پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: ۸۶۳
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱
مصاحبه اختصاصی با فرماندار شهرستان عجب‌شیر
قرار مصاحبه و استقبال ایشان بهانه‌ای شد تا انبوهی از سئوالات را که از نگاه ایشان در زمینه‌های مختلف فرهنگی، اقتصادی، اشتغال و بررسی افتتاح طرح‌ها در دهه فجر انجام خواهد گرفت ، گفت و گویی را با آقای مهندس طاهری، فرماندار محترم شهرستان عجب شیر ترتیب دهیم که ماحصل آن به قرار زیر می‌باشد.
 در مدت حضور دو ساله شما در عجب‌شیر، این شهرستان را چگونه شناختید و ارزیابی می‌کنید؟
 البته شناخت بنده فقط محدود به این دو سال نیست و بعد از انقلاب و مخصوصا در دوران دفاع مقدس در جبهه های نبرد حق علیه باطل با رزمندگان این شهرستان ارتباط نزدیکی داشتم و مردم شهرستان عجب‌شیر را تلاشگر، فرهنگی و در عین حال جسور شناختم و امروز هم که در سمت فرمانداری شهرستان عجب‌شیر هستم، مردم این منطقه را به همان صورت شناختم.

 جناب آقای طاهری با اینکه در شهرستان عجب‌شیر پتانسیل های عظیمی در بخش کشاورزی، صنعت و معدن، گردشگری و ... وجود دارد، اما شاهد حجم عظیمی از مشکلات در منطقه هستیم، به نظر شما گره کار کجاست؟ و مهمترین محور توسعه شهرستان عجب‌شیر چیست؟
 پس از انتصاب استاندار محترم آذربایجان شرقی و با توجه به دستور دکتر جبارزاده مبنی بر تدوین سند تدبیر و توسعه شهرستان، ما نیز همانند سایر شهرستانها سند تدبیر و توسعه شهرستان عجب‌شیر را با صاحب نظران فعال و بیشتر با تکیه بر بخش خصوصی تدوین کردیم که در این سند 5 راه کار اجرایی تدوین شده بود. این سند بعد از تدوین در شهرستان برای تصویب به استانداری ارسال شد که آنها 5 راه کار را در 3 راهکار ادغام کردند که عبارتند: 1- اصلاح یا تغییر الگوی کشت 2- صنایع تبدیلی فرآورده‌ها در بخش کشاورزی و مواد معدنی  3- بخش گردشگری است. از آنجایی که احیای دریاچه ارومیه یعنی احیای شهرستان عجب‌شیر و سایر شهرها به حساب می‌آید، اصلاح الگوی کشت در اولویت برنامه های توسعه این شهرستان است و زمانی که دریاچه ارومیه احیا شود دو تا از مناطق گردشگری (بندر رحمانلو و قبادلو) شهرستان نیز رونق خواهد گرفت. و در کنار اصلاح الگوی کشت، به دو مورد دیگر نیز تاکید می‌شود.

 مشکلات توسعه شهرستان عجب‌شیر چیست؟
 یکی از عمده ترین مشکلات توسعه شهرستان عجب‌شیر، عدم خودباوری و عدم ریسک پذیری می‌دانم که بایستی به این باور برسیم که کلید توسعه شهرستان در دستان خود ماست که با تلاش و کوشش بتوانیم به توسعه شهر کمک کنیم. یادم هست که در جبهه های جنگ، فرمانده، 3 یا 4 تا پیک داشته تا به گشت زنی در منطقه مشغول باشند و اخبار دقیقی را از رزمندگان داشته باشد و مناطقی که گشت زنی مشغول بودند مناطق حساسی بوده و هر لحظه آتش دشمن آنها را تهدید می‌کرد با این حال دوتا از آنان از بچه های شهرستان عجب‌شیر بودند. در واقع آنها به خودباوری رسیده بودند ولی امروزه این خودباوری تا حدودی کمرنگ شده است. یکی از مشکلات دیگر شهرستان عجب‌شیر، خشک شدن دریاچه ارومیه است که برای ما یک تهدید محسوب می‌شود. دریاچه ارومیه برای این منطقه همانند ترموستات عمل می‌کرد و باعث می‌شد تا آب و هوای متعارفی داشته باشیم ولی خشک شدن دریاچه هم سبب تغییرات آب و هوایی شده و به دنبال آن انواع امراضی که به همراه دارد  همچنین دو منطقه گردشگری رحمانلو و قبادلو را از حیض انتفاع خارج ساخته است.

 جناب آقای طاهری دو سال از دوره مسئولیت شما در منصب فرمانداری عجب‌شیر می‌گذرد، شما وضعیت شهرستان را در بخش های فرهنگی و اقتصادی چگونه ارزیابی می‌کنید و چه اقداماتی صورت گرفته است؟
حوزه فرهنگ بسیار گسترده است و عملا نمی‌توان انتظار داشت با برخی اقدامات، گفت که شاخص فرهنگی را به صد در صد رسانده ایم. ولی در این زمینه اقداماتی صورت گرفته که از آن جمله می‌توان به توجه به مسئله نماز و امر به معروف و نهی از منکر اشاره کرد که در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری می‌باشد. زمینه را برای کارهای فرهنگی و هنری فراهم کردیم. فرهنگ عزت بخشی به شهدا و خانواده شهدا، جانبازان و رزمندگان در اولویت کاری بوده است. در زمینه پژوهش و حمایت از پژوهشگران نیز می‌توان به حضور در نمایشگاه هایتک در تبریز اشاره کرد. که این حضور در نمایشگاه انگیزه تحقیق و توسعه و پژوهش را باعث شده است. مرکز رشد و فناوری شهرستان که وابسته به پارک علم و فناوری است و زمینه پیشرفت و مطالعه و اختراع را فراهم خواهد کرد در شرف تاسیس است. همچنین در سال های 93 و 94 در هفته پژوهش از پژوهشگران در بخش های مختلف تجلیل شد. در کمیه پژوهشی دو طرح نیز مربوط به احیای دریاچه ارومیه در حال اجرا و مطالعه است که اولی، وارد کردن بذر کینوا از آمریکای جنوبی جهت کاشت در شهرستان است که گفته می‌شود که این گیاه به عنوان غذای فضانوردان مشهور است. به دلیل تازگی داشتن کار، سختی‌های خود را دارد ولی روی آن کار می‌شود و باید دنبال بازار فروش نیز باشیم که از این طریق به اقتصاد شهرستان نیز کمکی کرده باشیم. و مطالعه بر روی روش کاشت نهال نیز به عنوان دومین طرح این کمیته است. در بعد اقتصادی نیز می‌توان گفت که 33 درصد شهرستان در بخش کشاورزی 24 درصد در بخش صنعت و معدن و مابقی به شغل های خدماتی (کارمند، نظامی، بازاری و ...) مشغول هستند. از طرفی نیز اقتصاد شهرستان نیز تحت تاثیر اقتصاد کل جامعه است و مخصوصا تحریم های ظالمانه ای که در این 12 سال بر ملت شریف ایران تحیمل کردند. وبعد از این همه مدت، خودشان نیز به این پی بردند که کاری از پیش نبردند و همانطوری که مقام معظم رهبری نیز فرمودند: از نظر اعتقادی بنده اجازه نمی‌دهم که در این کشور بمب اتمی ساخته شود. ولی خب چون ظالم بودند گوشی برای شنیدن نداشتند و دنبال تحریم ایران بودند. اما بحمدالله با تدبیر جناب آقای دکتر روحانی رئیس جمهور محترم و هیئت دیپلماسی و از همه مهمتر حمایت های مقام معظم رهبری، مسئله برجام حل و
تحریم‌ها نیز برداشته شد. بنابراین با برداشته شدن تحریم‌‌ها، اقتصاد شهرستان عجب‌شیر نیز از آن بهره مند خواهد شد. ولی باز هم تکرار می‌کنم توسعه و رونق شهرستان زمانی صورت می‌گیرد که به توانایی‌های خودمان تکیه کنیم. این نمی شود که خودمان دست روی دست بگذاریم و انتظار داشته باشیم تا دیگران از سایر شهرستان‌ها بیایند و شهرستان عجب‌شیر را توسعه دهند. بنابراین باید خودمان به این خودباوری برسیم و به توسعه شهرمان کمک کنیم.

از افتتاح پروژه های عمرانی و خدماتی توسط فرمانداری عجب‌شیر را دهه فجر بیان بفرمایید.؟
 طرح‌های عمرانی و خدماتی همزمان با دهه فجر در عجب شیربه بهره برداری می‌رسد که برآورد ریالی آن بیش از 200 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است که 42 پروژه را شامل می‌شود که همزمان با دهه مبارک فجر افتتاح خواهد رسید. افتتاح سه پایگاه مقاومت شهید باکری و باب الحوائج و مدافعان حرم، دفتر خدمات جهاد کشاورزی، سالن اجتماعات جهاد کشاورزی، مسجد مسکن مهر، نمازخانه جدید، ایستگاه راه آهن، آسفالت طرح هادی مرحله دوم روستای نبرین، جدول گذاری کانال عمومی روستای پسیان، رازیان، گوروان، نانسا و نبرین و افتتاح روشنایی مزار شهدا از جمله این طرح هاست. زیرسازی خیابان، کوچه‌ها، بلوار و آسفالت خیابان شهید باکری شهر جوان قلعه، اجرای خدمات تعاونی دهیارهای بخش قلعه چای در روستاهای هرگلان، آلمالو، قوزلوجه، تجرق، مهماندار، النجق، چنار و چهاربرود و انتقال پساب خروجی تصفیه خانه عجب شیر به دریاچه ارومیه از دیگر طرح های عمرانی و خدماتی در دهه فجر سال جاری است. احداث خط 20 کیلو ولت هوایی و زمینی از بیمارستان تا جاده دانالو، احداث خط 20 کیلو ولت و 400 ولت جاده پادگان، اصلاح شبکه 20 کیلو ولت و 400 ولت هوایی و زمینی روستاهای شیراز، النجق و هرگلان، افتتاح میدان خشکبار و احداث پل عابر پیاده در مقابل دانشگاه آزاد اسلامی عجب شیر از دیگر طرح های آماده بهره برداری است.

و سخن پایانی:
 با توجه به اینکه امسال سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است و با یکی از حساس ترین و پرفروغ ترین انتخابات کشور یعنی دهمین دوره انتخاب مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری مصادف شده است. انتخابات در کشور ما همیشه مهم بوده و هست به عبارتی خواه و ناخواه همیشه مردم این مرز و بوم بعد از انقلاب اسلامی مورد ذره بین بوده اند بنابراین از مردم فهیم و فرهنگی شهرستان عجب‌شیر انتظار می‌رود مثل همیشه پای صندوق های رای حضوری باشکوه داشته باشند و با انتخاب فرد اصلح، شیرینی سی و هفتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را در پای صندوق های رای رقم بزنند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: