يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 12 2024
کد خبر: ۸۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۴
سعیدی:
عجب شیرما: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس، ایجاد قرق‌های اختصاصی شکار را اقدامی نامناسب خواند و تصریح کرد: ایجاد قرق‌گاه و صدور مجوز شکار با توجه به شرایط فعلی اقدامی نامناسب است در حالیکه سازمان های ذی ربط باید تدابیر و راهکارهای جدید را در جهت احیای گونه های جانوری، تکثیر و رشد آنها اتخاذ نمایند.

به گزارش عجب شیرما: محمداسماعیل سعیدی در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت، وضعیت فعلی محیط زیست را برای هرگونه برداشت نامناسب خواند وگفت: نباید این نکته فراموش شود که ظرفیت موجود امکان بهره‌برداری را نمی‌دهد؛ بهتر است سازمان‌های ذی‌ربط به جای برنامه‌ریزی برای تصویب قرق‌های اختصاصی شکار،‌ محدودیت ها را افزایش و شکار را مدیریت کنند.

نماینده مردم تبریز، اسکو وآذرشهر در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه نظارت‌ها در عرصه محیط زیستی کافی نیست، افزود: با توجه به نبود کنترل ونظارت درست سازمان‌های ذی‌ربط، تصویب قرق اختصاصی شکار راه به جایی نخواهد برد و سودجویان محیط زیست از  غفلت سازمان‌های ذی ربط استفاده و گونه‌های جانوری را در معرض نابودی قرار می‌دهند.

سعیدی‌ تغییرات مدیریتی،‌ عملکرد ضعیف مسئولان و ارائه راهکارهای نادرست و نامناسب زیست محیطی را از عوامل نابودی محیط زیست کشور برشمرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: لازم است سازمان‌های ذیربط راهکارهای محیط زیستی را در جهت نیل به استراتژی و اهداف مناسب و احیای گونه‌های جانوری،‌ تکثیر و رشد آنها اتخاذ نمایند.

 

سازوکار مناسب برای ایجاد قرق‌های اختصاصی شکار در کشور فراهم نیست

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نهم، با بیان اینکه سازوکار مناسب برای تصویب قرق‌های اختصاصی شکار در کشور فراهم نیست، افزود: جمعیت موثر حیات وحش به اندازه‌ای نرسیده که مجوز شکار صادر شود.

سعیدی با تاکید بر اینکه تعداد زیادی از گونه‌های جانوری بر اثر شکار بی‌رویه از بین رفته است، گفت: به عنوان مثال 20 سال پیش در استان آذربایجان غربی گونه‌های جانوری زیادی در مناطق حفاظت شده وجود داشت که حتی با چشم غیرمسلح به راحتی مشاهده می شدند ولی در حال حاضر با چشم مسلح به سختی می‌شود آنها را مشاهده کرد در حالی که هنوز به شکارچیان مجوز شکار داده می شود و تعداد آنها روز به روز کاهش می یابد.

 

انتقاد از صدور مجوز شکار

وی با انتقاد از صدور مجوز شکار،‌ گفت: متاسفانه تعداد زیادی از متخلفان در عرصه شکار با استفاده از سلاح‌های شکاری مجاز از کمبود محیط بانان و غفلت مسئولان استفاده و گونه‌های جانوری را سلاخی می کنند؛‌ البته گواه این ادعا مرور تخلفات حوزه صید و شکار در سالهای گذشته است که براساس آن می توان چنین نتیجه ای گرفت.

این نماینده مردم در مجلس نهم،  ادامه داد: آیا سازمان های ذی ربط همزمان با صدور مجوز شکار،  امکانات پیشرفته و منابع لازم را در اختیار سازمان های ذی ربط برای مقابله با شکارچیان قرار می دهند.

 

بازنگری در شرایط صدور پروانه سلاح شکاری الزامی است

نماینده مردم تبریز، اسکو وآذرشهر در مجلس نهم، بازنگری در شرایط صدور مجوز سلاح را لازم دانست وگفت: برای بهبود شرایط زیست محیطی کشور لازم است مسئولان ذی ربط در خصوص شرایط صدور پروانه سلاح تجدید نظر کنند.

 

ضرورت هماهنگی سازمان‌ها برای بهبود وضعیت محیط زیست کشور

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بر ضرورت هماهنگی سازمان‌ها برای بهبود وضعیت محیط زیست کشور تاکید کرد وافزود:  با توجه به اینکه استراتژی و سازوکار مناسب در خصوص بهبود وضعیت محیط زیست در کشور وجود ندارد و سازمان‌ها هر کدام به تنهایی وظیفه خود را انجام می دهند بر همین اساس لازم است میان دستگاه ها هماهنگی لازم ایجاد، استراتژی مناسب تعریف و راهکارهای مناسب اتخاذ شود.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ ایجاد قرق اختصاصی شکار در پنج منطقه کشور بیشتر از دو سال است که به صورت آزمایشی آغاز شده اما تنها چند روز است که مسوولان سازمان حفاظت محیط‌زیست از این مساله سخن گفته‌اند؛ طرحی که بر اساس آن عرصه‌‌های آزاد در اختیار افراد حقیقی و حقوقی قرار می‌گیرد و برای گونه‌‌هایی که جمعیت‌شان رشد داشته، مجوز شکار صادر خواهد شد.

طرح قرق اختصاصی به تایید وزارت صنعت و معدن و سازمان جنگل‌ها هم رسیده و اکنون در دستور کار شورای عالی محیط‌زیست کشور قرار دارد و با پررنگ شدن مساله شکار، جدای از مساله جمعیت حیات وحش در کشور، نگرانی‌‌ها از بابت عدم مطالعه و ارزیابی درست این طرح هم دغدغه تازه دلسوزان محیط زیست شده است./

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: