پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۸۱۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۴
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی:
عجب شیر پرس - مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی از لحاظ تولید محصولات باغی در رتبه ۵ کشور قرار دارد.

به گزارش عجب شیر پرس به نقل از مهر، محمدباقر بی پروا در حاشیه سومین جشنواره و شکرانه پایان برداشت محصول هلو در شندآباد شهرستان شبستر در گفتگو با خبرنگاران به وضعیت باغات هلو استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر سطح زیر کشت باغات هلو در استان ۴ هزار هکتار بوده که امسال با تولید ۵۰ هزار تن هلو در رتبه سیزدهم کشور قرار دارد.

وی افزود: حدود ۴۰ درصد محصول هلوی تولید شده معادل ۲۰ هزار تن به صورت فرآوری شده در واحدهای فرآوری استان و کشور مصرف می‌شود و حدود ۶۰ درصد معادل ۳۰ هزار تن نیز به صورت تازه خوری در استان و سایر استان‌ها مصرف می‌گردد.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: به جهت بالا بودن کیفیت محصول هلوی تولیدی در استان، این محصول به کشور روسیه و کشورهای همجوار نیز صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه سطح باغات استان حدود ۴.۱۸ درصد سطح کل باغات کشور را شامل می‌شود گفت: آذربایجان شرقی با بیش از ۱۰۲ هزار هکتار باغات درختان مثمره جایگاه ششم کشور و از لحاظ تولید محصولات باغی در رتبه ۵ کشور قرار دارد.

مهندس بی پروا در این ارتباط به سطح زیر کشت دیگر محصولات باغی اشاره کرد و گفت: محصول سیب با سطح بارور ۳۴ هزار ۲۴۳ هکتار، محصول انگور با سطح بارور ۱۷ هزار هکتار، محصول زردآلو با سطح بارور ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار، محصول بادام با سطح بارور ۱۰ هزار هکتار و محصول گردو با سطح بارور ۱۱ هزار هکتار جزو محصولات عمده باغی استان هستند.

وی در ارتباط با وضعیت باغات شهرستان شبستر گفت: از مجموع ۴ هزار هکتار باغات هلو در استان بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار، حدود ۵۵ درصد در اختیار شهرستان شبستر قرار دارد و این شهرستان با تولید حدود ۳۶ هزار تن هلو رتبه اول تولید را در سطح استان در اختیار داشته و از لحاظ مساحت زیر کشت بعد از شهرستان شبستر، شهرستان‌های مراغه، مرند و میانه رتبه‌های بعدی در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان با بیان اینکه متوسط تولید هلو در سطح کشور ۱۳ تن در هکتار می‌باشد، افزود: خوشبختانه استان آذربایجان شرقی با تولید ۱۵ تن در هکتار از متوسط کشوری بالاتر است و در باغات شاخص شهرستان شبستر متوسط تولید هلو ۴۵ تن در هکتار است.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: