پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 02 2024
کد خبر: ۸۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۰
مدیر کل ثبت اسناد و املاک استان خبر داد:
عجب شیر پرس - مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی از رشد ۹۵ درصدی صدور اسناد تک برگ دولتی از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، محمد نخعی در خصوص فعالیت‌های اداره کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی در ۶ ماه ابتدایی سال جاری اظهار کرد: از ابتدای سال جاری ۱۴۳ هزار و ۹۱ سند مربوط به مالکیت دولتی، موقوفات، قانون الحاق موادی به قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن و قانون تعیین تکلیف املاک و اراضی فاقد سند رسمی صادر شده است.

وی افزود: علی‌رغم اینکه بر اساس ماده سه و ۹ قانون جامع حدنگار(کاداستر) کشور کلیه دستگاه‌ها مکلف بودند طی مدت ۲ سال از زمان تصویب قانون اسناد، اطلاعات و نقشه‌های اراضی خود یا در اختیار خود را تهیه و به ادارات ثبت اسناد و املاک ارائه نمایند تا اسناد حدنگار آن‌ تا پایان سال ۱۳۹۸ صادر شود اما متاسفانه با پایان مهلت مقرر در قانون به دلیل عدم ارائه مدارک تمام املاک مربوطه از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط هنوز این طرح به اتمام نرسیده است.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی در همین خصوص بیان کرد: تلاش می‌کنیم با همکاری و تعامل بیشتر دستگاه‌های مرتبط این مهم در استان خراسان محقق شود.

وی با تاکید بر اهمیت اجرای قانون کاداستر در ایجاد و توسعه نظم حقوقی در جامعه بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و تعامل با سایر دستگاه‌ها شاهد افزایش اسناد صادره در این بخش بوده‌ایم.

نخعی عنوان کرد: از ابتدای امسال تا پایان شهریور ماه سال جاری ۳۴۱۶ سند املاک دولتی، ۱۲۲۱ سند وقفی، ۵۶۴۰ سند در اجرای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن صادر شده است.

وی بیان کرد: تعداد صدور سند املاک دولتی در ۶ ماهه نخست امسال به نسبت مدت مشابه سال قبل ۹۵ درصد، اسناد وقفی ۱۸.۸ درصد و صدور اسناد اجرای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن ۴۴ درصد رشد داشته است.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی به وضعیت عملکرد ۶ ماهه صدور اسناد روستایی نیز اشاره کرد و افزود: طی این مدت برای ۸۶۰ هکتار زمین شامل ۳۱۸۴ قطعه تثبیت شد که از این تعداد برای ۳۱۷۰ قطعه به مساحت ۸۳۹ هکتار سند مالکیت تک برگ صادر شده است.

نخعی تصریح کرد: در ۶ ماه نخست امسال ۶۶۴ قطعه به مساحت ۲۳ هکتار از املاک و اراضی شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت تثبیت گردید. همچنین با توجه به صدور اسناد مالکیت تعدادی از قطعات تثبیت شده در سال قبل ۶۴۳ سند کاداستری به مساحت ۲۴ هکتار صادر شده است.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت تبدیل اسناد عادی و قولنامه‌ای به اسناد رسمی گفت: با اقدامات انجام شده و تشویق مردم به تعویض اسناد عادی به سند تک برگ با بهره‌مندی از فرصت قانونی تعیین و تکلیف املاک و اراضی فاقد سند رسمی موفق به افزایش ۱۸ درصدی صدور این اسناد شامل ۲۳۳۸ سند مالکیت در این حوزه شده‌ایم.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی تصریح کرد: صدور این اسناد در حاشیه شهر و مناطق کمتر برخوردار نقش موثری در کاهش میزان اختلافات ملکی و مراجعات قضایی داشته است.

تأسیس ۲۸۹۵ شرکت تجاری در استان

نخعی در ادامه به افزایش ثبت شرکت‌های تجاری و کاهش درخواست ثبت شرکت‌های تعاونی و موسسات از ابتدای سال تاکنون اشاره کرد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۸۹۵ شرکت تجاری در استان خراسان رضوی تأسیس شده که این مساله نسبت به سال قبل رشد ۳.۹ درصدی را نشان می‌دهد.

وی افزود: ثبت درخواست شرکت‌های تعاونی از ابتدای امسال تاکنون به نسبت مدت مشابه سال قبل ۲.۷ و موسسات نیز ۶.۳۵ درصد کاهش داشته است.

مدیر کل ثبت اسناد و املاک خراسان رضوی گفت: ثبت درخواست شرکت‌های تعاونی از ۱۰۸ مورد سال قبل به ۱۰۵ مورد در امسال و ثبت موسسات نیز از ۳۰۶ مورد سال گذشته به ۱۹۷ درخواست در سال جاری کاهش یافته است.

نخعی خاطرنشان کرد: در این مدت ۱۵ هزار و ۸۱۲ مورد تغییرات شرکت‌ها در خراسان رضوی به ثبت رسیده که رشد ۱۴.۸ درصدی داشته است.

تشکیل ۱۱ هزار و ۲۶۴ پرونده مهریه

نخعی در ادامه با اشاره به عملکرد شعب اجرای اسناد رسمی استان خراسان از رشد ۳۳ درصدی تعداد پرونده‌های تشکیلی اجرای استان خبر داد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۱ هزار و ۲۶۴ پرونده مهریه، ۱۶۴۲ پرونده چک بلامحل، ۳۱۵۴ قرارداد بانکی و ۴۰۷ پرونده اسناد رهنی و شرطی در استان تشکیل شده است.

وی افزود: در مجموع طی این مدت ۱۷ هزار و ۲۰۶ پرونده تشکیل شده است. همچنین امسال در راستای رسیدگی به این پرونده‌ها و احقاق حقوق مراجعین ۴۶۳ مزایده در شعب اجرای استان انجام شده است.

نخعی شفافیت، به روز بودن، سرعت و دقت در ارائه خدمات در ادارات اجرای اسناد رسمی که ماهیت قضایی داشته و به عنوان دادگستری کوچک در ثبت اسناد و املاک فعالیت می‌کند را بسیار مهم دانست و عنوان کرد: تعیین تکلیف پرونده‌های مانده از سال‌های گذشته و مختومه کردن آن را به عنوان دیگر اولویت‌های سازمان ثبت اسناد و املاک در سال جاری برشمرد.

وی بیان کرد: استان خراسان رضوی در تحقق این هدف با مختومه کردن ۳۶ هزار و ۷۰ پرونده در سال جاری و رشد ۱۲۸ درصدی عملکرد مناسبی داشته است. همچنین تعداد اسناد مالکیت صادره در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل در استان خراسان ۶.۶۵ درصد کاهش داشته است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: