جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 26 2024
کد خبر: ۸۲۶۹
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۷
عجب شیر پرس - رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ایجرود گفت: روستای تاریخی گلابر این شهرستان دارای ظرفیت مناسبی برای طبیعت‌گردی است که با مصالح همگن بر اساس ضوابط ساخت‌وساز در بافت تاریخی مرمت و کف سازی مجدد شد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، لاله عبدی کیا افزود: روستای تاریخی گلابر در شهرستان ایجرود دارای ظرفیت مناسبی برای طبیعت‌گردی است که با مصالح همگن بر اساس ضوابط ساخت‌وساز در بافت تاریخی مرمت و کف سازی مجدد شد.

وی اضافه کرد:خاکبرداری تا رسیدن به کف اصلی، زیرسازی و اجرای کف سازی با سنگ لاشه بومی منطقه از جمله عملیات مرمتی انجام‌شده در این روستای تاریخی است.

این مسوول،با اشاره به گردشگر پذیر بودن روستای گلابر بر لزوم اختصاص اعتبار ویژه به بهسازی معابر این روستا تاکید کرد و گفت: عملیات بهسازی روستای گلابر که مورد استقبال بسیاری از روستاییان قرارگرفته است تا جایی که انتظار دارند این طرح‌ها به‌سرعت در همه معابر این روستای تاریخی اجرا شود.

عبدی کیا افزود: مصالح موردنیاز بهسازی معابر روستاها به‌طور طبیعی در روستا وجود دارد که می‌تواند هزینه بهسازی را کاهش دهد کهروستاییان برای زندگی کردن در روستا و مهاجرت نکردن به شهرها نیازمند ارائه خدمات در روستا و از جمله وجود معابر مناسب هستند.

وی با اشاره به اینکه کف سازی در روستای تاریخی گلابر به‌عنوان یکی از عوامل مهم افزایش کیفیت معابراست، اظهار داشت:انجام این کار هدایت عابران پیاده، هدایت آب‌های سطحی، ارتقایایمنی مسیر و در نهایت افزایش کیفیت محیطرا به دنبال داردکه درروستاهای مورد توجه گردشگران باید در اولویت جذب اعتبار بهسازی روستاها قرار گیرند.

رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ایجرود خاطرنشان کرد: طراحی کف سازی بخشی از روستای تاریخی گلابر از نظر اقلیمی، بصری، عملکردی و … را می‌توان طرح موفقی دانست و با رعایت برخی نکات کوچک در طراحی می‌توان این روستا را به منطقه‌ای مناسب برای ساکنان خود روستا و همچنین گردشگران تبدیل کرد.

روستای زیبای گلابر، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ایجرود در استان زنجان است، روستای پلکانی و سرسبز گلابر علاوه ‌بر طبیعت دل‌نشین آثار قدیمی متعددی دارد که مربوط به دوره‌های تاریخی‌ مختلف‌ هستند.

این روستا در محدوده شهرستان ایجرود در فاصله ۴۸ کیلومتری زنجان و ۱۲ کیلومتری زرین‌آباد مرکز شهرستان واقع‌شده است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: