دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 29 2024
کد خبر: ۸۴۷۶
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱
عجب شیر پرس - به منظور مقابله با گران فروشی، قرار است قیمت ۲۰ قلم کالای اساسی اعلام شود که حدود ۵ قلم کالا قیمت مصوب ندارند و مابقی دارای قیمت مشخصی هستند.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، زارع مدیرکل بازرگانی داخلی وزارت جهاد کشاورزی در برنامه تیتر امشب شبکه خبر با بیان اینکه قیمت رسمی ۲۰ کالای اساسی اعلام می‌شود، گفت:  از بین ۲۰ کالایی که قرار است قیمت گذاری شوند، حدود ۵ قلم قیمت مصوب ندارند و بقیه دارای قیمت مشخصی هستند.
او ادامه داد: کالاهای اساسی کشاورزی که در حال حاضر هم قیمت مصوب و مشخص دارند مرغ، تخم مرغ،   روغن و  ۱۰ قلم محصول لبنی هستند. سایر کالاها مثل گوشت قرمز، شکر و برنج داخلی و خارجی هم قیمت مصوب ندارد که تا فردا مشخص می شود.
زارع گفت: هدف از اعلام قیمت رسمی کالاها این است که شفافیت ایجاد شود و نظارت مردمی افزایش یابد و از نوسان قیمت کالاها جلوگیری شود.
او ادامه داد: به این منظور اپلیکیشنی در وزارت جهاد طراحی شده و به گونه ای است که مردم ضمن اطلاع از قیمت ها بتوانند گزارش و شکایت خود را هم ثبت کنند.
این مقام مسئول گفت: کالاها دودسته هستند  نخست کالاهای همگن مثل شکر، مرغ و تخم مرغ که در سراسر کشور قیمت مشخصی دارند. گروه دوم کالاهایی مثل خرما و تره بار که نمی توانیم در این کالاها در کل کشور قیمت یکسان داشته باشیم.
زارع افزود: محصولی مثل برنج انواع مختلفی از نظر کیفیت دارد که هر کدام هم قیمت متفاوتی دارد. برای ای ن موارد، قیمت برنجی که پرمصرف است تعیین و اعلام می شود

نحوه اطلاع رسانی قیمت‌های جدید کالا‌های اساسی
در ادامه برنامه موسوی معاون سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان در خصوص اعلام قیمت رسمی ۲۰ قلم کالای اساسی گفت: : بر اساس ماده ۲۱ قانون الحاق دولت مکلف است فهرست کالا‌های حساس و ضروری را محاسبه کند و این اقلام مشمول قیمت‌گذاری تثبیتی هستند.
موسوی ادامه داد: در حال حاضر سامانه ۱۲۴ سازمان حمایت، قیمت کالا‌های اساسی را اطلاع رسانی می‌کند، اما این سامانه نیاز به بازنگری دارد.
او ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی هم طبق دستور جدید مبنی بر اعلام قیمت رسمی ۲۰ قلم کالای اساسی مکلف به تعیین سامانه ای برای اعلام قیمت ها شده است.
معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان گفت: برای قیمت‌گذاری انواع کالاها دو ضابطه، ضابطه قیمت‌گذاری کالاهای تولیدی و ضابطه قیمت‌گذاری کالاهای وارداتی وجود دارد.
او بیان کرد: در حال حاضر قیمت شیر، گوشت مرغ و تخم‌مرغ براساس ضریب مصرف اقلام و خوراک دام و طیور که وزارت جهاد کشاورزی مطرح می‌کند و نرخ کالا بر مبنای ارز ۴۲۰۰ تومانی محاسبه می‌شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: