سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - March 19 2024
کد خبر: ۸۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۴
استاندار آذربایجان‌شرقی:
عجب شیر پرس - استاندار آذربایجان‌شرقی بر حفظ و احیای هویت شهری تبریز در مطالعات و اجرای طرح‌های عمرانی و ساخت‌وسازهای شهری تأکید کرد و گفت: هر کاری که در شهر انجام می‌شود باید پشتوانه علمی و تخصصی داشته باشد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، عابدین خرّم روز چهارشنبه در اولین جلسه کمیسیون ماده پنج تبریز، با اشاره به تراکم شدید ساخت‌وساز و فعالیت در محدوده مرکزی شهر تبریز، اظهار داشت: این وضعیت باعث مشکلات زیادی برای مردم شده و مبلمان شهری تبریز را فوق‌العاده آسیب‌پذیر کرده است.
وی افزود: تمرکز فعالیت‌ها در مرکز شهر، هویت تاریخی محلات را هم از بین برده و شایسته نیست که شهری مانند تبریز چنین وضعیتی داشته باشد.
 استاندار آذربایجان شرقی با تأکید بر اینکه باید برای این مسأله چاره‌اندیشی شود، افزود: هر کاری در شهر انجام می‌شود باید پشتوانه علمی و تخصصی داشته باشد و تنها به جنبه درآمدزایی و سوددهی آن توجه نشود.
وی اظهار داشت: شهرداری تبریز در مطالعات و اجرای طرح‌های عمرانی و ساخت‌وسازهای شهری به موضوع حفظ و احیای هویت شهری توجه جدی کند و تصمیمات به گونه‌ای باشد که آیندگان ما را مذمت نکنند.
گفتنی است بر اساس ماده ۵ قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، بررسی و تصویب طرح‌های تفصیلی شهری و تغییرات آنها در هر استان به‌وسیله کمیسیونی به ریاست‌ استاندار (و معاون عمرانی استاندار به عنوان جانشین) و با عضویت شهردار و نمایندگان وزارت راه و شهرسازی، جهاد کشاورزی و میراث فرهنگی انجام می‌شود.
بافت تاریخی کهن شهر تبریز در دهه های اخیر به دلیل اجرای طرح های عمرانی مبتنی بر نگاه های مهندسی صرف و فاقد ضمیمه فرهنگی و میراثی دچار آسیب جدی شده، به گونه ای که بنا بر اعلام کارشناسان و دوستداران میراث فرهنگی، بیش از ۹۵ درصد معابر، گذرها، میادین و بناهای تاریخی آن از بین رفته است.
برای درک اهمیت بافت تاریخی تبریز و جلوه های معماری و شهرسازی مبتنی بر اصول و بنیان محلی ساخت و ساز در آن، نگاهی به نقشه چاپ شده توسط چاپخانه «اسکندانی» در گرماگرم جنک های مشروطه در سال ۱۲۸۷ شمسی کفایت می کند.
همچنین تصاویر به یادگار مانده از تبریز در یک قرن، اخیر حاکی از آن است که بافت تاریخی این کلان شهر که از دوره صفویه تا پایان قاجاریه به عنوان «دارلسلطنه ایران» شناخته می شد، چگونه بر اثر ساخت و ساز بی قواره و خارج از قاعده و طرح های مهندسی فاقد چشم اندازهای میراثی و تاریخی، ویران شده است.
با این وجود، بر اساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی هنوز نیز حدود یک هزار خانه تاریخی به عنوان یادگار دوران شکوه و عظمت تبریز در کوچه پس کوچه های این شهر قدیمی وجود دارد که صیانت از آنها برای آیندگان یک ضرورت است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: