دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 06 2024
کد خبر: ۸۲۲۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری:
عجب شیر پرس - وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پیامی به نخستین همایش دوسالانه بین المللی ایران شناسی در جهان به میزبانی دانشگاه گیلان گفت: گستردگی فرهنگ و زبان های ایرانی فراتر از مرزهای سیاسی کشور است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، دکتر محمدعلی زلفی گل دراین پیام که توسط دکتر رضی رییس دانشگاه گیلان قرائت شد اظهار داشت: با توجه به گستردگی فرهنگ و زبان های ایرانی به فراتر از مرزهای سیاسیو تلاش های کشورهای مختلف برای بازشناسی فرهنگ ایرانی در گوشه و کنار دنیا، نتایج این تلاش ها موجب می شود تا زمینه ای مناسب برای درک متقابل و گفت و گوی فرهنگی و علمی بین ایران شناسان در چنین نشست های ارزشمندی فراهم شود.

وی در ادامه اظهار داشت:از سوی دیگر با توجه به اصالت و پیشینهفرهنگ و تمدنایرانی در گسترش فرهنگ صلح و دوستی ، سمینارهای ایران شناسی می تواند زمینه هایمهمی در راستایگفت و گوهای بین فرهنگی فراهم کند.

وزیر علوم و تحقیقات در پیام خود خاطرنشان کرد: ایران شناسی شامل مباحث مربوط به جلوه های گوناگون فرهنگ و تمدن ایرانی است و از دیربار تاکنون در باب تاریخ، زبان، تمدن و فرهنگ ، هنر ، چگونگی تفکر و همچنین آداب و رسوم ایران باستان و امروز، تحقیقات گسترده ای به همت و شیفتگیایران شناسان برجسته صورت گرفته است.

در پیام دکتر زلفی گل همچنین بیان شده: سال هاست که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به همراه سایر مراکز ایران شناسی در کشور، برای شناختن و شناساندن این جلوه ها در بخش پرمایه تمدن و فرهنگ اسلامی و تاریخ آن کوشش می کند و در مرکز همکاری های علمی بین المللی این وزارت، معاونتی با مسئولیت گسترش زبان فارسی و ایران شناسی در دانشگاه ها و مراکز علمی جهان ، بدین کار سترگ همت می گمارد.

در بخش دیگری از این پیام آمده است: هر چند برآیندکنفرانس های ایران شناسی با تکیه بر تحقیقات تاریخی ، زبان شناسی ، ترجمه متون کهن و سایر شاخه های میراث فرهنگی ایرانی است ،تبادل فرهنگی از شرق آسیا تا قاره آمریکا می تواند پیام فرهنگی و تمدنی ایران را در سراسر جهان از طریق ایران شناسی به ملت های دیگر انتقال دهد. بنابراین عنایت ویژه بهتحقیقات و کنفرانس های ایرانشناسی در عرصه بین المللی می تواند پیامدهای ارزنده ای برای اصحاب خرد، دانش و ادب و دیگر مشتاقان و پژوهندگان فرهمندبه همراه داشته باشد.

دکتر زلفی گل در پیام خود بیان داشت: نخستین همایش دوسالانه بین المللی ایران شناسی در جهان، بررسی مسایل مربوط به ایران را در چهار مفهوم "ایران فرهنگی – تاریخی"، "ایران زبانی (زبان فارسی ، زبان های ایرانیگویش ها و لهجه ها)" ، "ایران جغرافیایی"، "ایران در تعاملات جهانی" اساس کارخود قرار داده است.

وی در ادامه افزود: با توجه با رشد سریع و هدفمند برنامه های مطالعات خاورمیانه و ایران شناسی در دانشگاه های جهان و برگزاری کنفرانس ها و همایش های مطالعات ایران در سایر کشورها با اهداف سیاسی و علمی متفاوت ، برگزاری نخستین همایش دو سالانه بین المللی ایران شناسی در جهان با برنامه ریزیمرکز همکاری های علمی بین المللی وزارت علوم، تحقیقات و فناوریجمهوری اسلامی ایران، دانشگاه گیلان، دانشگاه علامه طباطبایی، پژوهشگاه علوم انسانی، مرکز مطالعات ایران،بالکان و اروپای مرکزی و دانشگاه های خارجیاز جمله مرکز ایران شناسی دانشگاه صوفیه ازاهمیت شایانی برخوردار است زیرا امکانآشنایی، تبادل اطلاعات علمی و سفر بسیاری از ایران پژوهان را از سراسر جهان به ایران فراهم می سازد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پیام خود با بیان اینکههمایش ایرانشناسیامکان ارتباطات گسترده تری را بین ایران و محققان ایران شناسدر سایر نقاط جهان فراهم می آورد و فرصتی را برای دسترسی مستقیم به منابع مطالعاتی دست اول ایجاد می کند، گفت: تنوع شرکت کنندگان در این همایش که از کشورهای مختلف مشارکت داشته اند، نشان دهنده استقبال از باز شناسی ایران و مسایل مربوط به فرهنگ و تمدن آن در دنیای امروز است، همین مسئله باید به عنوان یک ضرورت مهم در برنامه های وزارت علوم و دیگر نهادهای وابسته به مسئله ایران شناسی در جهان در اولویت قرار گیرد.

در این پیام یادآور شده است: با توجه به پیشینه روابط تاریخی و تعاملات فرهنگی بین ایران و بسیاری از کشورها، لزوم تعمیق درک و دانش دو جانبه ، در فضای دانشگاهیکشورهای جهان، امری بدیهی و ضروری است، از طرفی شکل گیری مطالعات تطبیقی ، ترجمه متون مختلف، ایجاد پایگاه منابع دیجیتال و نشریات دو یا چند زبانه ایران شناسی، موارد ضروری است که از طریق همایش و پژوهش های تطبیقی درحوزه ایران شناسی حاصل می شود.

دکتر زلفی گل در ادامه پیام افزود: بر این اساس به همت این همایش ارتباطات و تعاملات کشورهای سراسر دنیا در سایه پژوهش های تاریخی و فرهنگی و فضای گفتمانی اهل علم عمق بیشتری می یابد و همچنین زمینه ساز ایجاد فرصت های همکاری علمی و فرهنگی برای دانشگاه ، اعضای هیات علمی و دانشجویان و دانش پژوهان می شود.

وی اظهار داشت: در سایه این همایش و دیگر همایش هامی توان از دیدگاه های غالب در مکتب های مختلف ایران شناسی در جهان و ادوار مختلف تاریخی آشنا شد و مفهوم ایران ، هویت ایرانی و جهان ایرانی و قلمروهای مطالعات ایرانی از گذشته تا دوران معاصر را در آثار شرق شناسان و ایران شناسان مکاتب مختلف بررسی و مقایسه کرد و با کسب این آگاهی ها، پیش داوری های رایج در مطالعات شرق شناسی و ایران شناسی درباره ایران، نقد و بررسی شده و کمبودهای مطالعاتی این حوزه تعیین خواهد شد.

وزیر علوم ، تحقیقات و فناوری در پایان ضمن قدردانی از برگزارکنندگانهمایش ایران شناسی و تمام استادان ، دانشجویان و پژوهشگران علاقمند به ایران و ایران شناسی شرکت کننده و ارایه دهنده مقاله علمی به این همایش ابراز امیدواری کرد تا این همایش انگیزه و امیدی برای برگزاری همایش های بعدی و ایجاد پیوند علمی بیشتر میان پژوهشگران و ایران شناسان در سراسر جهان باشد.

نخستین همایش دوسالانه بین المللی ایران شناسی در جهان از امروز چهارشنبه به صورت وبینار در دانشگاه گیلان گشایش یافت و تا فردا ادامه دارد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: