پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۸۹۲۴
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۳
عجب شیر پرس - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: از ۲۶ میلیون نفر از مردم که توان انجام کار مداوم را دارند از جمله جوانان تحصیلکرده و جویای کار، آبرومند و پایدار، متاسفانه حدود ۲.۵ میلیون نفر از آن ها بیکار مطلق هستند.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از تسنیم، سیدسلمان ذاکر نماینده ارومیه در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 7 دی ) قوه مقننه و  در تشریح سوال خود از حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره وضعیت اشتغال، گفت: برابر سند چشم انداز 20 ساله قانون تشکیل شورای عالی اشتغال و بند 7 ماده یک لایحه تعیین وظایف و اختیارات وزارتخانه، شما موظف به سیاستگذاری، برنامه ریزی و پیگیری و نظارت و هماهنگ کننده بین دستگاه ها در زمینه حمایت های موثر از بیکاران جویای کار، ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای بازار کار و ایجاد اشتغال کامل و پایدار هستید.
وی ادامه داد: بنابراین مسئول اشتغال و ساماندهی آن متوجه شما و وزارتخانه شما است و نمی توانید از این مسئولیت شانه خالی کنید، آمار تعداد بیکاران چالش زا و نگران کننده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مطرح کرد: از 26 میلیون نفر از مردم که توان انجام کار مداوم را دارند از جمله جوانان تحصیلکرده و جویای کار، آبرومند و پایدار متاسفانه، حدود 2.5 میلیون نفر آن ها بیکار مطلق هستند و 2.5 میلیون نفر آن ها ناامید از کار و چند میلیون نفر دیگر به اشتغال ناقص، ساعتی، فصلی و بدون بیمه و بازنشستگی و از کارافتادگی مشغول هستند.
وی ادامه داد: گروهی دیگر به عنوان نیروهای استخدامی و غیررسمی مانند شرکتی ها، قراردادی ها و 17 نوع استخدام دیگر که متاسفانه از امنیت شغلی نیز محروم هستند و هر لحظه در معرض تعدیل و اخراج هستند مطرح است آقای وزیر با این میزان از افراد بیکار، بیکاری که محصول بی تفاوتی ها و بی توجهی ها و میراث دولت های قبل بوده است چه می خواهید بکنید.
ذاکر افزود: چند روز از مسئولیت تان در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گذرد، هنوز سند جامع اشتغال را تهیه نکرده اید و صرفا اکتفا به ایجاد زیست بوم اشتغال با 171 برنامه اشتغال و با هماهنگی 71 دستگاه لشگری و کشوری می کنید. با اولویت دادن به احیای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل و نیمه ساخته قدمی برای حل معضل اشتغال آن هم فعلا فقط بر روی کاغذ اقدام کرده اید. ما فقط همان را دیده ایم.
نماینده مردم ارومیه در مجلس یازدهم تاکید کرد: آقای وزیر شما خود بهتر می دانید که با حلوا حلوا گفتن دهن ها شیرین نمی شود و مشکل بیکاری جوانان، هرگز با توصیه و گفتاردرمانی و ارائه آمار اشتغال به دستگاه های مولد شغل حل نمی شود.
وی با اشاره به ادعای وزارت صمت درباره ایجاد 600 هزار شغل در آن، مطرح کرد: وزارت نفت باید 700 هزار شغل را ایجاد کند و دستگاه های مختلف هم ایجاد اشتغال کنند. با تحکم شغل ایجاد نمی شود، طبق آمار 217 هزار در طول سه ماه شغل ایجاد کرده اید. بفرمایید عمده ترین مشکل ما جوانان تحصیلکرده و نخبگان هستند، برای چند نفر از آن ها شغل ایجاد کرده اید؟
ذاکر ادامه داد: در طول 2 سال نتوانستم در دستگاه های شما 2 نفر را جذب کنم و ادعای شما که در بیمه تامین اجتماعی 130 هزار نفر ثبت شده است با ادعای 217 هزار شغل این ها با هم قابل جمع شدن نیستند. آقای وزیر؛ شما باید برنامه های راهبردی و توان قانونی و بودجه ای و راهکارهای علمی، فنی و اقتصادی و عملیاتی خود را برای فعال کردن کارخانه های راکد، اقتصاد دانش بنیان، فضای مجازی و اقتصادی، اقتصاد مرزی و روستایی، کشاورزی و اقتصاد بازارچه های مرزی و اقتصاد مشاغل خرد و خانگی و راهکارهای دیگر را برای عبور از رکود، تورم و بالا بردن رشد اقتصادی کشور و افزایش صادرات و شغل به صورت شفاف و متقن و تضمینی برای جوانان ارائه دهید.
وی ادامه داد: توان قانونی شما کجاست؟ در قسمت های دولتی بند ج تبصره 20 و بند ب تبصره 20 قانون بودجه 1400 و تکرار آن در 1401 استخدام را ممنوع کرده است. کدام دستگاه اجازه می دهد یک نفر را جذب کنند که امروز شما می گویید فضا را برای جذب و اشتغال آماده کرده ایم؟ در بودجه بفرمایید مگر وام 50 میلیون تومانی می تواند برای جوانان اشتغال ایجاد کند؟
ذاکر تاکید کرد: در امر منابع بند الف تبصره 18 قانون بودجه 1400 را که اولویت آن اشتغال استان های کمتر توسعه یافته و آمار بیکاری آن ها بالا بوده است چه کرده اید؟ و چه مبلغی را جذب کرده اید؟ نه تنها خود وزیر بلکه مسئولین استان ها هم هیچ فردی را جذب نکرده اند.
وی ادامه داد: در تبصره 14 بودجه 1401 صندوق به نام پیشرفت عدالت ایران افتتاح کرده اید و 66 هزار میلیارد به آن اختصاص داده اید اما اگر ریز نشوید تحقق پیدا نمی کند. با کلی گویی هیچ کاری پیش نمی رود، کارخانه های راکد در استان آذربایجان غربی حدود 534 کارخانه بوده است، در سال 1399، 105 تا از آن ها احیا شد و در 1400، 41 کارخانه احیا شده و در واقع سیر نزولی داشته و به تبع آن کاهش جذب داشته است. این ها را چطور پاسخگو هستید. کارخانه هایی مانند صنعت ذوب آهن ارومیه و آجر ماشینی و تن ماهی چیچک ارومیه تعطیل هستند. ایجاد اشتغال را باید با انتقال هلدینگ های اقتصادی برای توسعه متوازن استان های کمتر توسعه یافته و کاهش بیکاری تبیین، اثبات و اعلام کنید.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: