جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۸۷۰۲
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۷
عضو کمیسیون انرژی:
عجب شیر پرس - عضو کمیسیون انرژی مجلس، همکاری با همسایگان را از عناصر اصلی سیاست خارجی دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: علیرغم ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی ‌تا حدودی بازارهای آسیای میانه را از دست داده‌ایم اما می‌توانیم این‌ بازارها و روابط فرهنگی، اقتصادی، تجاری و نفتی و گازی را احیا کنیم.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، رمضانعلی سنگدوینی با اشاره به رویکرد دولت سیزدهم در سیاست خارجی اظهار کرد: سیاست دولت سیزدهم همکاری با همسایگان و کشورهای منطقه است و وزیر امور خارجه هم با توجه به سابقه‌ای که در وزارتخانه دارد، شرایط خوبی را در ارتباط با کشورهای دنیا ‌خصوصا با کشورهای همسایه برقرار کرده است.
نماینده مردم گرگان و آق‌قلا با اشاره به سفر اخیر آیت الله رییسی به ترکمنستان گفت: بعد از حضور رییس جمهوری در اجلاس شانگهای و بعد از آن در اجلاس اکو شاهد برخی گشایش‌ها بودیم و در زمینه گاز توافق خوبی برای سواپ امضا شد.
وی با بیان اینکه  با این توافق مشکل گاز در فصل سرما و زمستان برطرف می شود، گفت: با توافق سه گانه سواپ بین ایران ترکمنستان و جمهوری آذربایجان سالانه بین ۱.۵ تا ۲ میلیارد مترمکعب گاز منتقل می‌شود.
رییس کمیته گاز و پتروشیمی کمیسیون انرژی مجلس ادامه داد:  این توافق و ارتباط ایران با ترکمنستان و جمهوری آذربایجان موجب می‌شود روابط تجاری، اقتصادی و فرهنگی ما با کشورهای اوراسیا و آسیای میانه، قفقاز و ترکمنستان و از سوی دیگر با چین و قزاقستان که معروف به انبار غلات دنیا است، برقرار شود.
سنگدوینی با اشاره به مشکلاتی که طی سالهای اخیر در مناسبات گازی ایران و ترکمنستان به وجود آمده بود، گفت: این ارتباط با ترکمنستان در دولت قبل انجام نشد و وزیر نفت دولت سابق هم اجازه نداد که آنها بیایند و با گفت و گو مشکلات را حل کنیم.
وی با اشاره به ارتباطات مرزی و ترانزیت با ترکمنستان اظهار کرد: با سیاست همسایگی دولت، ایجاد منطقه‌ آزاد در مرز اینچه برون زمینه ارتباطات مرزی و ترانزیت این منطقه با دریای آزاد و اروپا ایجاد شده و این امر فرصت‌های زیادی را برای اقتصادی ایران ایجاد می کند.
نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس با تاکید بر لزوم استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی منطقه گفت: علیرغم این ظرفیت‌ها ما ‌تا حدودی بازار کشورهای اوراسیا و آسیای میانه را از دست داده‌ایم اما می‌توانیم این‌ بازارها را احیا و روابط فرهنگی، اقتصادی، تجاری و نفتی و گازی را برقرار کنیم.
نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس اولویت و علاقه‌مندی جمهوری اسلامی ایران برای برقراری ارتباط با همه کشورهای دنیا را موضوعی بسیار حائز اهمیت توصیف کرد و افزود: اگر کشورهای مذاکره‌کننده در وین البته به طور مستقل خودشان تصمیم بگیرند مذاکرات به نتیجه می‌رسد اما اگر بخواهند زیر چتر و سایه آمریکا تصمیم بگیرند، امکان حصول نتیجه سخت‌تر می‌شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: