پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۸۱۷۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۲
با مساعدت شورای‌عالی امنیت ملی محقق شد؛
عجب شیر پرس - مدیر طرح‌های کلان ملی صندوق نوآوری و شکوفایی، از مصوبه‌ شورای عالی امنیت ملی برای خرید و سفارش دستگاه‌های دولتی از شرکت‌های دانش بنیان خبر داد و گفت: بر اساس این مصوبه، اگر دستگاهی درخواست و نیازی در زمینه دستیابی به محصول استراتژیک داشته باشد،مجوز ترک تشریفات مناقصات با امضای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور به دستگاه‌ها اعطا خواهد شد.

به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، مجتبی زارع مهرجردی، مدیر طرح‌های کلان صندوق نوآوری و شکوفایی به بیان نقش صندوق نوآوری از اجرای طرح‌های کلان شرکت‌ها پرداخت و توضیخ داد: در این فاز از همکاری دستگاه‌ها تنها انتظار داریم که دستگاه‌ها سفارشات فناورانه خود را ارائه می‌دهند و سرمایه گذاری روی طرح‌های شرکت‌های دانش بنیان انجام نخواهند و برای این منظور مسیر را برای آنها تسهیل کردیم.

وی در این بازه توضیح داد: شرکت‌های دولتی زمانی که بخواهند با شرکت‌های دانش بنیان قرار دادی را منعقد کنند، اولین درخواست آنها برگزاری مناقصه است؛بنابراینما مصوبه‌ای از شورای عالی امنیت ملی دریافت کردیم که بر اساس آن اگر دستگاهی درخواست و نیازی در زمینه دستیابی به محصول استراتژیک آن صنعت اعلام نیاز کند و آن محصول نیز جزو اقلام تحریمی باشد، این درخواست‌ها در کمیته‌ای بررسی می‌شود.

مهرجردی افزود: در صورتی که این کمیته درخواست ارسال را تایید کند، مجوز ترک تشریفات مناقصات را با امضای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهور به دستگاه‌ها اعطا خواهیم کرد و بر این اساس، دستگاه‌های دولتی مجاز هستند که با شرکت‌های دانش بنیان قرار داد منعقد کنند.

مدیر طرح‌های کلان ملی صندوق نوآوری و شکوفایی، خاطر نشان کرد: تاکنون 22 مورد قرار داد رفع نیازها فناورانه با مجوز ترک تشریفات مناقصه میان دستگاه‌های دولتی و شرکت‌های دانش بنیان منعقد شده است.

مهرجردی، به بیان نقش صندوق نوآوری دراجرای طرح‌های کلان شرکت‌ها پرداخت و توضیخ داد: در این همکاری دستگاه‌ها در این همکاری تنها سفارش محصول و خرید را ارائه می‌کنند و سرمایه گذاری روی طرح انجام نمی‌دهند و از سوی دیگر شرکت‌های دانش بنیان نیز سرمایه‌ای برای اجرای این طرح‌ها ندارند از این رو صندوق نوآوری در کنار شرکت‌ها قرار می‌گیرد و تامین مالی طرح را بر عهده می‌گیرد.

وی ابزار حمایتی صندوق از این طرح‌ها را شامل اعطای تسهیلات از جنس وام کم بهره و یا در صورت اثبات تکنولوژی، وام‌هایی با نرخ ترجیحی عنوان کرد و یادآور شد: روش دیگر حمایتی ما در این زمینه "هم‌سرمایه گذاری" است و همه این روش‌های حمایتی در این زمینه به کار گرفته شده اند.

وی با تاکید بر اینکه این ابزارهای حمایتی در حوزه‌های مختلف اثر گذاری جدی داشته اند، گفت: نمونه آن را در حوزه امنیت غذایی در زمینه می‌توان به اثرگذاری این حمایت‌ها در قالب طرح‌های کلان در تولید کنستانتره فیتاز که برای خوراک دام تا کارخانه تولید واکسن تب برفکی که تا 3 سال گذشته حدود 30 تا 40 درصد از دام‌ها را تلف می‌کرد، تولید بذرهای هیبرید سیفی جات و حوزه امنیت نرم مشاهده کرد.

این مقام مسئول به برخی از دستاوردهای این نوع حمایت‌ها در فناوری‌های مرتبط با امنیت نرم اشاره کرد و گفت: این فناوری‌ها شامل تجهیزات تکنولوژیکی است وبه ایجاد نظم اجتماعی کمک کردهو از نفوذ جلوگیری می‌کند. نمونه آن پروژه ایستگاه بازرسی ایکس ری کامیونی است.

وی درباره ضرورت این پروژه توضیح داد: در گمرکات قاچاق زیاد بوده وامکان بازرسی همه کانتینرها نیز وجود نداشت ضمن آنکه کانتینرهایی که مورد بازرسی قرار می‌گرفت ظرفیت ایکس ری کامیون‌های گمرکات محدود بوده ودستگاه‌های ایکس ری بازرسی کامیونی موجود در کشور، بومی نبودند و می‌توانستند محلی برای نفوذ باشند.

مهرجردی، دستگاه‌های بازرسی ایکس ری کامیونی را همانند چشم بازرسان توصیف کرد و یادآور شد: چون برنامه نویسان این تجهیزات تاکنون بومی نبودند، امکان شناسایی همه اقلام ورودی به کشور وجود نداشت؛ولی بومی سازی این تجهیزات از سوی شرکت‌های دانش بنیان، تاثیر زیادی در عملکرد گمرکات دارد.

مدیر طرح‌های کلان صندوق نوآوری تولید واکسن‌های کرونا بر بستر mRNA را از دیگر زمینه‌های حمایتی این صندوق نام برد و گفت: پلتفرم‌های mRNA موضوع مهمی است، به گونه‌ای که اگر در دهه 60 توسعه تجهیزات دفاعی برای ما استراتژیک بود، در سال‌های اخیر توسعه فناوری‌های مبتنی بر mRNA بسیار مهم است؛ چرا که جنگ‌های آینده از نوع حنگ‌های سخت نیستند بلکه از نوع جنگ‌های بیولوژیکی هستند و پلتفرم mRNA ابزاری برای تولید واکسن‌های کارآمد در کوتاه‌ترین زمان ممکن است. بر این اساس ما از چند شرکت‌فعال در این حوزه‌ها حمایت کردیم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: