جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۸۸۳
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۹
گزارش روز؛
عجب شیر ما - تداوم روند صعودی بورس به این امر که تا چه اندازه اخبار مثبت تبدیل به واقعیت می شود و در صورت های مالی شرکت ها نمایان می شود و همچنین بازار سرمایه تا چه اندازه این اخبار مثبت را پیشخور می کند، بستگی دارد.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از سنا، بازار سهام امروز هم با رشد بسیار بالای تقاضا همراه شد و شاخص با قدرت به کانال 75 هزار واحدی وارد شد.
 خوشبختانه در حال حاضر جو منفی دو سال اخیر بورس به دلیل این که اخبار مثبت در حوزه سیاسی و اقتصادی شوک جدی بر بازار سرمایه اثر گذاشته و همچنین در این شرایط به نظر می رسد می بایست آثار مثبت ناشی از اجرای انعقاد همکاری با شرکت های خارجی و رفع محدودیت های بین المللی بر وضعیت سودآوری شرکت ها و اقتصاد کشور نمایان شود.
 
تداوم روند صعودی بورس به این امر که تا چه اندازه اخبار مثبت تبدیل به واقعیت می شود و در صورت های مالی شرکت ها نمایان می شود و همچنین بازار سرمایه تا چه اندازه این اخبار مثبت را پیشخور می کند، بستگی دارد. اما در هر حال نقدینگی وارد شده به بازار بورس و ادامه روند صعودی ماه گذشته چراغ امید را در دل سرمایه گذاران روشن تر کرده است و می توان به ادامه روند صعودی بازار امیدوار بود. به نظر می رسد با بازگشایی نماد "خساپا" و گزارش های جدید دو غول خودروساز موج عظیمی برای شکل گیری روند صعودی جدیدی در نماد خودرویی ها به راه افتد تا بر اساس این حرکت پر قدرت این گروه بتواند موتور بورس را که به تازگی گرم شده، برای رشد بیشتر شارژ کند.

در گروه بانک  در ادامه روند مثبتی که از روز گذشته بر گروه حاکم شده است، معاملات کاملاً صعودی و مثبت انجام گرفت و اکثر نمادها معاملات را با صف خرید به پایان رساندند. البته باوجود آنکه تقاضای سنگینی برای خرید سهام بانک‌ها از ابتدای ساعات معاملات وجود داشت، اما عرضه‌کنندگان حقوقی نیز دست از فروش بر نداشتند . خبر عرضه نیروگاه دماوند در شش ماهه اول سال 95 توسط "بانک دی" همچنین خبر فروش بلوک "ونیکی" توسط بانک "تجارت"، همچنین خبر افزایش سرمایه "وسینا" و "وبملت" رغبت خرید در گروه را بیش از پیش افزایش داده است. معاملات گروه امروز هم مانند دیروز پرحجم انجام گرفت به طوری که با معامله 402 میلیون سهم وبصادر بیشترین حجم و ارزش معاملات کل بازار بورس را برای دومین روز متوالی به خود اختصاص داد و با صف خرید 153  میلیونی معاملات روز را به پایان رساند.

بانک صادرات بلوک ۲۰ درصدی توسعه نیشکر را به ارزش ۲.۱ هزار میلیارد تومانی به مزایده گذاشته است. این درحالی است که زمزمه هایی مبنی بر امکان تعدیل سود هر سهم بانک صادرات شنیده شده که از قرار معلوم درست بوده و می تواند EPS  بانک صادرات را به شرط لحاظ نشدن در دیگر سرفصل ها و هزینه ها با تحولاتی معنادار و قابل توجه همراه کند. چرا که بهای تمام شده برای بانک صادرات کمتر از 400 میلیارد تومان بوده و در صورت نهایی شدن معامله بدون تهاتر می تواند درآمد "وبصادر" را تکان دهد.

در گروه رایانه دو نماد رتاپ و رانفور امروز نیز معاملات خود را با صف خرید آغاز کردند . بطوریکه رتاپ در قیمت ۳۷۹ تومان و رانفور در قیمت ۱۷۴۱ تومان به ترتیب با صف خرید ۶۰ میلیونی و ۳۳۲ هزار سهمی مواجه بودند .

در گروه سرمایه گذاری‌ها هم شاهد شدت گرفتن تقاضا در خرید بودیم. بطوریکه نمادهای وساپا ، ونیکی ، وصنعت ، وملت ، وتوصا ، وگستر ، وبهمن ، ونیرو صف خرید پرحجمی تشکیل داده اند و سایر نمادها نیز با افزایش قابل قبولی در قیمت پایانی همراه داشتند . بیشترین حجم تقاضا در این گروه نمادهای وساپا ، ونیکی ، وصنعت به ترتیب با ۱۹۸ ، ۱۶ و ۵ میلیون صف خرید به خود اختصاص دادند.
 
درگروه خودرو امروز که همچنان با رشد تقاضا همراه شد. معاملات این گروه امروز نیز صعودی و کاملا مثبت انجام گرفت و تقریبا تمام  نمادها با صف خرید همراه بودند. نماد خزامیا با 52 میلیون سهم بیشترین حجم معاملات گروه را داشت. همچنین نماد خودرو امروز علیرغم شفاف سازی در خصوص خسارت پژو به دلیل ابهام در ارائه اطلاعات متوقف شد. اما نماد خساپا در قیمت 176 تومان بازگشایی و  با صف خرید یک میلیارد سهمی همراه شد. سایر نمادهای گروه تحت تاثیر این بازگشایی سبز پوش و صف خرید بودند.

در گروه برق ، درحالی اکثر فعالان بازار منتظر روشن شدن زمان عرضه اولیه 10 درصد سهام پتروشیمی فجر در هفته جاری هستند که تا امروز زمان قطعی این عرضه مشخص نشده اما برخی اعلام کرده اند این واگذاری چهارشنبه خواهد بود. عرضه اولیه 250 میلیون سهم آن منوط به دو شرط است. شرط اول اطمینان خاطر از کشش بازار در جذب این عرضه سنگین و تامین نقدینگی کمتر از 400 میلیارد تومانی و به هم ریختن نشدن کلیت بازار در روزهای قبل و بعد از عرضه است. شرط دوم هم اطمینان از مختل نشدن سامانه معاملات با توجه به بروز مشکلاتی در روزهای پر رونق بازار است.  

در گروه سیمانی ، ارزش صادرات انواع سیمان در دوره 9 ماهه امسال به رقم 455 میلیون دلار رسید که با اختصاص سهم 1.7 درصدی از ارزش کل صادرات، نسبت به دوره مشابه پارسال 33 درصدی کاهش را نشان داد. معاملات گروه امروز متعادل بود و با معامله 6 میلیون سهم سبزوا بیشترین حجم معاملات را داشت.

در گروه انبوه سازی معاملات امروز متعادل و پر حجم بود. که با معامله 19  میلیون سهم در نماد ثشاهد بیشترین حجم معاملات گروه را داشت. همچنان به آغاز روند صعودی در گروه امیدواریم. دراین گروه نمادهای ثشاهد ، ثعمرا ، ثپردیس ، کرمان در حفظ صف خرید خود موفق بودند . سایر نمادهای این گروه نیز به جز ثاژن ، ثفارس ، آ س پ ، ثامان ، ثغرب و ثاباد ، در حاشیه مثبت معامله شدند . بیشترین حجم تقاضا در این گروه را ثشاهد با ۲۳ میلیون صف خرید در اختیار داشت .

در گروه محصولات شیمیایی که اکثر نماد ها بصورت مثبت و متعادل مورد معامله قرارگرفتند نماد های پترول،شپلی،پارسان،تاپیکو،وپترو،جم و شکربن با افزایش قیمت و نماد های شمواد ، شیران،شپارس،شاراک و خراسان با کاهش قیمت بکار خود پایان دادند.

در گروه فرآورده های نفتی که اکثر نماد های آن با افزایش قیمت و صف خرید معاملات خود را بپایان رساندند نماد های شاوان، شراز،شتران،شبهرن،شبندر،شبریزو شپنا با بیشترین افزایش قیمت بکار خود پایان دادند.

در گروه فلزات اساسی نیز اکثر نماد های مثبت شدند بطوری که نماد های فولاد، فنورد، فپنتا،زنگان، فباهنر،فرآور،ذوب وکیمیا با افزایش قیمت و نماد های فخاس،فمراد ، فلوله ، فاسمین و فسرب با کاهش قیمت بکار خود پایان دادند.

شاخص کل بورس و اوراق بهادار در پایان معاملات امروز ، با ۱۲۱۴ واحد افزایش در ارتفاع ۷۵ هزار و ۷۸۳ واحدی ایستاد. بیش از ۶۸% از نمادهای بورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات بورس به استثنا معاملات بلوکی به ۲۳۲۶ میلیون سهم، ارزش معاملات به ۵۰۱.۷ میلیارد تومان و ارزش بازار به ۳۲۴ هزار میلیارد تومان رسید.

شاخص کل فرابورس در پایان معاملات امروز ، با ۱۰ واحد افزایش در ارتفاع ۸۱۵ هزار واحدی قرار گرفت.بیش از ۶۵% از نمادهای فرابورسی امروز را با افزایش قیمت پشت سر گذاشتند. حجم معاملات فرابورس به استثنا معاملات بلوکی به ۳۴۸ میلیون سهم، ارزش معاملات به ۹۶.۶ میلیارد تومان و ارزش بازار به ۵۶ هزار میلیارد تومان رسید .

بیشترین اثر مثبت بررشد شاخص نیز توسط نمادهای اخابر ، فارس ، وبملت ، وبصادر ، شبندر ، فولاد ، وتجارت رقم خورد .

در پایان معاملات روز جاری، سه صنعت بانکها و موسسات اعتباری ، محصولات شیمیایی و خودرو و ساخت قطعات به ترتیب بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند .

پ.ن: این گزارش حاوی اطلاعات بازار سرمایه، اخبار و نظرات کارشناسان شرکت کارگزاری مهرآفرین است اما این کارگزاری و همچنین پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، هیچگونه مسولیتی در قبال انجام هرگونه معاملات با اتکا بر این گزارش را بر عهده نخواهد گرفت.
برچسب ها: روند صعودی ، بورس
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: