جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۸۰۰۷
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۱
عجب شیر پرس - وزیر امورخارجه ایران در دیدار با همتای آلمانی خود بر اهمیت و ضرورت نتیجه محور بودن مذاکرات وین تاکید کرد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه ایران در ادامه دیدارهای سه‌شنبه شب خود در حاشیه هفتاد و ششمین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با هایکو ماس وزیر امورخارجه آلمان دیدار کرد و دو طرفدرخصوص رئوس سیاست خارجی دولت جدید،موضوع برجام و ادامه مذاکرات وین گفت‌وگو و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه ایران در این دیدار ضمن تاکید بر اهمیت و ضرورت نتیجه محور بودن مذاکرات وین اظهار کرد: انتظار برحق ملت ایران آن است که مزایای اقتصادی برجام که به دلیل بدعهدی طرف‌های مقابل تاکنون محقق نشده‌ است، این‌ بار تضمین شود.

وی تصریح کرد: آمریکا باید بداند، همه بده بستان‌ها یکبار در مذاکرات برجام انجام شد و لذا مذاکرات وین نه برای توافقی جدید بلکه برای اطمینان از بازگشت کامل و تضمین شده آمریکا به تعهدات خودش ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ است. متاسفانه آنچه در سیاست های دولت فعلی آمریکا می بینیم ادامه روند و رویکرد دولت ترامپ در اعمال تحریم‌های غیرقانونی است.

امیرعبداللهیان در ادامه با تاکید بر اینکه دولت ایران وظیفه‌ی قطعی در اجرای بی کم و کاست مصوبه مجلس دارد، بهانه‌های مختلف اروپا برای عمل نکردن به تعهدات خود را غیر قابل قبول خواند و اضافه کرد، طرف مقابل باید با انعطاف لازم و درک شرایط جدید ناشی از شروع کار دولت سیزدهم به وین بیاید.

وزیر امورخارجه ایران با اشاره به اینکه سیاست قطعی دولت جدید گره نزدن اقتصاد داخلی به برجام است، آمادگی تهران برای طراحی روابط مستقل از برجام را اعلام کرد.

وی تاکید کرد که روابط اقتصادی و تجاری ایران و آلمان به هیچ وجه راضی کننده نیست و ضروری است برای بهبود این وضعیت چاره اندیشی شود.

وزیر خارجه آلمان نیز در این دیدار گفت که برلینمتعهد به برجام بوده و تمام تلاش‌های خود را برای حفظ و احیای آن انجام می‌دهد.

ماس ضمن استقبال از توافق ایران و آژانس و سفر گروسی مدیرکل آژانس به تهران، بر ضرورت تلاش همه طرف‌ها برای موفقیت مذاکرات وین تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه اراده برلین بر ارتقاء همه جانبه روابط است، وضعیت پایین تر از انتظار روابط تجاری و اقتصادی فعلی دو کشور را ناشی از شرایطی دانست که برخی از آنها در اختیار دو کشور نبوده است.

دو طرف همچنین در خصوص موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه افغانستان بهتبادل نظر پرداخنهو بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تاکید کردند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: