دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 29 2024
کد خبر: ۸۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
عجب شیر پرس - معاون دفتر صادرات صنایع دستی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به صادرات ۴۷ میلیون دلاری صنایع دستی طی ۳ ماه نخست سال ۱۴۰۰ از افغانستان، پاکستان و عراق به عنوان کشورهایی نام برد که بیشترین صادرات صنایع دستی به این مقاصد انجام می‌شود.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایلنا، فرزاد اوجانی (معاون دفتر صادرات صنایع دستی وزارتخانه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) با اشاره به آماری که از سوی گمرک درخصوص میزان صادرات صنایع دستی طی ۳ ماه نخست سال ۱۴۰۰ اعلام شده است، گفت: میزان صادرات ۴۷ میلیون دلار با وزن تقریبی ۲۰۱۶۳ تن بود که بیشترین درصد تغییرات طی این ۳ ماه به لحاظ ارزشی به سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی مربوط می‌شود. این سنگ‌ها از مبادی خروجی گمرک‌های خراسان رضوی خارج شده‌اند. بعد از سنگ‌های قیمتی، بیشترین صادرات به لحاظ ارزش در حوزه شیشه از مبادی خروجی گمرک‌های تهران، اصفهان و استان مرکزی است.
به گفته او، عمده کشورهایی که امسال به آن‌ها صادرات داشتیم افغانستان، پاکستان و عراق و سنگاپور بودند. در این میان به سنگاپور سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی صادر کرده‌ایم.
اوجی در خصوص عمده کالاهایی که طی ۳ ماه نخست سال ۱۴۰۰ نیز گفت: فلزات گرانبها، گلیم و زیلو، مبلمان و سفال و سرامیک از جمله عمده کالاهایی هستند که طی ماه نخست سال جاری صادر شده‌اند.
معاون دفتر صادرات صنایع دستی وزاتخانه میراث فرهنگی و گردشگری درخصوص صادرات صنایع دستی در سال ۱۳۹۹ نیز گفت: کل صادرات در سال گذشته به صورت رسمی ۳۲۲ میلیون دلار با وزن در حدود ۱۱۲۵۵۴ تن بود. صادرات چمدانی نیز ۲۰۷ میلیون دلار بود که توسط ادارات کل در استان‌ها اعلام کرده‌اند. در مجموع می‌توان گفت ۵۳۰ میلیون دلار در سال گذشته به صورت رسمی و چمدانی صادرات داشتیم.
به گفته اوجانی، عمده صارات صنایع دستی در سال ۱۳۹۹ به مبلمان چوبی، زیلو، مس و مشتقات و شیشه‌های سنتی اختصاص یافته. در این میان می‌توان از عراق، عمان، افغانستان، پاکستان و آذربایجان به عنوان کشورهای هدف یاد کرد.
او با اشاره به آنکه از آنجایی که آمار ارائه شده در بخش صادرات چمدانی صنایع دستی رسمی نیست و عموما از طریق اطلاعاتی که از سوی تولیدکنندگان به ادارات کل میراث و گردشگری اعلام می‌شود، برآورد می‌شود، گفت: بر اساس تجربیات می‌توان گفت صادرات چمدانی صنایع دستی در حوزه کالاهای سبک انجام می‌شود و در میان آن‌ها می‌توان انواع زیورآلات، پارچه قلمکار، سوزن‌دوزی یا حتا تابلوهای کوچک مینیاتور، ظروف مسی و قلمزنی را شاهد بود. عموما کالاهای قابل حمل که شکستنی نباشند مورد علاقه بخش صادرات چمدانی است.
معاون دفتر صادرات صنایع دستی وزارتخانه میراث فرهنگی و گردشگری درخصوص وضعیت صادرات صنایع دستی در سالهایی که با کرونا همراه بود و شاهد بسته شدن مرزها بودیم نیز گفت: بر اساس آمار رسمی گمرک می‌توان گفت میزان صادرات در سال ۱۳۹۹ بیشتر از سال ۱۳۹۸ بود.
به گفته او، اصفهان رتبه نخست در تولید و صادرات صنایع دستی در کشور را دارد و تهران به عنوان تولیدکننده زیورآلات هم در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرد.
اوجانی در خصوص نقش بسته‌بندی در صادرات صنایع دستی نیز گفت: اگر به دنبال تجاری ساختن صنایع دستی و صادرات بیشتر هستیم قطعا توجه به بسته‌بندی و برندسازی اهمیت می‌یابد. اما در این حوزه با چالش‌هایی در حوزه بسته‌بندی روبه رو هستیم. وجود رشته‌های متنوع خانگی در حوزه تولید صنایع دستی کار در حوزه بسته‌بندی را متفاوت می‌کند. با این وجود نمی‌توان از نقش بسته‌بندی در حوزه صادرات چشم‌پوشی کرد. اما بعضا در حوزه گیفت که صنایع دستی هم جزئی از آن است، کالاهایی که برای فروش در فروشگاه‌های معمولی در خارج از کشور برده می‌شوند، با بسته‌بندی خاص خودشان به فروش می‌رسد. اما در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کار متفاوت است. با توجه به آنکه بیشترین صادرات صنایع دستی به کشورهایی مانند عراق و افغانستان است شاید تمایلی برای بالا بردن هزینه‌ها با توجه کردن به بسته‌بندی نداشته باشند.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: