وی ادامهداد: بررسی و آسیبشناسی سامانههای آموزش الکترونیکی از منظر فنی و راهکارهای رفع آنها میتواند منجر به بهبود کیفی و افزایش رضایت کاربران شود.
هاشمی با تاکید بر شناسایی همه کنشگران و فعالان زیستبوم آموزش در کشور و ضرورت استفاده از نظرات و راهکارهایشان، تصریحکرد: نظامنامه یادگیری الکترونیکی آموزش عالی از جمله اسنادی است که میتواند در این مسیر راهگشا باشد.
وی اظهار داشت: علاوه بر این، طراحی الزامها از نظر فنی، مستندات و استانداردهای مرتبط با سامانههای مدیریت یادگیری (LMS) بهمنظور بهبود خدمات و افزایش اثربخشی آموزشی باید مدنظر قرار گیرد.
معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: محتوای خوبی در این مدت در زمینه آموزشهای مجازی تولید شده است که میتوان با شناسایی و به اشتراکگذاری آنها، برای تحقق عدالت آموزشی از آنها بهره برد.
قابلیت سامانه شاد برای آموزش ایرانیان خارج از کشور
در این جلسه که در آستانه سال تحصیلی جدید و به میزبانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل شد، رییس مرکز هماهنگی حوزه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بیش از ۱۲ میلیون دانش آموز هماکنون در سامانه شاد عضو هستند، گفت: با شروع سال تحصیلی جدید اوجگیری ترافیک مصرفی همزمان با استفاده از سامانه شاد و سایر سکوهای آموزش الکترونیکی قابل پیشبینی است.
«علی باقرزاده»افزود: مطالعات جهانی نشان میدهد نزدیک به ۶۹ درصد از معلمان پیش از دوران همهگیری کرونا در جهان، تجربه تدریس در فضای مجازی را نداشتهاند.
ویتاکیدکرد: در صورت تأمین همه الزامهاو استانداردها در سامانههای آموزش الکترونیکی، این روش فقط حدود نیمی از کیفیت و اهداف آموزش حضوری را فراهم خواهد کرد.
باقر زاده ادامهداد: سامانه شاد، متناسب با شرایط اضطراری همهگیری کرونا توسعه داده شده و کیفیت و کمیت خدمات آموزشی در آن به مرور ارتقا یافته است و این سامانه میتواند به عنوان یک پلتفرم رسمی برای آموزش ایرانیان خارج از کشور نیز استفاده شود.
«علیاکبر حکمتیکیا» مدیر آکادمی همراه اول نیز در این جلسه اظهار داشت: سامانه شاد باید به عنوان مکمل آموزشهای حضوری پس از پایان همهگیری کرونا نیز تداوم داشته باشد و به همین منظور ارائه سرویسهای جدید به کاربران در این سامانه باید تا پیش از بهبود شرایط همهگیری کرونا انجام شود.
وی افزود: در حال حاضر سامانه شاد بیش از ۲ میلیون کاربر همزمان را پاسخگو است که این تجربه پیشتر در ایران وجود نداشته است.
در پایان این جلسه مقرر شد ضمن بررسی و آسیبشناسی سامانه آموزش الکترونیکی دانشآموزان، الزامها و استانداردهای آموزش مجازی در پلتفرمهای مرتبط تدوین شده و مدلهای اقتصادی برای افزایش مشارکت سایر ذینفعان و تداوم فعالیت سامانههای آموزشی، بررسی و ارائه شود.
هفته گذشته باپیشنهاد سرپرست وزارت آموزشوپرورش و موافقت وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، کارگروه پشتیبانی از آموزش مجازی دانشآموزان تشکیل شد