شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۷۸۴۱
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۰
عجب شیر پرس - مدیرکل محیط زیست خراسان جنوبی مساحت کانون‌های گرد و غبار در استان را ۵ میلیون هکتار اعلام کرد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، بیش از ۲۰ سال می‌شود که تاریخ خراسان جنوبی از خشکسالی و پیامد‌های تلخ آن روایت دارد.

پیامد‌هایی اعم از بی آبی، مهاجرت‌های گسترده، تخلیه روستا‌ها و جان دادن قنات‌ها که سال به سال تلخ و تلخ‌تر می‌شود.

حالا دست خشکسالی، پای ریز گرد‌ها را هم به خراسان جنوبی باز کرده و همواره خبر‌های ناخوشی را برای مردمانش به ویژه کشاورزان صادر می‌کند.

اثرات ناشی از این پدیده نه تنها عرصه را بر انسان‌ها تنگ کرده بلکه تازیانه باد‌های ۱۲۰ روزه رد پای نامطلوبی در استان به‌جای گذاشته است به گونه‌ای که خراسان جنوبی در رده اول استان‌های غبار خیز کشور قرار گرفته است.

آنالیز عرصه‌های طبیعی خراسان جنوبی

اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: خراسان جنوبی با قرار داشتن بر روی کمربند خشک و نیمه خشک نیم کره شمالی دارای ذخایر منابع آبی ضعیف، نزولات جوی کم، تبخیر سالیانه شدید و پوشش گیاهی محدود است.

او با بیان اینکه از کل عرصه‌های طبیعی استان ۳۶ درصد را عرصه‌های بیابانی و ۵۰ درصد را مراتع کم تراکم بیابانی تشکیل می‌دهد، افزود: خشکسالی‌های پیاپی، کاهش نزولات جوی و افت کمی و کیفی سفره‌های آب زیرزمینی ناشی از آن نیازمند حساسیت مردم و مسئولان است.

اکبری بیان کرد: همچنین وجود ۳۵ کانون بحرانی فرسایش، گسترش کویر و وقوع پدیده گرد و غبار از موارد مهم و اثرگذار در مدیریت جوامع انسانی و محیط زیست استان محسوب می شود که نیازمند توجه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی مساحت کانون گرد و غبار استان را ۵ میلیون و ۱۷۳ هزار و ۵۹۷ هکتار دانست و گفت: با توجه به وجود باد‌های ۱۲۰ روزه، طوفان‌ها و بیابانی بودن استان، منطقه‌ای مستعد برای تولید گرد و غبار محسوب می شویم.

خراسان جنوبی در رده اول استان‌های غبار خیز

اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه خراسان جنوبی در رده اول استان‌های غبار خیز کشور است، گفت: خشکسالی‌های دو دهه اخیر از مهمترین علت‌های تشدید پدیده گرد و غبار در استان بوده است.

او افزود: کاهش شدید ریزش‌های جوی، کاهش و از بین رفتن پوشش گیاهی طبیعی، کاهش رطوبت سطحی خاک و خشکی شدید اراضی کشاورزی از اثرات نامطلوب خشکسالی بوده که گرد و غبار را هم تشدید می‌کند.

اکبری کاهش آبدهی رودخانه‌های فصلی، کم آبی تالاب‌ها و آبگیر‌ها و کاهش حجم آب زیرزمینی را از دیگر عوامل تشدید گرد و غبار دانست و ادامه داد: متأثر بودن استان از وزش باد‌های ۱۲۰ روزه، مجاورت با استان‌های کویری و نوسانات شدید فشار هوا از دیگر عوامل طبیعی موثر در وقوع پدیده گرد و غبار در استان است.

هشدار محیط زیست

اکبری مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: چرای بی رویه دام در مراتع استان، ترکیب نامناسب دام در مراتع، بوته کنی و قطع اشجار برای تأمین سوخت بر افزایش پدیده گرد و غبار اثر گذار است.

او بهره برداری غیر اصولی از اراضی کشاورزی، احداث سد‌های بزرگ و کاهش حجم منابع آبی پایین دست آن ها، بهره برداری بی رویه از منابع خاک و فعالیت‌های معدنی و عمرانی را از دیگر عوامل موثر در بروز پدیده گرد و غبار در استان دانست و هشدار داد: در صورت بی توجهی در آینده باید شاهد روز‌های پر خطر گرد و غبار باشیم.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: