پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 25 2024
کد خبر: ۸۰۱۷
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۱
رئیس دیوان محاسبات کشور در جمع خبرنگاران:
عجب شیر پرس - بذرپاش گفت: سال پیش یک ماه زودتر از مهلت قانونی گزارش تفریغ بودجه ۹۸ را ارائه کردیم و امسال گزارش تفریغ بودجه ۹۹ را در شهریورماه گزارش دادیم.

به گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مهرداد بذرپاش رئیس دیوان محاسبات کشور در جمع خبرنگاران با اشاره به ارائه گزارش تفریغ بودجه ۱۳۹۹ به رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه برنامه اداره سالیانه کشور و مهم ترین سند مالی به شمار می‌رود. گزارش تفریغ بودجه نیز مهم ترین سند نظارت مالی کشور است و انتشار عمومی می‌یابد تا به دست مردم و مدیران کشور برسد.

وی ادامه داد: یکی از اهداف ما در دیوان محاسبات، کاهش زمان ارائه گزارش تفریغ بودجه است که سال پیش یک ماه زودتر از مهلت قانونی گزارش تفریغ بودجه ۹۸ را ارائه کردیم و امسال گزارش تفریغ بودجه ۹۹ را در شهریورماه گزارش دادیم.

رئیس دیوان محاسبات کشور اظهار کرد: ارائه زودهنگام گزارش تفریغ بودجه یعنی لایحه بودجه سال آینده کشور می‌تواند واقعی‌تر و دقیق‌تر و با نگاه نظارتی دیوان بهتر تدوین شود.

بذرپاش بیان کرد: با ارائه زودهنگام گزارش تفریغ بودجه نمایندگان مجلس هم می‌توانند اصلاح بیشتری در لایحه بودجه داشته باشند و احکام اجرا نشده و رعایت نشده بازنگری شوند و تدوین برنامه اداره سالیانه بهتر و موثرتر رقم بخورد.

وی با بیان اینکه امسال همزمان به بودجه ۱۴۰۰ نیز در بازه‌های زمانی دو ماهه رسیدگی می‌کنیم، تصریح کرد: گزارش‌های دو ماهه ما به مدیران و مجلس ارائه خواهد شد و در حقیقت سیاست پیشگیری در برابر مچ‌گیری را تداوم خواهیم داد.

رئیس دیوان محاسبات کشور گفت: با رسیدگی‌های دو ماهه به بودجه جاری، بودجه کشور انحراف کم تری پیدا می‌کند و می‌توانم قول بدهم بودجه سال ۱۴۰۱ در کنار گزارش تفریغ ۱۳۹۹ و همچنین رسیدگی‌های دو ماهه دولت جدید و مجلس بودجه ۱۴۰۱ را با احکام موثرتر و کسری کم تر ارائه خواهند کرد.

بذرپاش تاکید کرد: احکام اجرا نشده و معطل مانده در نامه‌های جداگانه به وزرا ارائه شده که نتیجه آن نگاه واقع‌بینانه به بودجه خواهد بود.

وی بیان کرد: از ابتدای امسال ۷ قانون حوزه تولید را به عنوان مهم ترین قوانین ارزیابی کردیم و درباره بخش‌های مرتبط باهر وزیر نامه‌هایی را به وزرای دولت دادیم تا همت کنند و مواد قانونی معطل مانده اجرا شود.

رئیس دیوان محاسبات گفت: مدیران دلایل عدم اجرای قوانین را نبود منابع کافی و تدوین شدن آیین‌نامه‌های اجرایی و مسائلی از این دست می‌دانند که اگر شرایط مناسب مهیا باشد و قانون اجرا نشود، ما به عنوان ترک فعل رسیدگی جدی و ورود خواهیم داشت.

بذرپاش اضافه کرد: بسیاری از مسئولان دولتی اظهار می‌کنند باید آیین‌نامه‌های اجرایی مواد قانونی وضع شود و بسیاری از قوانین منتظر همین مسئله تدوین آیین‌نامه هاست.

رئیس دیوان محاسبات کشور درباره راه‌اندازی سامانه نظارتی ۱۹۸ این دیوان بیان کرد: راه اندازی این سامانه در راستای شعار دیوان فناورانه مردم پایه است تا مردم بتوانند گزارش‌های خود را درباره دستگاه‌های اجرایی ارائه کنند.

وی ادامه داد: بیش از ۳۲ هزار تماس از سوی مردم به این سامانه انجام شده که مهم‌ترین موضوع‌های تماس ها، رشوه، کم‌کاری، ترک فعل و پاسخگو نبودن مسئولان به ارباب رجوع بوده است. در این میان گزارش ترک فعل بیشترین سهم را داشته است.

بذرپاش یادآور شد: این میزان تماس عدد خوبی است. دیوان محاسبات و مسائل مربوط به دستگاه‌هایی را که از بودجه استفاده می‌کنند، مورد بررسی قرار می‌دهد و دیگر موضوع‌های متفرقه را به دستگاه‌های مربوطه ارائه می‌دهد. اگر مسئله‌ای ناشی از ترک فعل باشد حتما رسیدگی خواهیم کرد.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: