سه‌شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 14 2024
کد خبر: ۸۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۹
عجب شیرما: اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای همه تحریمهای اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه هسته ای ایران را لغو کرد اما اجرای آن منوط به گزارش آژانس و اجرای تعهدات کرد.

به گزارش عجب شیرما به نقل از فارس، اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای همه تحریم‌های اقتصادی و مالی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را لغو کرد اما اجرای آن منوط به گزارش آژانس و اجرای تعهدات کرد.

بر اساس این گزارش، «فدریکا موگرینی» رییس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای در زمینه «روز اجرایی شدن برجام» عنوان داشت: «امروز روز اجرای برجام است. امروز نقطه عطف مهمی است که ما را یک گام به آغاز برجام که به شدت متعهد به اجرای آن هستیم نزدیک‌تر کرد. ما به جدول زمان بندی شده که نشان از اراده جمعی به مفاد توافق دارد احترام گذاشته‌ایم.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «ایران نیز هم اکنون اجرای تعهدات مرتبط با توافق هسته‌ای را به طور تمام و کمال و موثر آغاز می‌کند. آژانس بین‌المللی هسته‌ای نیز اقدام‌های لازم را برای نظارت و تایید این گام‌ها بر می‌دارد.»

موگرینی در بخش دیگر این بیانیه خاطر نشان ساخت: «آمریکا نیز در حال برداشتن گام‌های لازم در متوقف ساختن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران در روز اجرای برجام و هنگامی است که آژانس بین‌المللی هسته‌ای اجرای اقدام‌های هسته‌ای ایران را همانطور که در برجام تعیین شده بود، تایید کرده است.»

در خاتمه بیانیه اتحادیه اروپا آمده است: «قرار است کمیسیون مشترکی پیش بینی شده در برجام اولین جلسه سیاسی خود را روز 9 اکتبر (دوشنبه) در سطح مدیران سیاسی در وین تشکیل دهد تا در زمینه پیشبرد اجرای برجام تمهیدات آتی لازم اتخاذ شوند. به همین منظور همه طرف‌های درگیر به شدت متعهد به تضمین اجرای برجام در اسرع وقت هستند. برای این منظور نیز ما تمامی اقدامات لازم را فراهم می‌کنیم.»

رئیس‌جمهور آمریکا نیز ساعاتی پیش دستور آمادگی دولت این کشور را برای برداشته شدن تحریم‌های ایران در راستای اجرای برجام را صادر کرد. در فرمان اوباما البته اجرای رفع تحریم‌های مربوط به موضوع هسته‌ای ایران منوط به تایید اجرای تعهدات جمهوری اسلامی از سوی وزیر خارجه آمریکا شده است.

طبق خبرهای منتشر شده در رسانه‌های غربی قرار بود امروز یکشنبه به عنوان «روز پذیرش» برجام باشد.

برچسب ها: اروپا ، برجام
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: