پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - March 28 2024
کد خبر: ۸۰۲۹
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۳
عاملی:
عجب شیر پرس - دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی گفت: دیدگاه رئیس و اعضای شورای این نهاد این است که نیازمند یک تحول بنیادی در شورای عالی انقلاب هستیم.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از تسنیم، سعیدرضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه هشتصد و چهل و پنجمین جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی به مصوبه‌ای در شورای معین اشاره کرد و گفت: این مصوبه درباره اصلاح و تکمیل اهداف و سیاست‌های کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران است که ظرفیت این کمیته را در برنامه‌ریزی آموزشی در آموزش و پرورش و آموزش عالی کشور افزایش می‌دهد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: ایران سرمایه و میراث تمدنی هزاره‌ای در حوزه علم دارد، در علوم پایه مانند ریاضیات، فیزیک و شیمی سوابق بسیاری در تمدن ما وجود دارد که بهره‌برداری جدی از آن نشده است و در تاریخ تمدن علمی و فرهنگی ایران انعکاس مناسبی پیدا نکرده است؛ بنابراین ظرفیت‌های بیشتری با این مصوبه برای کمیته فرهنگ و تمدن ایجاد شده است. اگرچه این کمیته در 1000 کتاب درسی با معرفی دانشمندان و معرفی دستاوردهای علمی در علوم مختلف تاثیرگذار بوده است اما این مصوبه ظرفیت بهتری را ایجاد کرده است.

وی به گزارش ارائه شده از سوی موالی‌زاده دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، و تقدیر و تشکر ریاست و اعضاء شورای عالی از زحمات و خدمات ارزنده ایشان اشاره کرد و در خصوص واگذاری این سمت بیان کرد: جناب آقای امامی از اساتید برجسته کشور با اتفاق آراء اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان دبیر جدید شورای فرهنگ عمومی کشور انتخاب شدند.

عاملی با اشاره به دوجلسه برگزار شده در دوره جدید و نگاه تحولی حاکم بر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: اعضاء و ریاست محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی بر این باور هستند که شورای عالی انقلاب فرهنگی نیازمند خانه تکانی است. به این معنا که مطالباتی را امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری از شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتند، اما وضعیت موجود با وضعیت مطلوب فاصله دارد؛ علت این امر این است که در درجه اول مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ابزارمند نشده‌اند. مصوبات کلانی مانند سند مهندسی فرهنگی کشور، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند تحول علوم انسانی و... باید بتوانند در نظام برنامه‌ریزی پنج‌ساله کشور، برش استانی برنامه‌ها و نظام بودجه ریزی کشور تاتیر گذار باشند و این ظرفیت به صورت نظام‌مند ایجاد نشده است.

استاد دانشگاه تهران اظهار داشت: از جانب دیگر نگاه اعضای محترم بر این است که دستورات شورا، باید مسائل جاری و روز ایران در حوزه فرهنگ و علم فناوری را در بربگیرد.

عاملی بخش عمده توفیقات شورای عالی انقلاب فرهنگی را در تصویب اسناد فراگیر دانست و گفت: به عنوان مثال "سند مهندسی فرهنگی کشور" نزدیک 304 برنامه اقدام دارد اما نگاه اعضا این است که باید بتوانیم به مسائلی که امروز فرهنگ ایران را تهدید می‌کند، بپردازیم. مسائلی که امروز دامنه فرهنگ را گسترش می دهد، مثلا توجه به اولویت‌های استقرار عدالت اجتماعی مثل تامین شغل، مسکن، گسترش دایره اثر گذاری اقدامات مرتبط با سلامت و درمان، تامین هوای سالم و صیانت از محیط زیست و البته برخورداری از ارزش های جامعه اسلامی، امر فرهنگی و دینی است که موجب تقویت فرهنگ عدالت مبنای اسلامی می شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: دیدگاه ریاست محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی و اعضای شورا این است که نیازمند یک تحول بنیادی در شورای عالی انقلاب هستیم تا شاهد تاثیرگذاری بهینه در پیشرفت کشور و حوزه فرهنگ آن باشیم.

وی با بیان اینکه در این جلسه 12 نفر از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار نظر کرده‌اند؛ ادامه داد: بنابراین فضای جلسه حرکت به سمت روزآمدسازی است و امیدواریم با گذشت چند جلسه بحث‌های عمیق و اثر گذار شاهد ارتقا جایگاه و تاثیرگذاری نظام‌مند شورای عالی انقلاب فرهنگی باشیم. بدیهی است جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی مستند به تدابیر امام(ره) و رهبر معظم انقلاب است و وسعت کار این شورا مستند به وظایف و اختیارات تصریح شده در احکام و بیانات مقام معظم رهبری است.

عاملی در پایان تاکید کرد، موضوع اجرایی شدن نظام‌مند مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است و الا شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکنون موفقیت‌های بزرگی هم در سیاست‌گذاری راهبردی، و هم در تصویب اسناد ملی و همچنین در نهادسازی‌های مهم که مسیر مدیریت علمی و فرهنگی را استقرار بخشیده، داشته است و نقش محوری ایفا کرده است.

وی افزود: اگر به همین چند مصوبه ابلاغ شده یک سال گذشته توجه شود مثل تصویب سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک که یک دوره سه ساله را ماموریت آموزش و پرورش اضافه کرد، ابلاغ سند ملی حقوق کودک و خانواده، تصویب سند ملی علم و فناوری در حوزه دفاعی و تاسیس ستاد علم و فناوری در حوزه دفاعی، دایره مهم تاثیرگذاری این شورا برجسته می‌شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: