جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - April 19 2024
کد خبر: ۷۷۴۳
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
عجب شیر پرس _ در روزهای کرونایی چرخ صنعت سینما نصفه و نیمه می‌چرخد و گیشه‌های آنلاین و حضوری بیش از هر زمان محتاج تبلیغات هستند؛ در این شرایط تلویزیون برنامه‌های سینمایی مثل «هفت» و «نقد سینما» را تعطیل کرده است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، سیما و سینما گاه رقیب هم بوده و گاه رفاقتی صمیمانه داشته‌اند. رفاقت این دو رسانه غالبا به نفع هر دو تمام شده است. تلویزیون گاه با تبلیغاتش به گرم شدن گیشه‌ها کمک کرده است، از آن طرف برنامه‌های سینمایی تلویزیون همواره مخاطبان پیگیری داشته‌اند. به عبارت دیگر هر بار تلویزیون برنامه‌ای سینمامحور را روانه آنتن کرده، بخشی از جذابیت سینما به ظرف تلویزیون سرریز شده و این امر افزایش مخاطبان سیما را در پی داشته است.

شیب نزولی برای هفت و نقد سینما
برنامه هفت با بیش از یک دهه سابقه هر هفته جمعه‌شب‌ها سینمادوستان را پای تلویزیون می‌نشاند. برنامه هفت اگرچه پس از خداحافظی فریدون جیرانی دچار افت کیفی شد، به هر حال برنامه لازمی برای سینما بود. هفت زمانی که از یک برنامه «زنده» به «ضبطی» تبدیل شد، بخشی از جذابیتش را از دست داد. در برنامه زنده حرف‌های غافلگیرکننده‌ای رد و بدل شد. اما محتوای برنامه ضبطی کاملا کنترل‌شده بود. هفت در ادامه حیات در شیب نزولی قرار گرفت و روز به روز کم‌رمق‌تر شد. کرونا و کم‌رونق شدن سینماها بهانه خوبی به دست مدیران سیما داد تا همان برنامه‌ کم‌رمق را هم از آنتن شبکه سه پایین بکشند.

برنامه نقد سینما هم که از شبکه تهران پخش می‌شد هم همین سرنوشت را پیدا کرد. الان چند ماهی از پایان آخرین فصل نقد سینما می‌گذرد و خبری از تولید و پخش فصل جدید آن نیست.

کرونا بهانه موجهی برای تعطیلی برنامه‌های سینمامحور تلویزیون نیست. با این استدلال خبرگزاری‌ها و مطبوعات هم باید صفحات سینمایی‌شان را تعطیل کنند! در حالی که خبرنگاران سینمایی مثل همیشه در حال تکاپو برای اطلاع‌رسانی درباره سینما هستند و سنگر را خالی نکرده‌اند.

 از ابتدای امسال تا امروز چند فیلم روانه پرده نقره‌ای و شبکه‌های نمایش خانگی شده‌اند. تلویزیون می‌توانست برای هر کدام از فیلم‌ها پرونده‌ای جداگانه تدارک ببیند و صدای عوامل این آثار را به گوش سینمادوستان برساند.

در فهرست اکران امسال فیلم‌های مهمی همچون خون شد (ساخته مسعود کیمیایی) و خورشید (به کارگردانی مجید مجیدی) به چشم می‌خورد. شاید اگر تلویزیون به کمک سینما می‌آید اکران این فیلم‌ها این قدر ساکت و سوت و کور برگزار نمی‎‌شد.

عادل فردوسی‌پور حتی در زمان تعطیلی لیگ برتر فوتبال هم پخش برنامه‌ نود را ادامه می‌داد. ایام تعطیلی فرصتی برای پرداختن به مباحث عمیق و چالشی بود. مباحثی که در کوران رقابت‌های فوتبال مغفول واقع می‌شدند. تلویزیون با همین فرمول می‌تواند در مقاطعی که فیلم‌ جدیدی اکران نشده، چالش‌های کلی صنعت سینمای ایران را زیر تیغ نقد ببرد.

سینما آی فیلم عنوان برنامه‌ای است که در زمانی کمتر از ۳۰ دقیقه پرونده فیلم‌های کوتاه را ورق می‌زند. برنامه شهر فرنگ نیز که هر هفته از شبکه خبر پخش می‌شود، سیاست‌های مدیران سینمایی را بررسی می‌کند. در این میان جای برنامه‌هایی چون هفت که به محتوا و ساختار فیلم‌های در حال اکران بپردازند خالی است. سینمای ایران رونق همیشگی را ندارد، چون مردم از اتفاقات و رخدادهای آن بی‌خبرند. تلویزیون با غیبت معنادارش این کم‌رونقی را تشدید کرده است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: