جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۸۷۰۰
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
عجب شیر پرس - دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز گفت: کارگران در جامعه نیازهایی دارند که باید به این نیازها رسیدگی شود. نمی‌توان آن‌ها را به حال خود رها کرد و توقع داشت که تولید و رشد اقتصادی افزایش پیدا کند.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایلنا، کریم صادق‌زاده (دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز) در خصوص مشکلات کارگران گفت: مهم‌ترین مشکل کارگران گرانی و تورم افسارگسیخته است. با این سطح از دستمزدها کمترین هزینه‌های زندگی آن‌ها هم تامین نمی‌شود. امروز کارگران حتی نمی‌توانند نیازهای اساسی خود و خانواده خود را تامین کنند در صورتی که طبق قانون حداقل دستمزد باید بتواند نیازهای اساسی یک خانوار کارگری را تامین کند.
صادق‌زاده با بیان اینکه در آستانه‌ی شروع به کار شورایعالی کار برای تعیین دستمزد سال ۱۴۰۱ هستیم، گفت: دستمزد باید متناسب با نرخ تورم تعیین شود. نرخ تورم هر سال چندین بار افزایش پیدا می‌کند اما دستمزد کارگران تنها یکبار در انتهای سال تعیین می‌شود که آنهم مطابق با نرخ تورم و سبد معیشت نیست.
دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز بیان کرد: کارگری که مشکل معیشت دارد بهره وری بالایی ندارد بنابراین اگر می‌خواهیم به تولید این کشور کمک کنیم و رشد اقتصادی را بالا ببریم توجه به کارگران اولین کار است.
صادق‌زاده تاکید کرد: حتی اگر بگوییم افزایش دستمزد مطابق تورم و سبد معیشت به کارفرمایان ضربه می‌زند و آن‌ها نمی‌توانند از پسِ هزینه‌های کارگران خود برآیند، در اینصورت دولت و مجلس باید به کمک کارفرمایان و کارگران بیایند. آن‌ها می‌توانند با احیای بُن کارگری و کمکهای غیرنقدی هم بار را از روی دوش کارفرمایان بردارند و هم با پُر کردنِ فاصله‌ی بین دستمزد و نرخ تورم، به کارگران کمک کنند تا بتوانند از پس هزینه‌های اساسی زندگی بربیایند.
وی تصریح کرد: در کنار دستمزد، باید کارفرمایان را به اجرای مفاد حمایتیِ قانون کار ترغیب کنیم. یکی از این قوانین طرح طبقه‌بندی مشاغل است. همچنین ایجاد شوراهای اسلامی کار در کارخانه‌ها باید پیگیری شود تا کارگران بتوانند مطالبات خود را از این طریق پیگیری کنند.
دبیر اجرایی خانه کارگر تبریز با اشاره به کارخانه‌هایی که در تبریز دچار مشکل هستند، گفت: شرکت‌هایی مثل موتورسازان تراکتورسازی، خدمات‌صنعتی تراکتورسازی، ماشین‌آلات تراکتورسازی، مس ورزقان و… ازجمله واحدهایی هستند که دچار مشکل هستند.
صادق‌زاده گفت: ما چند واحد در تبریز شناسایی کرده‌ایم که در اسرع وقت هم شورای اسلامی کار در آنجا تاسیس شود و هم طرح طبقه‌بندی مشاغل اجرا شود. با اجرای این طرح‌ها می‌توانیم تا حدودی از تنش‌های کارگری کم کنیم.
وی در پایان گفت: امیدوارم مسئولان خود را به خواب نزنند. کارگران در جامعه نیازهایی دارند که باید به این نیازها رسیدگی شود. نمی‌توان آن‌ها را به حال خود رها کرد و توقع داشت که تولید و رشد اقتصادی افزایش پیدا کند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: