شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 04 2024
کد خبر: ۸۰۸۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۲
رئیس سازمان امور عشایر خبر داد؛
عجب شیر پرس - علایی مقدم گفت: بنا شد به ازای هر کیلوگرم دام زنده که شرکت پشتیبانی امور دام خریداری می‌کند، ۳ کیلوگرم جو دولتی ببین عشایر توزیع شود.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، علایی مقدم رئیس سازمان امور عشایر در رابطه با جزییات طرح خرید تضمینی یک میلیون راس دام اظهار کرد: موضوع خشکسالی که در ۵۰ سال اخیر بی سابقه بوده، سبب شد که مراتع بسیار فقیر باشند و به ازای کاهش هر میلی متر بارندگی یک کیلوگرم ظرفیت علف کم شود.

او ادامه داد: یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن علوفه مرتعی عشایر، امسال کاهش یافت و باعث شد که عشایر با مشکلاتی مواجه شوند و ییلاق خوبی را نداشته باشند.

این مقام مسئول تصریح کرد: برای این موضوع و تعدیل خشکسالی و مدیریت آن پیگیری‌های مختلفی از مراجع متفاوت از جمله جهاد کشاورزی و شخص وزیر انجام شد. در نهایت در ۱۸ اردیبهشت سال ۱۴۰۰ بر اساس تصمیم شورای قیمت گذاری محصولات اساسی مقرر شد که دام مازاد عشایر خریداری شود.

او ادامه داد: مصوبه شورای قیمت گذاری ۵ بند داشت که دستگاه‌های ذی ربط وظیفه‌مند شدند که چه کاری در این رابطه انجام دهند تا این برنامه به خوبی اجرا شود.

رئیس سازمان امور عشایر گفت: مقرر شد از مناطقی که خشکسالی بسیار شدید است این طرح شروع شود و مباشر خرید پشتیبان امور دام را در این زمینه قرار دادند. سازمان امور عشایر این وظیفه را داشت که دام مازاد عشایر را شناسایی و از طریق اتحادیه و تعاونی‌ها معرفی کند تا شرکت امور دام، دام عشایر را به ازای هر کیلو گرم ۴۵ هزار تومان به صورت ترکیبی خریداری کند و برای استمرار تولید و عشایر بتوانند سایر دام‌ها و دام نارس را پروار کنند.

به گفته این مقام مسئول به ازای هر کیلوگرم دام زنده که شرکت پشتیبانی امور دام خریداری می‌کرد ۳ کیلوگرم جو دولتی با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ خریداری شده توسط دولت بارگذاری و توسط اتحادیه و تشکل‌ها بین عشایر توزیع می‌شود.

علایی مقدم گفت: بر اساس بند آخر این مصوبه سازمان برنامه و بودجه متعهد شده که ضرر و زیان احتمالی ناشی از خرید عشایر را به شرکت پشتیبانی امور دام پرداخت کند.

متاسفانه بعد از گذشت 4 ماه هنوز این مصوبه به اجرای کامل نرسیده است!

این مقام مسئول در ادامه افزود: این مصوبه در ابتدا پیام امید را به عشایر داد و بعد از مدت‌ها برای اولین بار بود که برای خرید دام عشایر خرید تضمینی صورت می‌گرفت، اما متاسفانه با وجود گذشت ۴ ماه از این مصوبه بنا به دلایل مختلف از جمله محدودیت منابع عدم تخصیص اعتبار از سوی برنامه بودجه سبب شد که تنها ۷۷ هزار دام عشایر خریداری شود که ما راضی نیستیم و انتظار شتاب بیشتری را داریم.

او گفت: هفته گذشته با دستور وزیر جهاد کشاورزی جلسه‌ای برگزار شد که بر اساس آن به امور پشتیبانی و موارد دخیل دستور داده شد که به سرعت این روند کمک کنند. تا از عرضه دام مولد جلوگیری شود چرا که در سال آینده به زاد و ولد دام ها در مناطق خشک نیازمند هستیم.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته بنا شد در فاز اول یک میلیون دام راس را شرکت پشتیبان خریداری کند. در کنار خرید تضمینی دام دو کار اساسی نیز انجام شده که اول در زمینه تسهیلات برای عشایر است و موضوع بعد هم تامین اعتبارات لازم برای آب شرب انسان و دام است که ابلاغ شده است.

او افزود:مورد بعد از محل بند ب ماده ۵۲ است که تسهیلات جدید به تعاونی‌ها و همچنین علوفه مدت دار داده شود و حدود ۱۵۰ هزار میلیارد به عشایر صرفا برای تامین علوفه تخصیص داده شد و تسهیلات ۵۰ میلیون تومانی برای تعدادی عشایر با ضمانت زنجیره‌ای و سود ۴ درصد و باز پرداخت ۵ ساله در نظر گرفته شده تا بتوان از خشکسالی عبور کنیم.

علایی مقدم در پایان گفت: برای اجرای این مصوبه ۳ دستگاه وظیفه دارند، مهم‌ترین آن شرکت پشتیبانی امور دام و بعد سازمان برنامه و بودجه در زمینه تامین مالی و در آخر هم سازمان امور عشایر هستند.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: