پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۸۱۵۰
تاریخ انتشار: ۱۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴
میرکاظمی:
عجب شیر پرس - رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تاکید کرد: براساس توافق صورت گرفته بین مجلس و دولت ادامه روند گذشته در بودجه نویسی به صلاح کشور نبوده و ما به دنبال طرحی نو در بودجه نویسی سالهای آتی هستیم.

به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایسنا، سیدمسعود میرکاظمی در جریان جلسه علنی امروز مجلس ضمن ارائه گزارش از وضعیت بودجه سال جاری به نمایندگان گفت: وضعیتی که دولت سیزدهم مستقر شد از لحاظ بودجه ای مناسب نبود ما تلاش مضاعفی انجام دادیم تا بر مشکلات فایق بیاییم مشکل اول کسری کالاهای اساسی بود که حرکت خوبی در این حوزه صورت گرفت و توانستیم بخشی از کسری ها را با وارادت کالاها جبران کنیم از سوی دیگر ما در بودجه سال جاری ردیفی برای خرید گندم نداشتیم اما به دلیل خشکسالی با کسری مواجه شدیم‌.

وی در ادامه گفت: بحث بعدی بیماری کرونا بود که قبل از استقرار دولت تنها حدود ۸ میلیون دز واکسن تزریق شده بود اما خوشبختانه با اقدامات انجام شده در این دولت ۶۳ میلیون واکسیناسیون انجام شده و ۸۰ میلیون دز واکسن وارد شده است. در حوزه انرژی نیز کارهای جدی صورت گرفته و ما فروش نفت را با جدیت دنبال می کنیم. در بحث واردات و صادرات انرژی نیز با کشورهای همسایه در تعامل هستیم و به دنبال احیای ارتباط گذشته خود با ترکمنستان می باشیم‌.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در ادامه گفت: مشکل اساسی امروز کشور بحث کسری بودجه است. متاسفانه در طول ۸ سال گذشته مصارف کشور رشد چشمگیری داشته است و آمار و ارقام ۱۰ برابر شدن مصارف را نشان می دهد. کنترلهای لازم شروع شده و جلوی ریخت و پاشها گرفته شده است. ما در بخش هزینه ها به صورت انقباضی عمل می کنیم بدهی بالایی از سنوات قبلی به دولت منتقل شده و امروز بدهی های بالایی به بانک مرکزی، سازمان تامین اجتماعی و صندوق توسعه ملی داریم که در حال مدیریت آنها هستیم.

وی در ادامه تاکید کرد: مدیریت مصارف کشور نیز آغاز شده و ماه گذشته اولین ماهی بود که پرداخت ها بدون خلق پول صورت گرفت و همین روند ادامه خواهد داشت. جلسات مشترکی بین دولت و مجلس شکل گرفته و همگی متفق القول هستیم که بایستی ساختار بودجه تغییر کند چرا که این امر جزو وظایفقانونی دولت بود و در اسناد بالادستی و فرمایشات رهبری و سیاست های ابلاغی از آن در اصلاح ساختار بودجه تاکید شده است.

وی گفت: از سوی دیگر نتیجه عملکرد بودجه نویسی در سنوات گذشته رشد مصارف، تورم بالای ۲۲ درصد نرخ پایین سرمایه گذاری می باشد که همه این موارد بر ضرورت اصلاح ساختار بودجه دلالت دارد.

میرکاظمی در ادامه با اشاره به برنامه ریزی برای اصلاح ساختار بودجه سال ۱۴۰۱ گفت: در تلاش هستیم تا بودجه سال آتی با همکاری بین دولت و مجلس با بهترین نوع ساختار تهیه شده و بودجه ای بر محور برنامه و قابل رصد و نظارت باشد. امروز کسی مسئولیت مشکلات را قبول نمی کند تورم در جامعه رشد کرده سطح درآمد خانوار کاهش یافته و اقتصاد کشور از سال ۹۰ کوچکتر شده این نوع ساختار بودجه پاسخگوی مشکلات کشور نیست. ما به دنبال این هستیم که تمام دستگاه ها و استانها در برابر مطالبات و درآمدها پاسخگو باشند و نقش هر کدام در رشد شاخصهای کلان اقتصادی مشخص گردد و در پایان هر ماه عملکرد آنها قابل نظارت باشد.

وی در پایان گفت: آنچه توافق شده این است که ادامه روند گذشته به صلاح کشور نبوده و باید طرحی نو را پیش بگیریم اصلاح ساختار بودجه دو ماه است در سازمان شروع شده و ما به دنبال تبدیل بودجه نویسی بر مبنای ردیف به بودجه نویسی مبتنی بر برنامه ها هستیم و رشد اقتصادی و ثبات اقتصادی از مهمترین محورهای ما در اصلاح ساختار می باشد همکاری خوبی بین دولت و مجلس کلید خورده و ان شاءالله ساختار بودحه به شکل احسن اصلاح می گردد. مشکلاتی در زندگی مردم وجود دارد و ما در تلاش هستیم تا آنها را مرتفع کنیم مدیریت تورم و به گردش درآوردن چرخهای اقتصادی در اولویت ماست در کنار مذاکرات خارجی اقدامات داخلی برای بهبود زندگی مردم با جدیت دنبال می شود.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: