جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 10 2024
کد خبر: ۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۷
ره‌پیک در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:
عجب شیر ما - 166داوطلب خبرگان تایید و 207 نفر رد صلاحیت شدند/ تایید صلاحیت 45 درصدی داوطلبان مجلس خبرگان/ اسامی نهایی داوطلبان انتشار عمومی ندارد
به گزارش عجب شیر مابه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سیامک ره‌پیک  سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ، آمار نهایی داوطلبان احراز صلاحیت شده پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری را اعلام کرد.

وی اظهارداشت: بعد از بررسی یک ماهه‌ای که در مورد صلاحیت داوطلبان مجلس خبرگان صورت گرفت، شب گذشته نتایج در وقت قانونی اعلام شد.


ره پیک افزود: ما یک مرحله دیگر داریم که درخواست بررسی مجدد می‌شود و بعد از آن مرحله نتایج کاملا قطعی را اعلام خواهیم کرد اما براساس بررسی‌هایی که در این مقطع صورت گرفت، از مجموع حدود 800 نفری که در این دوره از انتخابات مجلس خبرگان ثبت‌نام کرده بودند، تعدادی از داوطلبان غیرمجاز تلقی می‌شدند.

ره‌پیک در ادامه تصریح کرد: این افراد غیرمجاز کسانی بودند که یا تحصیلات حوزوی نداشتند یا انصراف دادند و یا در آزمونی که اعلام شد غایب بودند که مجموع این افراد بیش از 420 نفر است، مابقی داوطلبان نیز کسانی بودند که تا مرحله آخر به حضورشان ادامه دادند؛ این افراد حدود 373 نفرند که از بین آنها 166 نفر تأیید شده و 207 نفر تأیید نشدند.

تایید صلاحیت 45 درصدی داوطلبان مجلس خبرگان

وی با بیان اینکه در این دوره 45 درصد از داوطلبان نمایندگی مجلس خبرگان تأیید صلاحیت شده‌اند، اظهار داشت: با توجه به آمار ادوار گذشته و به طور مشخص در دوره گذشته یعنی دوره چهارم، درصد تأیید افراد در این دوره بالاتر است.

ره پیک اضافه کرد: 207 داوطلبی که تأیید صلاحیت نشده‌اند سه روز فرصت دارند که برای بررسی صلاحیتشان درخواست مجدد کنند و شورای نگهبان نیز پس از بررسی در موعد مقرر نتایج نهایی را اعلام خواهد کرد.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در پاسخ به این سوال که آیا همه افرادی که در آزمون خبرگان غایب بوده‌اند جزء افراد رد صلاحیت‌شده محسوب می‌شوند، اظهار داشت: روال این بود که کسانی که برای شرکت در آزمون معرفی شدند باید در آن شرکت می‌کردند و ملاک بررسی آنها آزمون بود البته اینگونه نیست که همه افرادی که در آزمون شرکت کرده‌اند تأیید صلاحیت شده باشند چرا که تشخیص صلاحیت علمی و صلاحیت افراد با فقهای شورای نگهبان است و آنها تشخیص دادند که این 166 نفر اعلام شده تأیید شده‌اند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اعلام شده آمار داوطلبان تایید صلاحیت شده پس از اعلام اعتراض داوطلبان  15 درصد افزایش خواهد داشت  آیا چنین ادعایی صحت دارد، اظهار داشت: در مورد مجلس خبرگان 15 درصد افزایش اعلام نشده است، احتمال دارد که پس از اعلام اعتراض داوطلبان برخی از آنان تأیید بشوند اما اینکه چه تعداد و چه درصدی در این فرآیند تأیید شوند بعدا مشخص خواهد شد.


از طریق آزمون برای فقها محرز شده که کدامیک از داوطلبان شرط علمی و سایر شروط را دارند

ره‌پیک در پاسخ به این سوال که آیا افرادی که در آزمون کتبی غایب بودند جزء تعداد افراد رد صلاحیت شده هستند، اظهار داشت: مبنای تشخیص صلاحیت، فقهای شورای نگهبان هستند و از طریق آزمون برای فقها محرز شده که کدامیک از داوطلبان شرط علمی و سایر شروط را دارند و بر همین اساس تایید صلاحیت 166 نفر را اعلام کردند.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات در مورد اینکه آیا احتمال دارد فقهای شورای نگهبان به غیر از مسأله آزمون، شرایط علمی افراد را از روش دیگری احراز کنند، اظهار داشت: راجع به اشخاص اطلاعی ندارم و نمی‌دانم افراد شناخته شده چه کسانی هستند ولی طبق قانون، تشخیص صلاحیت و تشخیص شرایط داوطلبان به عهده فقهای شورای نگهبان است و اگر برای آنها احراز شود که لازم نیست فردی در آزمون شرکت کند و صلاحیت او را تأیید کردند، ملاک تشخیص فقهای شورای نگهبان است ولی به عنوان یک قاعده کسانی که صلاحیت‌ آنها تشخیص داده نشد ، اعلام شد که باید در آزمون شرکت کنند که این مسأله در دوره‌های گذشته نیز وجود داشته است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا از وضعیت بررسی صلاحیت‌های داوطلبان مجلس شورای اسلامی نیز خبر دارید یا خیر، اظهار داشت: اکنون اعضای شورای نگهبان به شدت در جلسات متعدد مشغول بررسی صلاحیتها هستند، پرونده‌ها کسانی که نسبت به عدم احرازشان اعتراض داشته باشند نیز مجدداً بررسی می‌شود و نتیجه نهایی و قطعی در پایان اعلام خواهد شد اما بطور کلی باید گفت بعضی از کسانی که رأی عدم احراز برای آنها صادر شده بود، تأیید شده‌اند که آمار دقیق این افراد در موعد مقرر مشخص خواهد شد.

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات  در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه شبهاتی درباره دخالت احتمالی دولت در روند احراز صلاحیت‌ها در شورای نگهبان مطرح می شود و نظر شما در این باره چیست، اظهار داشت: بحث نفوذ نه در بحث مجلس خبرگان و نه مجلس شورای اسلامی و نه در دوره‌های گذشته مطرح نیست اما اینکه احیانا فردی توصیه‌ای بکند یا نامه‌ای بزند یا اطلاعاتی در اختیار شورای نگهبان قرار دهد همواره بوده و در این دوره هم وجود داشته است.

وی در مورد اینکه آیا این توصیه‌ها تأثیری در روند احراز صلاحیت‌ها داشته اظهار داشت: این مورد باید تطبیق داده شود یعنی اگر کسی پیشنهادی می‌کند باید بررسی و تطبیق داده شود تا مشخص شود آیا مطابق با ضوابط است یا خیر تا نسبت به آن مورد اعمال نظر شود.

فعالیت در گروه‌های سیاسی قانونی هیچ تأثیری در بررسی‌ها ندارد

ره پیک در باره اینکه برخی مدعی هستند شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها نگاه جناحی داشته این در حالی است که در هر دو جناح تأیید و رد صلاحیت داشته‌ایم، پاسخ شما به این تشویش‌آفرینی‌ها چیست، افزود: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها قانون را اجرا می‌کند اما در قانون بند و ماده‌ای مبنی بر اشاره به جناح یا گروه خاصی وجود ندارد ، ممکن است یک گروه و سازمان غیرقانونی باشد که آن را مراجع ذیربط اعلام و درباره آن مطابق قانون عمل می‌شود اما فعالیت در گروه‌های سیاسی قانونی هیچ تأثیری در بررسی‌ها ندارد و در بین کسانی که صلاحیت شده‌اند یا کسانی که رد شده‌اند از اقشار و گروه‌های مختلف وجود دارد.

اسامی نهایی داوطلبان انتشار عمومی ندارد

وی همچنین اظهار داشت: طبق قانون، شب گذشته که موعد مقرر اعلام نتیجه نهایی بررسی صلاحیـت‌ها بود رسما اسامی را با رأیی که برای آنها صادر شده بعلاوه استناد قانونی به وزارت کشور اعلام کردیم، براساس قانون وزارت کشور هم ظرف امروز و فردا به داوطلبان وضعیتشان را اعلام خواهد کرد لذا اسامی داوطلبان انتشار عمومی نخواهد داشت.

نقص قانونی درباره ثبت‌نام کنندگان باید رفع شود

ره‌پیک در پاسخ به سوال دیگری درباره برخی انتقادات نسبت به تعداد زیاد ثبت‌نام کنندگان برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری که شورای نگهبان را به زحمت انداخته و اینکه آیا شورای نگهبان با اصل کثرت ثبت‌نام‌ کنندگان مشکلی داشته است، تصریح کرد: هیچکس با اصل ثبت‌نام مشکلی ندارد اما برخی مشکلات قانونی باعث می‌شود که ثبت‌نام صورت گیرد و بعد از ثبت‌نام این مشکلات اعلام شود در حالی که اگر قانون این نقایص را نداشته باشد قبل از آغاز ثبت‌نام، باید مانع ورود اشخاص ناصالح به روند انتخابات شویم.

وی افزود: به طور مثال اگر فردی محکومیت کیفری داشته باشد الان می‌تواند ثبت‌نام کند اما پس از آن معلوم می‌شود که این فرد محکومیت کیفری داشته که این مسأله هم به آمار افراد رد صلاحیت شده اضافه می‌کند و هم زحمت بررسی را افزایش می‌دهد در حالی که در این دوره افرادی که رد شده‌اند، محکومیت کیفری داشته‌اند در حالی که اگر در ابتدا قبل از ثبت‌نام این مسأله مشخص شود هم آمار ثبت‌نام پایین‌تر می‌آید هم آمار رد صلاحیت‌ها و در نهایت کسانی که صلاحیت نمایندگی دارند وارد انتخابات می‌شوند.

تایید صلاحیتها نسبت به دوره گذشته روند مشابهی را طی کرده است

سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای نگهبان در مقایسه افراد تأیید صلاحیت‌ شده در این دوره نسبت به دوره‌های گذشته اظهار داشت: در این دوره 166 نفر برای نمایندگی مجلس خبرگان تأیید شدند در حالی که در دوره گذشته 146 نفر و در دوره قبل از آن یعنی دوره سوم مجلس خبرگان 160 نفر تأیید شده بودند. در این دوره اگر کسانی که انصراف دادند یا در آزمون غایب بودند را کنار بگذاریم، 207 نفر عدم تأیید داشتیم در حالیکه در دوره گذشته تعداد 219 نفر تأیید نشده بودند لذا این آمار قابل مقایسه است و نشان می دهد که یک روند نسبتا مشابهی نسبت به دوره‌های گذشته وجود داشت.

ره‌پیک در پایان درباره اینکه آیا در روند احراز صلاحیت‌های داوطلبان این دوره مجلس خبرگان رهبری بحث تحقیقات محلی وجود داشته است، اظهار داشت: کسانی که تحصیلات حوزوی نداشتند در پرسشنامه‌ای  اعلام کردند که تحصیلات حوزوی نداریم، این افراد نیاز به تحقیقات محلی نداشتند و با مدارکی که ارسال کردند مشخص شد نمی‌توانند در آزمون شرکت کنند لذا برای سایر شرایط از استعلامات و دیگر روش‌ها استفاده شده و پرونده آنها تکمیل شده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: