سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - March 19 2024
کد خبر: ۸۷۲۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲
وزیر جهاد کشاورزی:
عجب شیر پرس - وزیر جهاد کشاورزی گفت: در سازمان جنگل‌ها، برنامه‌های ویژه‌ای در موضوع حفاظت از آب و خاک و تقویت فعالیت‌های آبخیزداری در کشور وجود دارد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از تسنیم، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی  به مناسبت روز جهانی خاک و در مراسم افتتاحیه ششمین نمایشگاه ماشین آلات، تجهیزات و سامانه‌های نوین آبیاری کشاورزی با بیان اینکه شرایط خوبی در حوزه خاک و حفاظت از خاک در کشور نداریم، گفت: مقام معظم رهبری فرمودند قضیه خاک از قضیه آب مهمتر است و قطعا همینطور است. زیرا خاک ماده‌ای است که برای ایجاد یک سانتی‌متر از آن 700 سال زمان نیاز است.
وی با بیان اینکه خاک یک میراث بین نسلی است و باید آن را برای نسل بعد حفظ کنیم، افزود: شرایطی که امروز در بحث حفاظت از آب و خاک حاکم بر کشور است نیاز به تغییر نگرش دارد. بایستی در بخش‌هایی از کشور که وضعیت مشکلات فرونشست و فرسایش داریم با تمرکز اقدامات جدی و ضروری انجام دهیم.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در بحث حفاظت از آب و خاک چندین کار باید با هم انجام شود، گفت:  نیاز به فناوری، علم و دانش و تزریق آن به حوزه های طبیعت و حفاظت از آب و خاک داریم. دیگر اینکه نیازمند عزم ملی نیز هستیم. باید مردم را برای حفاظت از آب و خاک به میدان بیاوریم. بزرگترین حافظان آب و خاک مردم هستند و می‌توان یک نهضت بزرگ ملی را در کشور در راستای حفاظت از آب و خاک راه اندازی کرد.
وی در ادامه گفت: رسانه‌ها بزرگترین و بیشترین آگاهی را به مردم می‌دهند و می‌توانند با ایجاد شور حرکتی آگاهانه را در این بخش راه اندازی کنند. به همین دلیل از همه رسانه‌ها که در این زمینه فعالیت می‌کنند تقدیر می کنیم.
ساداتی نژاد تصریح کرد: در سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری قطعاً برنامه‌های ویژه‌ای در موضوع حفاظت از آب و خاک و تقویت فعالیت‌های آبخیزداری در کشور داریم و خواهیم داشت.
وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های خوبی در زراعت چوب و جنگل داری در کشور انجام شده است، گفت: همچنین طرح‌های خوبی برای حفاظت از آب و خاک در سراسر کشور انجام شده که قابلیت نمونه شدن دارند.
وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: از همه نخبگان، اساتید دانشگاه‌ها و همه مردم ایران که علاقه‌مند به منابع طبیعی هستند و در این زمینه فعالیت کرده‌اند برای حفاظت از منابع طبیعی دعوت به همکاری می کنیم.
بر اساس این گزارش، در مراسم روزجهانی خاک، دکتر محمدرضا اختصاصی استاد دانشگاه و محقق در حوزه بیابان و مبتکر بسیاری از الگوهای کنترل فرسایش بادی و مهندس علی ناهید فعال مردمی که توانست به تنهایی 20 هزار نهال تاغ را در بشرویه خراسان جنوبی غرس و آبیاری نماید مورد تشویق قرار گرفته و از دست وزیر جهاد کشاورزی لوح تقدیر دریافت کردند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: