس‌جمهور به مسکو، گفت: این سفر در پاسخ به دعوت ولادیمیر پوتین انجام می‌شود. این یک سفر کاری است و تلاش می‌شود موضوعاتی در حوزه‌های مختلف مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد. برخی اسناد و تفاهمنامه‌ها نیز در دست پیگیری است. سند بالادستی تنظیم روابط راهبردی میان دو کشور همچنان وجود دارد درحال تمدید شدن است.
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه ۱۷ آذر در نشست خبری پس از دیدار با نخست‌وزیر یونان، گفت که امیدوارم رئیس‌جمهور ایران دعوت من را بپذیرد و بتواند روزهای سال آینده از روسیه بازدید کند.
آخرین گفت‌وگوی تلفنی سران دو کشور روز ۲۵ آبان‌ماه انجام شد. در آن تماس، رئیسی اراده جمهوری اسلامی ایران را توسعه روابط تجاری و اقتصادی با روسیه دانست و گفت: آمادگی داریم سند جامع همکاری‌های بلندمدت دو کشور را نهایی کنیم تا روند ارتقاء هر چه بیشتر روابط و همکاری‌های دو کشور با سرعت، اجرایی شود.
پوتین نیز با تأکید بر همگرایی تهران و مسکو در بسیاری از موضوعات، گفت: مسکو از پیشنهادات تهران در تدوین سند جدید همکاری بلندمدت دو کشور حمایت می‌کند و مصمم هستیم هر چه سریع‌تر نهایی و اجرایی شود.

گفت‌و‌گوهای وین از امروز وارد مباحث محتوایی می‌شود
سخنگوی وزارت خارجه درباره مذاکرات وین گفت: ما امروز در نقطه‌ای قرار داریم که گفت‌وگو‌های وین وارد بحث‌های محتوایی می‌شود. از بعد از ظهر امروز گفت‌وگو‌ها به صورت دو جانبه و چندجانبه آغاز می‌شود. البته جزئیات آن را بعد از گفت‌وگوی اولیه هماهنگ‌کننده برجام با مذاکره‌کننده ارشد کشورمان که مسیر جلسات بیشتر روشن خواهد شد، اعلام خواهیم کرد. کارگروه‌ها و هم هئیت‌ها از امروز دستور کار مشخصی خواهند داشت.
در روزهای اخیر، میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران جلسه‌ای داشت. تصویری که از این جلسه منتشر شد در فضای مجازی بازتاب‌هایی در پی داشت.
سخنگوی وزارت امور خارجه در این باره گفت: ما به این موضوع که اعضای ۱+۴ با چه مکانیزمی با آمریکا صحبت می‌کنند و یا اینکه مکانیزم مشترک و یا انفرادی دارند ورود نمی‌کنیم و هیچ‌وقت از آن‌ها نمی‌پرسیم. برای اولین بار نیست که به صورت دوجانبه و چندجانبه گفت‌وگو‌هایی بین اعضا شکل می‌گیرد و این گفت‌وگو‌ها صرفا مختص روسیه نیست. برخی از مذاکره‌کنندگان از فعالان فضای مجازی هستند و شاید مطالباتشان مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد.
او ادامه داد: آن‌هایی که در وین بودند می‌دانند که ۱+۴ در ادوار گذشته نیز با هیئت آمریکایی گفت‌وگو‌هایی داشته است. مسیر مشخصی برای تبادل نظر بین ایران و ایالات متحده وجود دارد و برای اینکه سوء تفاهم و سوبرداشتی وجود نداشته باشد تبادل نظر در این مسیر، به صورت مکتوب، ولی غیر رسمی از طریق هماهنگ کننده کمیسیون مشترک است. این جزئیات را گفتم برای اینکه کسانی که قرار است دقیق بدانند در وین چه اتفاقی می‌افتد، بدانند و برخی هم که با متن کاری ندارند و دوست دارند حاشیه سازی کنند نکاتی را می‌گویند و به قول طلبه‌ها علیکم بالمتون لا بالحواشی.
خطیب‌زاده گفت: ساز و کار‌هایی که در وین پیگیری می‌شود ساز و کار‌های مشخصی است. برخی به خاطر اینکه نمی‌توانند از متن خبرسازی خاصی بکنند به دنبال حواشی شاذ می‌روند حاشیه‌هایی را درست می‌کنند و بر اساس آن حاشیه‌ها تصور می‌کنند که برداشت درستی را منتقل می‌کنند. بین ایران و ۱+۴ به صورت دوجانبه و چندجانبه گفت‌وگو‌ها در وین در جریان بود. یک سازوکار سه جانبه هم بین ایران روسیه و چین وجود دارد که همیشه برگزار و پیگیری شده است. در حوزه اجرای تعهدات از سوی طرف های مقابل پیشرفت ها کمتر بوده است. امروز توپ در زمین غربی هاست که نشان دهند که به وین آمده اند تا در کمترین زمان به یک توافق خوب رسیم. ما برای رسیدن به یک توافق خوب و تحقق خواسته ها و منافع ملت ایران به وین رفته ایم.
سخنگوی وزارت خارجه در بخش دیگری از سخنان خود، مذاکرات وین را به جنگ اراده‌ها تشبیه کرد و در واکنش به انتشار مطالبی در یک نشریه خارجی (فارین پالسی) درباره فرآیند مذاکرات گفت: ما با متانت و منطق، قدرت مذاکره می‌کنیم. در وین جنگ اراده‌ها را داریم که فرزندان شما تلاش دارند طرف‌های مقابل را متوجه واقعیت‌ها کنند. آن‌ها حاضر نبودند آنچه که ما در اولین روز دوره هفتم پیشنهاد کردیم را بپذیرند و آن تنفس چند روزه نیز برای مشورت درباره پیشنهادات ایران بود.
ایران و ۱+۵ در سال ۹۴ پس از چند دور از گفت‌وگو‌ها به توافق برجام دست پیداکردند. قرار بود در راستای این توافق تحریم‌های اعمال شده علیه ایران رفع شود. اما پس از روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، او در ۱۸ اردیبهشت ۹۷ از این توافق خارج شد. سپس تحریم‌های موجود علیه ایران مجددا اعمال شد و دولت  آمریکا کمپین فشار حداکثری علیه ایران را آغاز کرد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم گفت‌وگوهای ایران با ۱+۴ آغاز شد و هم اکنون نیز قرار است ادامه دور هشتم این مذاکرات از امروز دوشنبه ۱۳ دی آغاز شود.

ایران نسبت به تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید دارد
سخنگوی وزارت خارجه درباره به رسمیت شناختن طالبان به عنوان دولت مستقر در افغانستان گفت: وزارت امور خارجه مواضع جمهوری اسلامی ایران را به دقت اعلام کرده است. آنچه در افغانستان بیش از همه مورد تاکید ایران و کشور‌های همسایه است، تشکیل دولت فراگیر است که بازتاب دهنده تنوع قومی و جمعیتی افغانستان باشد. مسیر آینده افغانستان، تحقق اراده همه مردم افغانستان است. سیاست ایران در قبال تمامی مردم افغانستان روشن بوده است. به رغم تمامی اختلافات و مشکلات ما تلاش کردیم مردم کمترین آسیب را ببینند؛ چه آن‌ها که به ایران پناه آوردند و چه آن‌ها که در داخل افغانستان دچار مشکل هستند.
او ادامه داد: یکی از بند‌های ثابت گفت‌وگو‌های ما با هیئت‌های خارجی کمک و تسهیل دسترسی‌های بشردوستانه به افغانستان بوده است. ما با همه گروه‌های افغانستانی از جمله با طالبان در ارتباط هستیم. در سفر آقای کاظمی قمی به افغانستان، مواضع و نکات ما به دقت به طالبان گفته شده است. ما اساسا در نقطه شناسایی قرار نداریم و امیدواریم هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان در مسیری حرکت کند که بتواند شناسایی بین‌المللی را از طریق اقداماتی که انجام می‌دهد و از مسیر خواست و اراده مردم، به دست بیاورد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: