پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۸۶۹۵
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۰
عجب شیر پرس - راه اندازی سامانه خرید اینترنتی اقلامی نظیر مرغ، برنج شکر و روغن به عنوان یکی از راه حل های حذف واسطه توسط دولت انتخاب شده است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بنابر مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران  قوا در سال ۹۸، وظایف و اختیارات تنظیم بازار وزارت جهاد کشاورزی به وزارت صمت واگذار شد که مهلت قانونی آن در تیرماه به پایان رسید و مجدد از دوم مرداد رسما تمامی اختیارات حوزه بازرگانی محصولات کشاورزی و حفظ امنیت غذایی به وزارت جهاد کشاورزی واگذار شد.
با واگذاری اختیارات قانون انتزاع، وزارت جهاد کشاورزی در راستای تنظیم بازار از طریق بازاررسانی هوشمند محصولات کشاورزی بدنبال مهار گرانی و حذف واسطه های غیر ضرور است که براین اساس از ۱۸ آبان توزیع اینترنتی مرغ و تخم مرغ در تهران آغاز شد که بنابر دستور وزیر جهاد کشاورزی از دهم آذر توزیع اینترنتی ۵ قلم کالای اساسی شامل مرغ، تخم مرغ، برنج، روغن و شکر با قیمت مصوب تنظیم بازار در سامانه بازرگام عرضه و رایگان ارسال می شود.
خریدی که خود وزیر جهاد هم از آن استفاده کرده است.
بنابر اعلام قادری فر مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی هیچ گونه محدودیتی در عرضه اقلام سامانه بازرگام وجود ندارد و برای جلوگیری از احتکار و دلالی برای هرشخص، محصولات را به میزان مصرف سرانه سالیانه در نظر گرفتیم.
قادری فر افزود: هفته آینده عرضه برخی اقلام لبنی از طریق درگاه‌های اینترنتی میسر خواهد شد. تلاش داریم از طریق عرضه اینترنتی، مشکلات همه مناطق کشور را که عرضه محصولات اساسی در آن‌ها با چالش مواجه است، برطرف کنیم.
سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی عدم اجرای قانون انتزاع را عامل اخلال بازار و کمبود کالا دانست و گفت:  وزارت خانه‌های جهاد کشاورزی و صمت پاسخگوی مشکل به وجود آمده نبودند که با واگذاری تمام اختیارات از مزرعه تا سفره به وزارت جهاد کشاورزی، زنجیره تولید تا سفره با یک فرمانده واحد کار خود را پیش می برد و باعث ایجاد آرامش در بازار خواهد شد‌.
ساداتی نژاد گفت: با دستور رئیس جمهور، کل اختیارات تا نظارت و بازرسی بازار و توزیع به وزارت جهاد کشاورزی محول شده و این فرماندهی واحد آرامش را به بازار باز می گرداند.
حال به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین جزئیات توزیع اینترنتی اقلام اساسی، تاثیر آن بر کنترل بازار و مهار گرانی با خبر شویم:

عرضه اینترنتی ۵ قلم کالای اساسی در طرح تنظیم بازار
جاوید عربشاهی مشاور عالی سازمان مرکزی تعاون روستایی در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: برای توزیع اینترنتی مرغ و تخم مرغ با نرخ مصوب از ۱۱ آبان برای حضور استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان فراخوان دادیم که از ۱۸ آبان در تهران، ۲۸ آبان کرج و ۳۰ آبان اصفهان این طرح آغاز شد.
وی افزود: بنابر دستور وزیر جهاد کشاورزی از ۱۰ آذر توزیع روغن، شکر و برنج با نرخ مصوب در تهران آغاز شد که طی فراخوانی، ۳۳ درخواست از شرکت های دانش بنیان و سایت های فروش در حال تایید صلاحیت هستیم تا بتوانیم از ظرفیت پلتفرم ها برای توزیع استانی استفاده کردیم.
عربشاهی ادامه داد: در حار حاضر عرضه مرغ و تخم مرغ تنظیم بازار در ۶ شهر در حال انجام است و از ۱۰ آذر، توزیع روغن، برنج و شکر را در تهران آغاز کردیم‌ که در هفته آینده به شهرهای دیگر می رسد.
وی عرضه اینترنتی را راهی برای مهار گرانی و حذف دلالان و واسطه های غیرضرور برای نظارت و کنترل در بازار اعلام کرد و گفت: سازمان تعاون روستایی با هر یک از پلتفرم ها که سه شرط توزیع کالا ظرف حداکثر ۲۴ ساعت بدست مصرف کننده، ارسال رایگان و قابلیت پاسخگویی به لحاظ لوجستیک و سرور را داشته باشد، همکاری می کنیم.
مشاور عالی سازمان مرکزی تعاون روستایی گفت: قیمت محصولات روغن، برنج و شکر در سامانه بازرگام اعلام شده است و همواره محدودیتی در حوزه تامین کالاهای اساسی نداریم.
به گفته عربشاهی، توزیع مرغ و تخم مرغ براساس نیاز مشتریان عرضه می شود و به هر میزانی که تقاضا باشد، کالا شارژ می شود.
این مقام مسئول ادامه داد: هماهنگی با پلتفرم ها را در سطح استان و شهرستان از طریق بخش خصوصی پیش می بریم، بدین ترتیب براساس فراخوان اعلامی در هر استانی که توان عرضه دیجیتال توسط بخش خصوصی وجود دارد، کار شروع می شود.
وی با تاکید بر این مسئله که از تمامی ظرفیت پلتفرم ها که توان رعایت سه شرط را دارند، همکارس می کنیم، گفت: در کنار روش سنتی فروشگاه و مراکز عرضه فیزیکی، عرضه دیجیتال ابزاری برای کوتاه کردن دست واسطه و دلالان غیر ضرور و کنترل بازار است.

توزیع اینترنتی ۳۰۰ تن تخم مرغ با نرخ مصوب
حمید رضا کاشانی رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: روزانه ۳۰۰ تن تخم مرغ توزیع اینترنتی می شود.
وی افزود: توزیع اینترنتی تخم مرغ با نرخ مصوب در ۶ استان از طریق پلتفرم های زیر نظر سازمان مرکزی تعاون روستایی انجام می شود.
کاشانی قیمت مصوب هر کیلو تخم مرغ را ۲۲ هزار تومان، هر شانه تخم مرغ ۴۳ هزار تومان و بسته بندی ۵۱ هزار تومان اعلام کرد و گفت: عرضه با نرخ های بالاتر تخلف است که متخلفان باید به تعزیرات معرفی شوند.
این مقام مسئول ادامه داد: نرخ کنونی تخم مرغ درب مرغداری از قیمت مصوب ارزانتر است، اما متاسفانه در سطح خرده فروشی ها سود بیشتری لحاظ می کنند، هر چند مغازه داران با نرخ مصوب تحویل می گیرند.
وی قیمت منطقی هر عدد تخم مرغ در خرده فروشی ها را ۱۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: توزیع تخم مرغ از طریق سامانه بازرگام با کمترین هزینه و نرخ مصوب بدست مصرف کننده می رسد و به هر میزانی که نیاز باشد، کالا ظرف ۲۴ ساعت در اختیار متقاضی قرار می گیرد.
به گفته کاشانی، با افزایش توزیع اینترنتی کالا در نظر داریم که از هزینه و واسطه های غیرضرور در بازار جلوگیری کنیم.

انحصار در عرضه اینترنتی مانع تحقق اهداف می شود
ارسلان قاسمی مدیرعامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان در گفت‌وگو با  باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: توزیع اینترنتی اقلام اساسی در راستای حمایت از اقشار آسیب پذیر صورت گرفته، هر چند هنوز امتحان خود را پس نداده است.
وی افزود: گرچه توزیع اینترنتی کالا ایده و فکر خوبی است، اما اثرات اجتماعی دیگر همچون خارج شدن چند ۱۰ هزار نفر اصناف خرد را به همراه دارد.
قاسمی با تاکید بر این‌ موضوع که بخش غیردولتی در طرح توزیع اینترنتی کالا باید نقش بیشتری ایفا کند، گفت: دولت به جای عامل اجرا باید سیاست گذار و ناظر باشد چرا که در شرایط فعلی، سازمان تعاون روستایی رقیب بخش خصوصی است.
این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به انحصار مالی و نحوه اجرا سامانه بازرگام به نظر می رسد که در تنظیم بازار نتواند موفقیت چندانی داشته باشد؛ بنابراین با ایده کار موافق و نحوه اجرا مخالف هستیم که این امر نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.
وی در پایان گفت: نظارت حاکمیت و دولت بر توزیع کالاهای اساسی باید بیش از الان باید باشد و تنها با نحوه اجرا مشکل داریم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: