پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۸۳۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۴
عجب شیر پرس - مدیر امور مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گیلان گفت: ارتقای مکانیزاسیون در شالیزارها موجب می‌شود که رنج تولید برنج کمتر شود و جوانان بیشتری به مزارع ورود کنند.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، حیدر کامیاب با بیان اینکه افزایش مکانیزاسیون در تولید برنج موجب کاهش هزینه‌های تولید محصول و کاهش رنج برنج می شود، افزود: روند تولید مکانیزه برنج در گیلان رو به افزایش است و برنامه داریم برای سال آینده درصد مکانیزاسیون استان را افزایش دهیم.

وی افزود: در حال حاضر شهرستان رضوانشهر در بین شهرستان های گیلان از درصد مکانیزاسیون بالاتری برخوردار است و پس از آن نیز شهرستان آستانه اشرفیه وضعیت خوبی در برخورداری از مکانیزاسیون دارد.

کامیاب در خصوص وضعیت مکانیزاسیون شهرستان رشت که بزرگترین شهرستان برنج‌خیز کشور است، ادامه داد: وسعت شالیزارهای رشت زیاد است، اما در برخورداری از مکانیزاسیون در آنها هنوز به نقطه ایده‌آل نرسیده است. هرچند که در سال‌های اخیر روند بسیار بهتری نسبت به گذشته دارد.

وی با اشاره به اینکه عدم رشد سریع وضعیت مکانیزه شدن بخش کشاورزی در برخی از شهرستان‌های گیلان دلایل مختلفی دارد، خاطرنشان کرد: خرده مالکی یکی از دلایل رغبت نکردن کشاورزان برای ارتقای وضعیت تولید مکانیزه برنج در شالیزار است.

مدیر امور مکانیزاسیون جهاد کشاورزی گیلان گفت: ارتقای مکانیزاسیون علاوه براینکه تولید برنج را برای برنجکار اقتصادی‌تر می‌کند، موجب می‌شود که شاهد افزایش ورود نسل جوان گیلان به شالیزارها باشیم و این امر در گرو کاهش رنج تولید برنج محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه فعالیت برنج در برخی از خانوارهای برنجکار به‌گونه‌ای است که اعضای خانواده به خاطر کار در مزارع دستمزدی دریافت نمی‌کنند و کشاورز هم هزینه کارگری خانواده‌اش را جزهزینه‌های تولید محصول حساب نمی‌کند، گفت: ارتقای مکانیزاسیون موجب خواهد شد که دیگر اعضای خانواده مجبور به انجام کارهای سخت بدون مزد برای کار در شالیزار نباشند.

کامیاب تصریح کرد: اگر مکانیزاسیون در شالیزارهای گیلان افزایش پیدا نمی‌کرد، در سال‌های اخیر برای تامین کارگر و نیروی کار برای تولید برنج با مشکل مواجه می‌شدیم، زیرا با سختی کاری که وجود داشت نسل جوان حاضر نبودند جایگزین نسل قدیم در شالیزارها شوند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: