پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۸۹۳۷
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۹
عجب شیر پرس - وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خط‌آهن شلمچه-بصره حداکثر دو سال با اعتبار ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون دلارساخته می‌شود، گفت: در شهرهایی که مشکل زمین وجود ندارد نباید به سمت بلند مرتبه سازی رفت مثلا در بم چون مشکل زمین نداشتیم به متقاضیان ۲۰۰ متر زمین دادیم.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از فارس، رستم قاسمی شب گذشته در یک برنامه تلویزیون حاضر شد و نسبت به آخرین فعالیت‌های وزارت راه و شهرسازی برای مردم گزارشی ارائه کرد.

 ساخت راه‌آهن شلمچه-بصره در ۲ سال با تأمین مالی ۱۲۰ میلیون دلار
وزیر راه و شهرسازی در ابتدای این برنامه در تشریح آخرین جزئیات اتصال ریلی ایران و عراق گفت: با توجه به اینکه اتصال ریلی ایران و عراق برای هر دو کشور اهمیت دارد در سفر نخست وزیر عراق به تهران این موضوع مطرح و قرار شد کار عملیاتی آن آغاز شود.
وی با اشاره به اینکه در توافق جدید بین دو کشور تاریخ آغاز ساخت این خط ریلی مشخص شده است و یک شرکت مشترک برای سرمایه گذاری و بهره برداری در طی دو ماه باید تشکیل شود، تاکید کرد: طول این مسیر ریلی ۳۲ کیلومتر و موضوع مهم در ساخت این خط ریلی، ایجاد پل بین ایران و عراق است که قرار شد پیش از تشکیل شرکت مشترک، متخصصان ما در دو طرف محل ساخت پل مستقر شوند و کارهای مطالعاتی انجام شود.
قاسمی در بیان اینکه ظرف چند روز آینده متخصصانی را برای مین‌روبی این مسیر ریلی در عراق به این کشور اعزام می‌کنیم و طرف عراقی باید در ۶ ماه، مسیر را آماده کند و به ما تحویل دهد، اظهار داشت: پیش بینی ما برای اتمام ساخت این خط ریلی حداکثر دو سال است و ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون دلار مجموع سرمایه گذاری برای احداث این خط آهن خواهد بود.
این مقام مسئول در توضیح اینکه مزیت اقتصاد ما ترانزیت است، گفت: برای ما اتصال ریلی دو کشور مهم است، با راه اندازی این خط آهن، صادرات ما به عراق ایمن و ارزان‌تر می‌شود و در آینده این راه آهن به مدیترانه وصل خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه با راه اندازی مسیر ریلی رشت-آستارا زمان ترانزیت کالا از شرق آسیا و اروپا کاهش چشمگیری خواهد داشت، ادامه داد: به عنوان نمونه هند تعدادی کانتینر را از بندر چابهار به رشت فرستاد و از آنجا با کامیون به آستارا حمل و به فنلاند صادر شد که ۲۱ روز طول کشید، اما اگر این کانتینرها با کشتی می شد حمل 3 ماه زمان می‌برد.
عضو کابینه دولت سیزدهم در بیان برنامه سفر به کشورهای همسایه شمال غرب، گفت: 2 هفته آینده در سفر به آذربایجان موضوع احداث پل میان ایران و آذربایجان برای ساخت خط ریلی در دستور کار قرار می‌گیرد که اگر به نتیجه برسد کار را آغاز خواهیم کرد.

شرایط برای دسترسی همه شهرها به منظور ثبت‌نام در نهضت ملی مسکن مهیا می‌شود
قاسمی در ادامه به نهضت ملی مسکن پرداخت و بیان کرد: در حال حاضر ثبت نام تنها در ۸۰۰ شهر کشور انجام می‌شود،که با افزایش شهرهایی که دسترسی سامانه برای آن‌ها فراهم می‌شود، آمار نام نویسی کنندگان افزایش خواهد یافت.
وزیر راه و شهرسازی در بیان اصلاحات مسئله فرم ج برای تایید تعداد بیشتری از مردم در نهضت ملی مسکن گفت: برای استفاده بیشتر مردم فرم ج را اصلاح کردیم و اکنون کسانی که در شهرهای بزرگ، ۵ سال و در شهرهای کوچک، ۳ سال پیش صاحبخانه بوده اند اما پس از آن خانه نداشته‌اند، می‌توانند دوباره در سامانه نهضت ملی مسکن نام‌نویسی کنند.

تیم حقوقی وزارت راه در تلاش برای مهیا کردن شرایط ثبت نام مجردها
وی ضمن تاکید بر اینکه آیین‌نامه افراد مجرد توسط تیم حقوقی هنوز نهایی نشده است، گفت: افراد مجرد نیز می‌توانند در این سامانه نام نویسی کنند اما پس از پایان ساخت واحدها که بین یک و نیم تا دو سال زمان می‌برد، باید اسناد ازدواج خود را برای تحویل خانه ارائه دهند.
عضو کابینه دولت سیزدهم ادامه داد: برای مثال یکی از پیشنهادات این است که بهای زمین در طرح نهضت ملی مسکن از متقاضیان گرفته نمی‌شود اما اگر متقاضی ازدواج نکند باید بهای زمین را هم پرداخت کند.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در نهضت ملی مسکن متقاضی محور عمل کرده‌ایم و واحدها با اسم و مشخصات متقاضی ساخته می‌شود، گفت: مطابق قانون جهش تولید و تامین مسکن در طرح نهضت ملی مسکن به جای مسکن سازی، شهرسازی می‌کنیم و همه امکانات همزمان با ساخت مسکن مانند مدرسه، درمانگاه و سایر موارد ساخته می‌شود.

به سمت بلندمرتبه‌سازی مسکن نمی‌رویم
قاسمی ضمن نقد سیاست بلندمرتبه سازی در مناطقی که محدودیت زمین ندارد، بیان کرد: در شهرهایی که مشکل زمین وجود ندارد نباید به سمت بلند مرتبه سازی برویم و به عنوان نمونه در بم چون مشکل زمین نداشتیم  و تا چشم کار می‌کرد، زمین دولتی بود، به متقاضیان ۲۰۰ متر زمین دادیم.
این مقام مسئول در بیان اینکه زمین 2 میلیون واحد مسکونی تمام با اتکا به زمین‌های وزارت راه و شهرسازی تهیه شد و در ارتباط با تامین زمین از سایر دستگاه‌ها تعارض قانونی بین طرح جهش تولید و تامین مسکن با قانون بودجه سال 1400 وجود دارد، گفت: ساخت ۴۱ هزار واحد در قم، ۲۰ هزار واحد در یزد و ۲۰ هزار واحد در زنجان آغاز شده است و در بسیاری از شهرها مانند اراک و کرمانشاه آماده آغاز عملیات اجرایی هستیم.
وی افزود: با توجه به اینکه ساخت مسکن حدود یک و نیم تا دو سال زمان می‌برد، برای دستیابی به هدف سخت ۴ میلیون مسکن در مرحله اول، ساخت ۲ میلیون واحد را آغاز می‌کنیم و پس از اتمام آن‌ها ۲ میلیون مسکن دیگر ساخته خواهد شد، همچنین تا پایان امسال ساخت ۸۰۰ هزار واحد آغاز می‌شود.

تامین زمین مهمترین دلیل مهیا نشدن ثبت نام در 400 شهر
قاسمی در مواجه با انتقاد مجری برنامه از خلف وعده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نسبت به مهیا نشدن امکان ثبت نام در 400 شهر کشور گفت: از دلایل بارگذاری نکردن نام این شهرها، مشکلات نرم‌افزاری ثبت نام و تهیه زمین در این مناطق بوده است که با تهیه زمین در این شهرها، نام نویسی برای آن‌ها در سامانه فراهم می‌شود.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: پیش بینی می‌کنیم تا دو هفته آینده امکان نام نویسی برای بقیه شهرها نیز در سامانه طرح نهضت ملی مسکن فراهم شود.
عضو کابینه دولت سیزدهم با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹۹ درصد زمین‌های آماده شده برای ساخت ۲ میلیون واحد مسکونی متعلق به راه و شهرسازی است، گفت: کمتر از ۱ درصد زمین را از سایر دستگاه‌ها گرفتیم چون در قانون بودجه ۱۴۰۰ یک ماده وجود دارد که دستگاه‌ها می‌توانند برای تأمین منابع، املاک را مولدسازی کنند و همین مسئله تعارض قانونی به وجود آورده است.
وی با شاره به اینکه تلاش می‌کنیم، حداکثر تا 3 ماه اول سال ۱۴۰۱ موضوع زمین برای ۴ میلیون واحد مسکونی را تعیین تکلیف کنیم، گفت: ما حدود ۳۰ تا ۴۰ شهر جدید در کشور داریم که در اختیار راه و شهرسازی است و زمین آن هم مشخص است و بقیه هم الحاق زمین‌های متعلق به دولت است که در کنار شهرها وجود دارد.
قاسمی در بیان توافقات انجام شده با سایر نهادهای حاکمیتی به منظور تامین زمین گفت: توافق خوبی با سازمان اوقاف انجام دادیم که از زمین‌های اوقاف در کل کشور استفاده کنیم و با حمایت رئیس بنیاد مستضعفان هزار هکتار از زمین‌های این بنیاد را که در کنار شهرها وجود دارد هم استفاده می‌کنیم، همچنین با نیروهای مسلح توافق خوبی داشتیم تا از زمین‌هایی که نیروهای مسلح در بسیاری از شهرها دارند که کاربری آن‌ها مسکونی نیست استفاده کنیم و برعکس در بعضی از شهرها که نیروهای مسلح نیاز به زمین دارند، در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه موظف هستیم حتی در جایی که زمین نداشته باشیم برای نهضت ملی مسکن زمین بخریم و در اختیار مردم قرار دهیم، افزود: در همه شهرهای کشور زمین‌هایی را که متعلق به راه و شهرسازی یا حتی متعلق به مردم می‌باشد با توافق صورت گرفته تغییر کاربری می‌دهیم و سهم مردم را پرداخت می‌کنیم و سهم خودمان را برای متقاضیان در نظر می‌گیریم.

ضمانت اجرایی پرداخت تسهیلات توسط نظام بانکی قوی است
وی با تاکید بر اینکه به دلیل ضمانت اجرایی قوی طرح جهش تولید و تامین مسکن از پرداخت تسهیلات توسط نظام بانکی اطمینان داریم، ادامه داد:در شورای پول و اعتبار توافق کردیم که برای تهران ۴۵۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۴۰۰ میلیون، شهرها ۳۵۰ میلیون تومان و همچنین برای روستا ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون تومان برای هر واحد تسهیلات ساخت مسکن در نظر گرفته شود.
قاسمی تصریح کرد: به غیر از بانک مسکن که عملیات اجرایی را فعال کرده است هنوز بسیاری از بانک‌ها عملیات اجرایی را شروع نکردند، ولی به بقیه بانک‌ها ابلاغ شده است و فکر نمی‌کنم جزو موانع ما باشد.

تسهیلات ساخت مسکن به رشته صنایع وابسته تزریق می‌شود
قاسمی در بیان اینکه تسهیلات ساخت مسکن به رشته‌صنایع وابسته به این پیشران اقتصادی تزریق می‌شود، اظهار داشت: سود تسهیلاتی که شورای پول و اعتبار برای بانک‌ها در نهضت ملی مسکن مشخص کرده است ۱۸ درصد می‌باشد و اقساط این تسهیلات ۲۰ ساله است که اقساط آن به صورت پلکانی خواهد بود.
وی افزود: توجه کنید که فرآیند پرداخت قسط حداقل از 2 سال آینده آغاز خواهد شد و همین مسئله می‌تواند بار بازپرداخت اقساط را از روی دوش متقاضی کاهش دهد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تمهیدات خوبی با وزارت صمت داشتیم که مصالح به گونه‌ای خریداری شود که تورم کمتر در آن تأثیر داشته باشد، همچنین پروانه کار با قیمت ارزان در اختیار قرار می‌گیرد و سهم هزینه نظام مهندسی کمتر است و همچنین مالیات بسیار کمتری پرداخت می‌شود.

انبوه‌ساز ترکیه تا تعیین تکلیف واحدهای قبلی به نهضت ملی مسکن ورود نمی‌کند
عضو کابینه دولت سیزدهم ضمن بیان توانمندی فنی و مهندسی بومی بسیار ویژه در حوزه ساخت مسکن در پاسخ به سوال مجری پیرامون حضور یک شرکت انبوه‌ساز ترکیه در نهضت ملی مسکن که به تعهدات خود در مسکن مهر پردیس عمل نکرده است، گفت: درباره شرکت سازنده ترکیه‌ای که بخشی از تعهدات قبلی خود را انجام نداده است در حال حاضر قرارداد جدید با این شرکت در دستور کار ما نیست چون باید تعهدات قبلی این شرکت تعیین تکلیف شود.
وی همچنین با تاکید براینکه ما در زمینه صنعتی سازی ساختمان در کشور نسبت به دنیا عقب ماندگی جدی داریم و به دنبال این هستیم که با ساخت تعداد زیادی واحد مسکونی، نظام فنی و مهندسی کشور را به سمت صنعتی سازی ببریم، افزود: اکنون به دنبال این هستیم که دانش فنی صنعتی سازی را در کشور نهادینه کنیم و اگر با شرکت‌های کشورهای خارجی درباره صنعتی سازی توافق کنیم، این شرط وجود دارد که کارگر، مهندس، مواد و مصالح را در ایران داریم و تنها چیزی که نیاز است فناوری صنعتی سازی است.

شناسایی 2 میلیون واحد مسکونی خالی در کشور
قاسمی پس از پخش ویدیویی از انجام نشدن قانون مالیات بر خانه‌های خالی گفت: واقعیت این است که طرح جامع اطلاعاتی در کشور تدوین نشده است، گرچه اطلاعاتی را در ثبت احوال و ثبت اسناد داریم و ما بر اساس اطلاعاتی که اکنون در وزارت راه و شهرسازی وجود دارد آمار خانه‌های خالی را که حدود ۲ میلیون می‌شود به وزارت امور اقتصادی و دارایی دادیم.
وزیر راه و شهرسازی در توضیح اختلاف وزارت راه  با سازمان امور مالیاتی پیرامون شناسایی واحدهای مسکونی خالی گفت: ممکن است این اطلاعات نقص داشته باشد ولی بخشی قابل توجهی از این تعداد خانه‌های خالی هستند که باید از آن‌ها مالیات گرفته شود.
وی در بیان درخواست از مردم پیرامون اینکه اطلاعات خانه خود را در سامانه املاک و اسکان بارگذاری کنند تا بتوانیم این سامانه را به نتیجه برسانیم، افزود: این سامانه اکنون ناقص است ولی در حال حاضر اطلاعات ۶۰ میلیون ایرانی را داریم که این تعداد را از بانک‌های اطلاعاتی کشور دریافت کردیم ولی مردم باید این اطلاعات را اصلاح کنند چون ممکن است متعلق به چند سال قبل باشد.
وزیر راه و شهرسازی در تشریح این مسئله که در قانون ابلاغی روش‌هایی وجود دارد که می‌توانیم از طریق این روش‌ها مردم را تشویق کنیم تا در سامانه املاک و اسکان وضع ملک خود را مشخص کنند، گفت: مردم نگران نباشند که مثلاً به تعداد افراد خانواده ملک داشته باشند،چون جزء خانه‌های خالی حساب نمی‌شود و مالیات هم به آن تعلق نمی‌گیرد.

با عرضه مسکن قیمت اجاره‌بها کاهش می‌یابد
قاسمی در بیان اینکه اگر اطلاعات سامانه املاک و اسکان ناقص بماند ابزارهایی داریم تا افرادی که وضع ملک خود را تعیین تکلیف نکنند هزینه برق آن‌ها پلکانی افزایش پیدا می‌کند، گفت: یکی از اقدام‌های مهم در زمینه کاهش اجاره‌بها افزایش عرضه مسکن است، زمانی که عرضه مسکن زیاد می‌شود اجاره هم پایین می‌آید و همچنین باید خانه‌های خالی در کشور را تعیین تکلیف کنیم تا عرضه شوند.
وی همچنین درباره مالیات بر عایدی سرمایه هم افزود: برای فعالیت سوداگرانه باید مالیات تعلق بگیرد البته معتقدیم نباید با اجرای این قانون سرمایه گذاری در مسکن متوقف شود، اما بخش سوداگری در مسکن باید کنترل شود.
وزیر راه و شهرسازی در مواجه با این پرسش که گاهی صحبت‌هایی مطرح می‌شود، آیا وزیر راه و شهرسازی در وزارتخانه می‌مانند، گفت: این شایعات واقعیت ندارد و ما در وزارتخانه هستیم و کارمان را با جدیت ادامه می‌دهیم.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: