عجب شیر پرس - مهدی اسدی، تولیدکننده اسباببازی میگوید: ما اگر دهها سال هم برای عروسکهای «دارا و سارا»، که تولید طراحهای خودمان بود، تبلیغ میکردیم، ممکن نبود فروشی را که «باربی» یا «لِگو» دارد تجربه کنیم، چراکه متخصصانی برای ساخت لگو و باربی مطالعه و تحقیق کردهاند. حتی اگر در داخل ایران هم به جزئیات فیزیک عروسکهای باربی ایراد گرفته شود، اتفاقی نمیافتد و چیزی که اهمیت دارد، این است که کودکان عروسکهای «باربی» یا اسباببازیهای «لگو» را دوست دارند.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، اسدی که در ششمین جشنواره اسباببازی رتبه نخست تولید ماشینهای اسباببازی فلزی را کسب کرده است، درباره علت ماندگاری و محبوبیت برخی اسباببازیها در فرهنگهای مختلف به خبرنگار ایسنا توضیح داد: شاید بزرگترین راز ماندگاری اغلب شرکتهایی که خارج از ایران به کار تولید اسباببازی میپردازند، «حضور طراحهای بسیار خوشفکر» و «تبلیغات خوب» باشد. سالهای گذشته، در ایران طراحهای ایرانی بههمراه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، متناسب با فرهنگ و سنت ایرانی، عروسکهایی تولید کردند، اما این عروسکها بهدلیل وزن زیاد (تقریباً ۹۰۰ گرم) و فیزیک عجیبی که داشت معمولاً موردپذیرش کودکان واقع نمیشد. کمپانیهای خارجی بهطور معمول چیزی را میسازند که بهطور کامل درباره آن فکر شده و میدانند به چه علت و برای چه قشری قرار است آن را بسازند، بنابراین موفق میشوند. آنها علاوهبر اینکه در زمینه طراحی و خلاقیت موفق عمل میکنند و محصولات حسابشده و دقیقی میسازند، از نیازمندیهای رده سنی گروه هدف اطلاع کامل دارند. ما اگر دهها سال هم برای عروسکهای «دارا و سارا»، که تولید طراحهای خودمان بود، تبلیغ میکردیم، ممکن نبود فروشی را که «باربی» یا «لِگو» دارد تجربه کنیم، چراکه متخصصانی برای ساخت لگو و باربی مطالعه و تحقیق کردهاند. حتی اگر در داخل ایران هم به جزئیات فیزیک عروسکهای باربی ایراد گرفته شود، اتفاقی نمیافتد و چیزی که اهمیت دارد، این است که کودکان عروسکهای «باربی» یا اسباببازیهای «لگو» را دوست دارند.
او در ادامه ضمن ابراز خرسندی از بهبود وضعیت مساعد کیفی اسباببازیهای تولید داخل، درباره علل عمیق موفقیت بعضی از برندهای خارجی اسباببازی بیان کرد: خوشبختانه در ایران روزبهروز اوضاع رو به بهبودی است و تولیدکنندگان لگو را هم در ایران تولید میکنند. مسئله اصلی این است که واردات لگو دیگر صرفۀ اقتصادی نداشت و متوقف شد. یکی از اصول و قواعدی که تولیدکنندگان خارجی اسباببازی آن را در نظر دارند و بهتبع آن فروش زیادی را تجربه میکنند، بهدلیل بررسی و شخصیتشناسی دقیقی است که از کودکان صورت میگیرد و طراحی دقیقی است که طبق مطالعات انجام میشود.
این تولیدکننده که به گفته خود ۲۰ سال در عرصه واردات و فروش اسباببازی فعالیت داشتهاست، ضمن توضیح درباره تفاوت اسباببازیهای ایرانی و خارجی، درباره نقاط ضعف و قوت اسباببازیهای تولید داخل خاطرنشان کرد: قیمت اسباببازیهای ایرانی بهمراتب از نمونههای خارجی بهصرفهتر است و بهلحاظ کیفیت هم ما حرفی برای گفتن داریم و با رقبای خارجی در رقابتایم. حتی بعضی از شرکتها در تلاشاند تا خودشان را به استانداردهای اروپایی برسانند.
مهدی اسدی همچنین درباره قرابت اسباببازیهای وارداتی با فرهنگ ایرانی، و نزدیکی اسباببازیهای ساخت داخل با استانداردهای جهانی گفت: در سالهای اخیر، اسباببازیهای تولید داخل رشد بسیار خوبی داشتهاند. بدینصورت که کارخانهها مواد اولیه سالم و خوب از پتروشیمی تهیه کرده و در کیفیتی که به مشتری ارائه میدهند محصولات خوبی را عرضه میکنند. شاید تا سالهای گذشته نقصهایی وجود داشت، اما اخیراً در زمینه تولید اسباببازی رشد بسزایی کردهایم و امید میرود که حمایتِ بیشتری از تولیدکنندگان بشود.