دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 29 2024
کد خبر: ۸۴۱۳
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۵
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی:
عجب شیر پرس - رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: یک هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی، امسال برای اجرای طرح‌های هادی روستایی کشور پیش بینی شده که تاکنون یک هزار میلیارد تومان آن ابلاغ شده و به قید فوریت توزیع می‌شود.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، " اکبر نیکزاد" در جریان سفر به استان مرکزی افزود: برای اجرای معابر روستایی، جدول و زیرسازی روستاها، اعتبار بالایی مورد نیاز است که این میزان اعتبارات بر حسب ضریب جمعیت و رفع محرومیت به استان‌ها ابلاغ و به فوریت توزیع می‌شود.
وی تاکید کرد: در ۳۱ استان و همچنین شهرستان‌ها نیز نمایندگان عالی دولت، نسبت به عمران روستایی توجه ویژه داشتند و ۹۰۰ میلیارد تومانی که تاکنون ابلاغ نشده با جدیت پیگیری می‌شود و اطمینان خاطر داریم که از سوی سازمان برنامه و بودجه در اسرع وقت ابلاغ خواهد شد.
رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار داشت: با این میزان اعتبار، اجرای طرح‌های هادی به اتمام نمی‌رسد اما این میزان اعتبارات گامی مثبت در اجرایی کردن طرح‌های عمران روستایی است.
 نیکزاد بیان کرد: اکنون حدود ۴۰ هزار روستا با جمعیت بالای ۲۰ خانوار در کشور وجود دارد که با همت مدیران در ادوار گذشته به طور تقریبی تمام روستاهای بالای ۲۰ خانوار دارای طرح هادی مصوب است که دارای نقشه راه است و زمینه را برای فعالیت تمام دستگاه‌های خدمات رسان فراهم می‌کند.
وی ادامه دهد: معابر، کاربری‌های روستایی و محل ساخت مسجد و مدرسه در روستاها در این نقشه جانمایی شده و چنان‌چه این نقشه وجود نداشت در روستاها با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شدیم و باید اذعان داشت که افق اجرای طرح‌های هادی ۱۰ ساله است و در هر روستایی که از مهلت تعیین شده طرح می‌گذرد، طرح بازنگری می‌شود.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی عنوان کرد: خبر مسرت بخش این است که در بسیاری از روستاها با مهاجرت معکوس مواجه هستیم و جوانانی که در سال‌های اخیر به شهرها مهاجرت کرده بودند اکنون در حال بازگشت مجدد به روستاها هستند که مورد استقبال است و هر زمان با تامین زمین با مشکل مواجه بودند این نیاز رفع شده است.
رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ادامه داد: اختصاص وام مسکن روستایی ارزان قیمت با نرخ سود پنج درصد، بازپرداخت ۲۰ ساله هدیه نظام‌جمهوری اسلامی به روستاییان است که در گذشته این میزان تسهیلات محدود بوده اما با توجه به افزایش تورم، این مبلغ به ۲میلیارد ریال افزایش یافته و نحوه پرداخت آن در چند روز آتی ابلاغ می‌شود.
نیکزاد تصریح کرد: در خصوص عمران و مسکن روستایی نیز از سوی مسئولان امر برنامه‌های ویژه‌ای هدفگذاری شده که در سال ۱۴۱۰ در کشور جشن پایان واحد مسکونی غیر مقاوم روستایی را برگزار خواهد شد.
وی اضافه کرد: سال ۱۳۸۴ تنها هفت درصد از واحدهای روستایی کشور نوسازی و مقاوم سازی شده بود که اکنون حدود ۵۰ درصد از واحدهای روستایی مقاوم سازی شده و مقرر است ۵۰ درصد مابقی واحدهای روستایی در ۱۰ سال آتی مقاوم سازی شود.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بیان کرد: در خصوص اجرای طرح هادی اعتباراتی در اختیار دهیاری‌ها قرار می‌گیرد که باید دهیاران از این ظرفیت بهره‌گیری لازم را داشته باشند و یکسری اعتبارات به صورت ملی به بنیاد مسکن ابلاغ می‌شود که بین استان‌های کشور در قالب ۲ ضریب جمعیت و رفع محرومیت توزیع می‌شود.
نیکزاد عنوان کرد: آنچه مهم است این است که در تمام روستاهای کشور، معابر آسفالت شود و با توجه به اینکه از مطالبات به حق مردم است و با این روند به طور قطع در چندسال آتی شاهد این باشیم که به سمت و سویی گام برداریم که در روستاها طرح هادی به طور کامل اجرایی شود.
وی یاداور شد: امید است در چند سال آتی رشد و توسعه در روستاها به گونه‌ای باشد که روستاییان به اعتبارات دولتی نیازمند نباشند و از درآمد خود مانند شهرداری ها، گام‌های مثبتی در راستای‌ عمران روستایی بردارند.
رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار داشت: برخی از نقاط کشور در کمربند زلزله قرار گرفته و تمام واحدهای مسکن روستایی نیز در معرض خطر قرار دارند که نیاز است تمام واحدهای روستایی کشور نوسازی شود و با توجه به اینکه همواره شاهد وقوع زلزله در استان‌های مختلف کشور هستیم باید اذعان داشت مجموعه مدیریتی ذیربط در این راستا اعتبارات مورد نیاز را پیش بینی کرده و حمایت‌های لازم نیز در این راستا صورت می‌گیرد.
نیکزاد با بیان اینکه در خصوص پرداخت تسهیلات رده بندی وجود دارد، گفت: انتظار می‌رود میزان و نحوه پرداخت تسهیلات برای نوسازی واحدهای روستایی که از سوی مسئولان ارشد کشور تسهیل شده به بانک‌های عامل ابلاغ می‌شود و به صورت سفته زنجیره‌ای سه نفره باید پرداخت شود و چنان‌چه برخی بانک‌ها برای پرداخت این تسهیلات اعمال سلیقه می‌کنند پذیرفتنی نیست.
نیکزاد ادامه داد: اکنون نیاز است که تعامل و همکاری لازم در این راستا صورت گیرد چرا که اکنون آیین نامه دست مسئولان را باز گذاشته تا این تسهیلات پرداخت شود هر چند که بیشتر بانک‌ها تعامل و همکاری لازم را دارند.
وی گفت: افرادی که در روستا محصولات لبنی و پروتئینی تولید می‌کنند در واقع اقتصاد را در کشور احیا می‌کنند و رونق روستا، قدرتمند شدن اقتصاد کشور را به همراه دارد.
رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه تمام تلاشمان این است که خانه‌های روستایی با همکاری اداره ثبت اسناد سنددار کنیم گفت:
برای اینکه جمعیت در روستاها حفظ شود باید بسترهای لازم را برای ایجاد مسکن فراهم شود تا مردم با انگیزه به روستا بازگردند و تولیدات خود را افزایش دهند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: