سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - March 19 2024
کد خبر: ۸۶۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۲
نجابت در نطق میان دستور:
عجب شیر پرس - سخنگوی کمیسیون امورداخلی و شوراهای مجلس، با بیان اینکه همدلی و و همگرایی بین قوای مجریه و مقننه نباید فراموش شود، عبور از شرایط امروز را در گروی همگرایی این قوا دانست.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از خانه ملت، روح‌اله نجابت در نطق میان دستور خود در نشست علنی امروز( چهارشنبه 10آذر ماه) مجلس شورای اسلامی، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آیت‌الله مدرس، گفت: بی‌تردید گرامیداشت سالگرد شهید آیت‌الله مدرس اقدام پسندیده‌ای است اما نباید صرفا به زنده نگه داشتن یاد ایشان اکتفا کرد، سوال مهمی که در چنین روزی باید به آن پاسخ دهیم، این است که رفتار، کردار و منش ما در کسوت نمایندگی مجلس تا چه میزان به شهید آیت‌الله مدرس شباهت داشته و دارد.

شهید آیت‌الله مدرس سیاستش برپایه دیانتش بود
نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: چه ارتباطی از تفکر و اقدامات شهید مدرس داشته‌ایم، مدرس گفت سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ماست و این یعنی سیاستش برپایه دیانتش بود.
وی تصریح کرد: رهبر انقلاب اسلامی در سال 90 در دیدار با نمایندگان مجلس فرمودند مجلس مهم است این را باید نگه داشت باید آبرویش را حفظ کرد باید چهره‌اش را حفظ کرد، این خودنظارتی لازم دارد. اگر این خود نظارتی نباشد اشکال به وجود می‌آید. همچنین در آغاز به کار همین مجلس فرمودند این مجلس، مجلس انقلابی است.
نجابت خاطرنشان کرد: به نظر حقیر این فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی به این معنی بود که مجلس مستعد آن است که انقلابی بشود و انقلابی باشد به عبارتی فرمایش ایشان نه اخباری بلکه انشایی بود یعنی انقلابی بشوید و انقلابی عمل کنید. ماده و استعداد مجلس برای انقلابی بودن مهیاست، شرط انقلابی بودن و انقلابی ماندن آن است که خودمان را از آسیب‌ها دور نگاه داریم.
وی اظهار کرد: البته اگر روز دولت و 8 شهریور بود نکاتی به دولت می‌گفتم اما امروز روز یاد مجلس و شهید مدرس است و باید به خود تذکراتی بدهیم.
نجابت عنوان کرد: به تعبیر رهبری مجلس می‌تواند در جایگاه خود بنشیند به شرطی که نمایندگان بخواهند و راه آن اجتناب از آسیب‌ها است از جمله همکاری ما با یکدیگر اگر نباشد آسیب می‌بینیم. رهبری فرمودند مسابقه در عمل پاکیزه و نیکو و عدم مسابقه در احراز این یا آن جایگاه، موضع گیری‌های انقلابی در حوادث مهم جهانی و داخلی، صدور آرامش و اطمینان به افکار عمومی در نطق‌ها، تعامل برادرانه با قوای مجریه و قضاییه، رهبری مکرر در بهره‌گیری از ابزارهای مجلس تذکر دادند هم دیوان محاسبات هم مرکز پژوهش‌های مجلس با توجه به این موارد و نکاتی دیگری که خود بهتر می‌دانیم کلاه خود را قاضی کنیم که آیا شباهتی به شهید مدرس داریم یا خیر.
وی افزود: موضوع مهم دیگری که این روزها لازمه توجه ما نمایندگان است، نظارت بر رفتار دولت است، مطالبه تحقق وعده‌هایی که وزرا 100 روز پیش در همین صحن اعلام کردند، چه کسی مطالبه می‌کند که ماه به ماه یا فصل به فصل یا 6 ماه یکبار وزرا به وعده هایی که دادند عمل می‌کنند، خط سیر زمانی را چه کسی به آنها یادآوری می‌کند. اگر بخواهم از این منظر آسیب‌شناسی کنم در یک سال و نیم گذشته ما به دو دلیل چندان موفق نبودیم، اول غفلت از نظارت کلان در قیاس با نظارت در حوزه‌های محلی و منطقه‌ای و دوم نبود کنشگر جمعی موثر در حوزه‌های نظارتی که باید در مدت پیش رو این دو آسیب را برطرف کنیم.
نجابت تاکید کرد: البته در کنار این موارد و این نظارت دقیق، همدلی و و همگرایی بین قوا نباید فراموش شود، عبور از شرایط امروز فقط در گروی همگرایی قواست، جلسه امروز اقدام بسیار مبارکی بود میان قوه مجریه و قوه مقننه.
وی افزود: من این تعبیر را که تیر آخر نظام هستیم دقیق نمی‌دانم، اما معتقدم همه ما باید دست به دست هم دهیم، مگر نه اینکه مکرر گفتیم که دلیل شرایط نامطلوب کشور تحریم‌ها نیست خب بسم‌الله. با شرایطی که امروز در کشور داریم دست به دست هم دهیم ثابت کنیم که دلیل تحریم‌ها نبود، سوءمدیریت دلیل شرایط نامطلوب است و این برای ما فرصت مغتنمی است.

ضرورت پیگیری تصویب طرح شفافیت آراء نمایندگان و اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان
نجابت خاطرنشان کرد: موضوع دیگری که باید به خود و دیگر همکاران یادآور شوم عدم تصویب طرح شفافیت آراء نمایندگان و عدم اصلاح قانون نظارت بر رفتار نمایندگان است، خیلی از ما با وعده شفافیت آراء رای آوردیم، امروز مطالبه به حق مردم نه شفافیت آراء بلکه عمل به وعده‌ای است که دادیم یعنی تصویب شفافیت آراء است.
وی افزود: در موضوع نظارت بر رفتار نمایندگان مدتی پیش طرح اصلاحی در صحن مطرح شد، رهبر انقلاب اسلامی در سال 90 فرمودند که آن قانون اولیه تصویب شد یک کارکی بود، ما باید این کار را تکمیل می‌کردیم. انتظار این است که مجدد به صحن بیاید و آن اقدام ناتمام، تمام شود.

استان فارس قطب خدمات بهداشت و درمان است
این نماینده مردم در مجلس یازدهم، با اشاره به مشکلات حوزه انتخابیه‌اش، یادآور شد: برغم ظرفیت‌های بسیار و سرمایه‌های زیادی که ما در استان فارس داریم شرایط انسانی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، فرصت‌های حوزه گردشگری که به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی، فرصت‌های حوزه گردشگری فارس و شیراز آنقدر زیاد است که می‌شود استان را از سایر معونه‌ها بی نیاز کرد. یا در حوزه سلامت و بهداشت و درمان فارس همیشه یک قطب بوده با این وجود با تغییر دولت همچون بسیاری از استان‌های دیگر کشور کماکان روند تغییر مدیران ناکارآمد قبلی کُند است، انتظار ما این است که هم در سطح کشور و هم در سطح استان فارس و شهر شیراز، تغییر مدیران ناکارآمدی که بخش عمده‌ای از آنها مسببین وضع موجود هستند، سرعت گیرد.
سخنگوی کمیسیون امورداخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در نهایت ضمن تشکر از تک تک همکاران استدعا و خواهش دارم که به عرایض بخش ابتدایی سخنان بنده توجه کنید تا چه میزان با مولفه‌های انقلابی‌گری و ویژگی‌هایی که شهید آیت الله مدرس داشت تطبیق داریم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: