دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 29 2024
کد خبر: ۷۷۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۷
عجب شیر پرس _ متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی بوشهرگفت: بیماری عفونی قارچ سیاه (موکورمایکوزیس) جدید نیست و همیشه و حتی قبل از کرونا نیز وجود داشته است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، دکتر کتایون وحدت روز شنبه افزود: قارچ سیاه جزو عوارض بسیار نادر کرونا است و بیشتر افرادی که دچار دیابت حاد هستند و سیستم ایمنی بدن آنها پائین است وقتی به کرونا مبتلا می‌شوند احتمال ابتلا این افراد به این بیماری بیشتر است.

وی اضافه کرد: بیماری قارچ سیاه در هر موج کرونا از جمله کرونا چینی و انگلیسی دیده شده و در سوش کرونا دلتا نیز این بیماری بیشتر از قبل تشخیص داده شده است.

وحدت اظهار کرد: قارچ سیاه از عوارض دیابت حاد است و در شرایط پاندمی کرونا که ضعف سیستم ایمنی بدن را به دنبال دارد؛ این بیماری عفونی بیشتر تشدید می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یادآور شد: بیماری قارچ سیاه واگیردار نیست اما به دلیل اینکه کرونا سیستم ایمنی بدن را دچار اختلال می کند و در مرحله حاد بیماری داروهای ضد التهاب به بیماران داده می‌شود، سیستم ایمنی فرد ضعیف و محیط مناسبی برای رشد قارچ‌ها می‌شود.

وی ادامه داد: درمان بیماران مبتلا به قارچ سیاه بسیار سخت و نیاز به چندین بار عمل جراحی دارد و احتمال مرگ در آن بسیار زیاد است.

وحدت گفت: قارچ سیاه با علائم تورم چشم و افتادگی پلک، ترشح‌های تیره رنگ در داخل بینی و علایم مغزی بروز می‌کند و در افرادی که دارای نقص ایمنی بدن، دیابت و فشارخون بالا هستند، بیشتر بروز می‌کند.

وی بیان کرد: بیماری قارچ سیاه به وسیله کپک موکور ایجاد و در خاک، گیاهان، کود حیوانی ومیوه‌ها و سبزیجات فاسد زندگی و در حالت طبیعی سیستم ایمنی بدن افراد توانایی مقابله با آن را دارد.

وی تاکید کرد: این بیماری در نتیجه ضعف شدید سیستم ایمنی بدن بروز می کند، لذا افرادی که به کرونا مبتلا شده اند از مصرف سرخود انواع داروهای کورتون دار و ضد التهاب خودداری و تمامی مراحل درمان را با مشورت پزشک طی کنند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: