پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: ۸۸۸۴
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۸
عجب شیر پرس - رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت: در حال حاضر ۹۷ درصد جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال کشور باسواد هستند. باسوادی در بین مردان ۹۸ درصد و زنان ۹۶ درصد است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از فارس، شاپور محمدزاده رئیس سازمان نهضت سوادآموزی. در نشست خبری که امروز در این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: قبل از انقلاب اسلامی ایران، ۴۷.۵ درصد جمعیت بالای ۶ سال کشور باسواد بودند و در سنین ۱۰ تا ۴۹ سال ۱.۳ درصد افزایش باسوادی نسبت به این میزان، بیشتر نداشتیم. همچنین فاصله سوادآموزی زنان و مردان ۲۴ درصد و شهری و روستای ۳۵ درصد بود.
وی ادامه داد: بر اساس آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۵ تعداد ۹۴.۷ درصد جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال باسواد بودند و البته برخی استان‌ها مانند سیستان و بلوچستان از میانگین کشوری پایین‌تر است.
محمدزاده با بیان اینکه هم‌اکنون نسبت سوادآموزی بین زنان و مردان به ۷ درصد و شهری و روستایی به ۱۲ درصد رسید، افزود: در حال حاضر ۹۷ درصد جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال کشور باسواد هستند. باسوادی در بین مردان ۹۸ درصد و زنان ۹۶ درصد است. همچنین باسوادی در شهرها ۹۸ درصد و در روستاها ۹۲ درصد است.
وی با بیان اینکه مشکل اساسی ما شناسایی و جذب است، اضافه کرد: ۵۰ درصد از مأموریت نهضت سوادآموزی در جهت تعمیق و تثبیت سوادآموزی است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به آموزش‌های نهضت سوادآموزی در شرایط کرونایی کشور، اظهار کرد: با توجه به اینکه گروه سنی تحت پوشش ما ۱۰ تا ۴۹ سال است، اغلب کسانی که در حوزه ما فعالیت می‌کنند، واکسن تزریق کردند و کلاس‌های ما کاملا حضوری است. همچنین آموزش تلویزیونی، رادیویی و تحت وب داشتیم و امسال هم ادامه دارد. ضمن اینکه جمعیت کلاس‌های ما کمتر از ۱۰ نفر است.
وی با بیان اینکه میانگین سوادآموزی در سنین ۱۵ تا ۲۴ سال در ایران، ۹۷ درصد و در جهان، ۹۱ است که در این سنین ۶ درصد بالاتر از میانگین جهانی هستیم، گفت: رتبه ما حدودا ۱۰۰ بین کشورهای جهان است و شبیه به همدیگر هستیم.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۳۶۰ هزار نفر در سراسر کشور تحت پوشش سوادآموزی هستند که ۱۰ درصد آن یعنی ۳۶ هزار نفر را اتباع خارجی تشکیل می‌دهند.
محمدزاده با بیان اینکه در سرشماری سال ۱۳۹۵ تعداد ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در خوداظهاری اعلام بی‌سوادی کردند که ۳۶۰ هزار اتباع خارجی بودند، گفت: کد ملی۶۶۰ هزار نفر را از مرکز آمار گرفتیم و در اختیار استان‌ها قرار دادیم که پیگیری‌ها نشان داد یک تعداد زیادی از این افراد باسوادند و تعداد دیگر مشخصاتی نداشتند.
وی با بیان اینکه از سال ۹۰، هیچگونه واحد سازمانی جداگانه در استان‌ها نداریم و نهضت سوادآموزی در دل استان‌ها هستند، افزود: در گروه ۱۰ ساله‌ها، ۱۰ هزار نفر را تحت پوشش قرار دادیم.
رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان آموزشیاران نهضت حتی برای باسواد کردن مردم کتک خوردند، گفت: چند سال پیش پیشنهاداتی داشتیم که بی‌سوادان از برخی خدمات اجتماعی محروم شوند که مجلس موافقت نکرد اما خدمات تشویقی و ایجابی مانند وام خود اشتغالی در برخی استان‌ها ارائه می‌شود. یکی از پیشنهادات‌مان در جایگزین حبس، سوادآموزی است‌. مثلاً افراد باسواد مجرم یک تعداد افراد بی‌سواد را باسواد کنند که نامه آن را آماده کردیم و به‌زودی ارائه می‌دهیم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: