شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 04 2024
کد خبر: ۸۶
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۵
عجب شیرما: نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با اشاره به نقش مهم اجرای امر به معروف و نهی از منکر در سالم سازی جامعه، گفت: این فریضه ضامن اجرای سایر قوانین در کشور است.
به گزارش عجب شیرما به نقل از ایرنا، آیت الله محسن مجتهدشبستری در همایش ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر با عنوان حفظ نظام و فرهنگ اسلامی، با انتقاد و ابراز تاسف از اینکه در جامعه اسلامی این فریضه مهم آن گونه که باید اجرایی نمی شود، افزود: اگر امر به معروف و نهی از منکر متروک شود سایر فرایض و قوانین نیز ترک خواهد شد و آن موقع محرمات در کشور احیا می شود.
وی، امر به معروف و نهی از منکر را مایه تقویت پایه های اجتماعی کشور خواند و اظهار کرد: در صورتی که این فریضه ترک شود هر فردی در جامعه اسلامی هر آنچه خطاست انجام می دهد که این برای استحکام و توسعه جامعه به شدت آسیب رسان است.
آیت الله مجتهدشبستری، از وضعیت موجود در برخی از ادارات دولتی در موضوع حجاب و عفاف انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر اغلب مردم اعتقاد دارند اگر دولت و حکومت در این زمینه نمی تواند فضای عمومی از جمله معابر را اصلاح کند، حداقل در ادارات دولتی این موضوع قابل پذیرش نیست.
وی اضافه کرد: هم اکنون وضعیت حجاب بانوان در شرکت های هواپیمایی، دانشگاه ها، بیمارستان و مراکز درمانی و بانک های دولتی و خصوصی به هیچ عنوان قابل قبول نیست و باید در این زمینه اقدامات لازم و کافی به انجام برسد تا یکی از مصادیق نهی از منکر از جامعه اسلامی رخت بربندد.
رئیس ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان شرقی ادامه داد: اگر تذکرات و انجام کارهای فرهنگی در زمینه رعایت حجاب و عفاف در ادارات دولتی تاثیر نداشته است باید با اقدامات قانونی نسبت به این افراد برخورد شود که انفصال کوتاه مدت از خدمت می تواند یکی از راهکارها باشد.
آیت الله مجتهدشبستری، هر گونه برخورد با خطاکاران به بهانه امر به معروف و نهی از منکر از سوی آحاد مردم را خلاف شرع و قانون دانست و یادآور شد: وظیفه آحاد مردم در اجرای این فریضه مهم الهی تذکر لسانی و دعوت به رعایت شئونات اسلامی است و اگر این مراتب کارکرد لازم را نداشت، دولت و نیروی انتظامی باید وارد عرصه شود.
وی با اشاره به قانون جدید حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر گفت: هرچند این قانون برای حمایت از فعالان این بخش مهم دینی و اجتماعی لازم و ضروری بود اما باید در این قانون نوع و حدود مجازات نیز قید می شد تا قانونی کامل تر و جامع تر در اختیار جامعه قرار بگیرد.
آیت الله مجتهدشبستری ، جرایم کنونی در موضوع بدحجابی و بی حجابی را مناسب ندانست و خواستار اصلاح برخی قوانین در این حوزه شد.
وی، توجه به شعائر اسلامی و فرایض دینی را از برکات پیروزی انقلاب اسلامی در ایران برشمرد و افزود: در حالی که پیش از انقلاب نمازهای جماعت در ادارات و دانشگاه ها معنی نداشت، پس از انقلاب اسلامی این موضوع در نهادهای مختلف نهادینه شده اما هنوز نسبت به شرایط ایده آل فاصله داریم.
برچسب ها: آیت الله ، شبستری ، تبریز
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: