شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 04 2024
کد خبر: ۸۹۲۰
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۹
در همکاری با شرکا؛
عجب شیر پرس - یک مسئول وزارت خارجه روسیه می گوید هم اکنون مسکو در معامله با برخی کشورها از پول ملی استفاده می کند و با سایر شرکا هم در راستای کاهش وابستگی به دلار آمریکا در حال همکاری است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از مهر، «دیمیتری بیرچفسکی» (Dmitry Birichevsky) مدیر دپارتمان همکاری اقتصادی وزارت خارجه روسیه می‌گوید این کشور به روال معمول در حال همکاری با شرکای خود در راستای کاهش سهم دلار در معاملات بین المللی است.
وی در این باره افزود: هم اکنون نیز با برخی کشورها، معاملات دوجانبه با پول ملی انجام می‌شود.
از چند سال پیش به این سوی، روسیه همواره هشدار داده است که آمریکا از دلار به عنوان ابزار فشار استفاده می‌کند.
در شهریور ۱۳۹۷، سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه گفت: هر وقت آمریکا می‌خواهد کسی را تنبیه کند، فوراً عملیات‌های بانکی که بر مبنای دلار است متوقف می‌کند. آنها این کار را با توجه به کشوری که قصد تنبیهش را دارند انجام می‌دهند که البته کشورهایی را که به‌گونه‌ای با آن کشور مورد تنبیه ارتباط دارند، تحت الشعاع قرار می‌دهد.
فروردین امسال هم لاوروف در اظهاراتی گفت: با توسل به واحدهای پول جایگزین و فاصله گرفتن از به‌کارگیری دلار، می‌توان از خطر تحریم‌های آمریکا کاست.
لاوروف که این اظهارات را در مصاحبه با یک رسانه چینی می‌گفت، افزود: باید از نظام‌های پرداخت بین‌المللی که تحت کنترل غرب است، فاصله بگیریم.
وی با بیان اینکه آمریکا قصد دارد توسعه فناورانه روسیه و چین را محدود کند، تاکید کرد که لازم است مسکو و پکن، استقلال خود از فناوری‌های غربی را تقویت کنند.
وزارت دارایی روسیه در فوریه ۲۰۲۱ گفته بود که سهم دلار آمریکا و یورو را در تبادلات ارزی خود کاهش داده است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: