جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۷۹۲۹
تاریخ انتشار: ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲
تخت روانچی:
عجب شیر پرس - نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل متحد با تأکید بر اینکه خلع سلاح هسته‌ای باید همچنان در دستور کار نظام بین‌الملل قرار داشته باشد،‌ از جامعه جهانی خواست که اسرائیل را وادار به پیوستن بی قید و شرط به معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای کند.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از تسنیم، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز چهارشنبه به وقت محلی در مراسم گرامیداشت روز بین‌المللی منع آزمایشات هسته ای با استقبال از لازم الاجرایی شدن معاهده منع سلاحهای هسته ای تاکید کرد که خلع سلاح هسته ای باید در صدر دستورکار نظام بین المللی باقی بماند، زیرا تنها خلع سلاح هسته ای و انهدام کامل این سلاح هاست که می تواند ضامنی برای عدم کاربرد آنها باشد.

تخت روانچی با اشاره به بیست و پنجمین سالگرد امضای معاهده منع جامع آزمایشات هسته ای و نیز اهیمت این روز بین المللی در گرامیداشت قربانیان آزمایشات هسته‌ای و حفاظت از محیط زیست، به انتقاد از نقش دولت امریکا در این زمینه پرداخت.

وی تصریح کرد: آمریکا از سال 1945 با انجام 1054 آزمایش هسته ای از مجموع 2000 آزمایش هسته ای انجام شده تاکنون، بالاترین میزان آزمایشات را در مقایسه با دیگر کشورهای هسته ای انجام داده است.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل تاکید کرد که مخاطب اصلی این مناسبت، قدرت های هسته ای هستند که طبق ماده 6 معاهده منع اشاعه سلاحهای هسته ای متعهد به خلع سلاح هسته ای هستند.

تخت روانچی افزود: متاسفانه در سطح منطقه ای نیز رژیم اسرائیل با داشتن انواع سلاح های کشتار جمعی چنین نقش مخربی در خاورمیانه ایفا می‌کند و ما می خواهیم جامعه بین المللی برای واداشتن این رژیم جهت پیوستن بی قید شرط به معاهده مزبور و پذیرش نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی بر تاسیسات هسته ای آن استفاده کند.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: