يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 05 2024
کد خبر: ۷۷
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۵
یک سال گذشته در مورد مشکل رکود هشدار دادیم؛
عجب شیر ما - نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص نامه 4 وزیر به رئیس جمهور در مورد رکود اقتصادی، با بیان اینکه از یک سال گذشته چنین هشداری را داده بودند، گفتند: باید هر چه زودتر برای حل رکود اقدام فوری و چاره اندیشی شود و مجلس برای حل آن آماده هر گونه همکاری و کمک به دولت است.
به گزارش عجب شیر ما به نقل از خانه ملت، درچند روز گذشته، وزرای اموراقتصادی و دارایی،صنعت، معدن و تجارت،تعاون،کار و رفاه اجتماعی و دفاع در نامه‌ای مشترک به رئیس جمهور با انتقاد از برخی تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌ها،هشدار دادند اگر تصمیم ضرب‌الاجل اقتصادی گرفته نشود، رکود تبدیل به بحران خواهد شد.

انتشار این نامه درباره رکود اقتصادی و این هشدار که درمورد اینکه این رکود به رکود منجر به بحران تبدیل خواهد شد؛درصورتی که اقدام فوری و علاجی برای آن صورت نگیرد، مسوولان گفتن این نامه برای وضعیت حام بر بازار سرمایه نوشته شده، اما باید گفت بورس دما سنج اقتصادی کشور است .

علی طیب نیا وزیر اقتصاد نیز پس از انتشار نامه از دستور رسیدگی رئیس جمهور به نامه مشترک وزرای اقتصاد، صنعت، کار و دفاع به وی درباره اوضاع اقتصادی کشور خبر داد و گفت:رصد شاخص های اقتصاد کلان وارائه پیشنهادات لازم پیرامون آن از وظایف اصلی ماست و این نامه هم در راستای رصد شاخص های اقتصاد کلان وارائه پیشنهادات لازم پیرامون آن صادر شده است.

وی دوشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری از تهیه بسته جدید مقابله با رکود خبر داد و با بیان این که جزئیات و عناصر بسته هفته آینده توسط رئیس جمهور اعلام خواهد شد، گفت: تصمیمات متعددی در این بسته اتخاذ شده و این تصمیمات با توافق تیم اقتصادی دولت بوده است و از نیمه دوم امسال شرایط بهبود اقتصادی را حس خواهیم کرد.

همزمان با انتشار این نامه و هشدار درباره تبدیل رکود به بحران،صندوق بین‌المللی پول در گزارشی اعلام کرد: رشد اقتصادی ایران امسال به زیر صفر رسیده و دوباره منفی می‌شود.

نمایندگان مجلس درخصوص نامه 4 وزیر به رئیس جمهور در مورد رکود اقتصادی، با بیان اینکه از یک سال گذشته چنین هشداری را داده بودند، گفتند: باید هرچه زودتربرای حل رکود اقدام کرد و مجلس برای حل آن آماده هر گونه همکاری و کمک به دولت است.

 

هشدار را مدت‌ها پیش نمایندگان اعلام کردند، اما دولت منکر آن شد

رئیس کمیسیون تولید ملی و اجرای اصل 44 قانون اساسی در مورد نامه فوق، گفت: این هشدار را مدت‌ها پیش همه دادند و متاسفانه چند ماه گذشته هم نمایندگان مجلس همین موارد را عنوان کردند اما مسوولین دولت منکر آن شدند و گفتند که از رکود خارج شدیم.

 

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: همچنین بحث‌های این نامه را در جلسه مشترک با دولت و در جلسات کمیسیون‌ها و حتی در مصاحبه‌ها مطرح کرده بودیم و با تحلیل از وضعیت بازار و صنایع کوچک و متوسط رکود کاملا مشهود بود و است.

وی با اشاره به ارسال نامه وزرا به رئیس جمهور افزود: خوشبخانه دولت این واقعیت را پذیرفته‌ است که اگر  اکنون رکود حل نشود و راه های خروج از آن را پیدا نکنیم، برای کشور بحران ایجاد خواهد شد و رکود حاکم در اقتصاد، بی سابقه است.

 

رشد صنعت و معدن منفی شده است

فولادگر با اعلام اینکه در سه ماه نخست سالجاری رشد صنعت و معدن منفی شده است، گفت: این یکی از علائم رکود است و دولت باید همه امکانات لازم را به کار گیرد و قانون رفع موانع تولید و آیین نامه‌های آن که در دولت در حال تصویب است، را اجرایی کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به قانون بهبود کسب و کار که باید اجرایی شود،  بیان کرد: دولت باید در عمل و اجرا موانع تولید رفع کند و منابع مالی و تسهیلات بانکی را به سمت تولید سوق دهد و  نقدینگی و سرمایه در گردش مورد نیاز  تولیدکننده فراهم کنند.

وی با بیان اینکه ادامه داد: با این اقدام تولیدکنندگانی که محصولشان به فروش نمی‌رسد، دولت باید برای حل آن سمت تقاضا را تحریک کند و سهم تولید در تسهیلات بانکی را افزایش دهد و با اجرای مجموعه  قوانین و قواعد به کمک تولید بیاید.

فولادگر با بیان اینکه بازار سرمایه باید فعال شود، بیان کرد: دولت با روش‌هایی سرمایه گذاری در بورس را تضمین کند و علاوه بر اجرای قوانین در عمل از تولید حمایت کند و رفتار  مدیران و مجرایان به گونه‌ای باشد به رفع موانع تولید کمک شود و همه این موراد مقدمات بحث خروج از رکود است.

رئیس کمیسیون تولید ملی و اجرای اصل 44 قانون اساسی با بیان اینکه قطعا  مجلس برای خروج ا رکود از دولت حمایت می‌کند، گفت: مجلس تا کنون هیچ کوتاهی در مورد  حمایت از دولت در بحث تولید و خروج از رکود نداشته است و اگر نیاز به لایحه است، مجلس آماده همراهی است.

 

نعمت زاده گفت برخی مسوولین همکاری نمی‌کنند/ شاهد اخراج کارگران هستیم

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هم مورد نامه وزرا به رئیس جمهور گفت: این 4 عضو کابینه دولت به یک واقعیت اشاره کردند و امروز فعالان اقتصادی و مردم عادی مشکلات فراوانی دارند و از این وزرا تقدیر می‌کنم.

حسینعلی حاجی دلیگانی به خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه وزرا اقدام شایسته‌ای انجام دادند، گفت: واقعیت این است که روند اقتصاد جامعه وضعیت نامناسبی دارد و شاهد اخراج کارگران، مهندسان و تکنسین‌ها هستیم.

نماینده مردم شاهین شهر،میمه و برخوار درمجلس شورای اسلامی اظهارداشت: امروز در بخش تولید و کسب و کار مشکلات وجود دارد و امیدواریم دولت به این بخش رسیدگی کند و با هماهنگی انتظام خوبی به وضعیت تولید ببخشد و در جهت حل مشکلات مردم و تولید و اقتصاد حرکت کند.

 

وی در خصوص اصلاح ساختار اقتصاد ایران،بیان کرد: ساختارها مشکلات خاصی دارند،اما علیرغم این ساختار بیمارگونه که داریم،ولی خواستیم تورم از راه نقدینگی کنترل کنیم و این را با شدت دنبال کردیم که وضعیت امروز شکل گرفته است.

حاجی دلیگانی ادامه داد: اکنون دچار یک رکود تورمی هستیم که علاوه بر تورم،رکود هم ایجاد شد و این برای مردم قابل پذیرش نیست؛ امیدواریم دولت در این جهت حل این مشکل تلاش کند و مجلس هم وظیفه خود را با  تصویب قانون رفع موانع تولید سال گذشته انجام داد.

این نماینده مردم در خانه ملت با اشاره به جلسه چند روز گذشته با محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: ایشان از نحوه تنظیم آیین نامه‌های قانون رفع موانع تولید بسیار ناراضی بودند و درخواست کردند قوانینی که تصویب می‌شود، منوط به تهیه آیین نامه نباشد که ما مستقیما بتوانیم آن را اجرا کنیم.

وی اضافه کرد: آقای نعمت‌زاده گفت؛برخی از آیین نامه‌های رفع موانع تولید مدت‌ها و حتی ماه‌ها که منتظر امضاء است و آن هم به دلیل  اینکه یک وزیر و یا رئیس یک سارمان دستگاه اجرایی حاضر نیست آن را امضا کند،هر چند وزیران و دستگاه دیگر امضا کردند،ولی این یک نفر امضا نمی‌کند و کار ما به مشکل برخورده است و عنوان کردند که مرتباً وقت می گذارم، اما کمتر نتیجه می‌گیرم.

 

تیم اقتصادی دولت انسجام ندارد

حاجی دلیگانی درمورد اختلاف در تیم اقتصادی دولت یازدهم، اظهارکرد: نمی‌خواهیم بگویم اختلاف وجود دارد، اما عدم انسجام است و یک آهنگی و هماهنگی در دولت دیده نمی‌شود. لازم است یک نفر به عنوان ارشد تیم اقتصاد باشد و تصمیم  نهایی را بگیرد.

به گفته وی، مقام معظم رهبری فرمودند که یک ستاد فرماندهی تشکیل شود، زیرا چون جنگ اقتصاد علیه ما است و لازم است که اتاق جنگ اقتصادی تشکیل قالب اقتصاد مقاومتی تشکیل شود و هر لحظه به لحظه وضعیت اقتصادی را رصد کرده و تصمیم گیری کند.

 

خلا تصمیم گیری و فرماندهی وجود دارد

این نماینده مردم در خانه ملت،اضافه کرد: باید تیم اقتصادی دولت درجهت رفع مشکلات اقتصادی کشور هماهنگ و یک آهنگ شود و مجلس قطعا برای حل مشکلات جهت رفاه مردم،رشد و شکوفایی اقتصادی و رونق بخشیدن به کسب و کار کمک می‌کند و هر گونه اقدامی که لازم باشد، انجام خواهد داد.

عضوهیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: دولت مشکل قانونی ندارد و خلا قانونی برای تصمیم گیری وجود ندارد و در دولت خلع تصمیم گیری و خلع وجود فرماندهی وجود دارد که انتظار می‌رود شاخص رئیس جمهور با معاون اول این مسائل را دنبال و اتخاذ تصمیم کنند.

 

امسال بیش از یک میلیون نفر کارگر بیکار شدند

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم درمورد وضعیت رکودی حاکم بر جامعه و تبدیل آن به بحران، گفت: باید از وزرایی که در مورد رکود به رئیس جمهور نامه نوشتند، تجلیل شود، هر چند خیلی دیر اقدام کردند.

عزیز اکبریان در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به اینکه یک سال پیش در مورد رکود هشدار دادیم، گفت: پایین آوردن تورم هنر نیست زیرا با این اقدام کشور به سمت رکود حرکت کرده است و فاجعه رکود بدتر از تورم است.

 

رکود خانمانسوز است

نماینده مردم کرج، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:  تورم رشد و جنبش و فعالیت در اقتصادی و تولید و به دنبال دارد، ولی رکود خانمانسوز است و بنیادهای کشور را را از بین می‌برد.

وی افزود: در یک سال گذشته هشدارها دادیم و نامه امروز وزرا دیر شده است، اما اینکه اکنون متوجه شدند، تشکر می‌کنم. امروز اقتصادی، صنعت و تولید کشور در رکود فرو رفته است و تولیدکننده هر میزان تولید کرده، روی دستش مانده و همه کالاهای تولید شده در انبار مانده است.

 

بنگاه‌ها درحال تعطیل شدن هستند

اکبریان بابیان اینکه خیلی از بنگاه‌ها در حال تعطیل شدند است، بیان کرد: بورس وضعیت خوبی ندارد و نه تنها ایجاد شغل نکردیم، بلکه امسال بیش از یک میلیون نفر کارگر بیکار شدند و از محصول تولید کننده فقط انبار شده است و صادراتی وجود ندارد.

این نماینده مردم در خانه ملت، با اشاره به با اجرای برجام و رفع تحریم‌ها ادامه داد: باید کشور از رکود خارج شود و اگر تورم 15درصد به 20 یا حداکثر 25 درصد افزایش یابد، اما رکود حل شود، مشکلی ایجاد نمی‌کند، در حالی که دولت می خواهد تورم را تک رقمی کند و این یعنی نابودی اقتصاد کشور است.

وی با بیان اینکه در کشورهای جهان سوم که اقتصادی شبیه اقتصاد ایران دارند، تورم20 یا 25 درصد  کنترل شده، موضوعی طبیعی است، اظهار داشت: باید سیستم بانکی و صادرات فعال شود و دولت جلوی واردات بی رویه را بگیرد.

 

دولت باید تصمیم جدی برای حل رکود بگیرد

اکبریان افزود: دولت باید از تولید ملی حمایت کند و سود بانکی را کاهش دهد و یک  تصمیم جدی برای حل رکود بگیرد، مگر دیگر کشورها چه اقدامی انجام دادند که از رکود خارج شدند. گفته شد در دولت قبل تورم وجود داشت که این یک چاه بود، اما اکنون با رکود این چاه عمیق‌تر شده، که این برای اقتصاد خطرناک است.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مثلا می توان با فعال کردند بخش مسکن، 200صنعت وابسته به آن فعال خواهد شد، گفت: از این 4وزیر تشکر می‌کنم و رئیس جمهور  باید توجه ویژه ای داشته باشند تا این رکود و بحران در کشور خاتمه یابد و هر لایحه ای هم دولت ارائه دهد، مجلس  تلاش می‌کند با دو فوریت و حتی سه فوریت آن را تصویب می کنیم.

 

دولت برای رکودی که در اقتصاد ایران حاکم شده،علاج کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در خصوص نامه وزرا به به رئیس جمهور گفت: دولت برای رکودی که امروز در اقتصاد ایران حاکم شده است، باید علاج کند. تولیدات کشور روز به روز کمتر می‌شود و کالاهایی که تولید شده، در انبارها مانده است.

غلامحسین شیری علی آبادی هم در مورد این نامه به خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با بیان اینکه افزایش بیکاری جوانان جامعه را به چالش  می‌کشد، گفت: رکود باید حل شود، البته اینکه دولت می‌گوید در کاهش تورم موفق بوده است، درست و ما قبول داریم، اما رکود حاکم بر اقتصاد کشور باید با تدبیر دولت و مجلس به شکل خوبی حل شود تا وضعیت تولید و اشتغال حالت قابل قبولی به خود بگیرید.

 

نماینده مردم هشترود در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مقام معظم رهبری در دو سال گذشته در مورد مسائل اقتصادی فرمایشاتی داشتند که این روزها را می‌‎دیدند و اگر اقتصاد مقاومتی را در کشور اجرا می‌کردیم و همه وقت خود را صرف مذاکرات هسته‌ای نمی‌کردیم، چنین وضعیت رکودی در اقتصاد ایجاد نمی‌شد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری که اخیرا دوباره بر اجرای اقتصاد مقاومتی تاکید کردند، ادامه داد: بر همین اساس دولت ستاد فرماندهی سیاست‌ها مقاومتی را تشکیل داد و در مجلس هم فراکسیون اقتصادی مقاومتی تشکیل شد.

 

واحدهای نیمه تعطیل و تعطیل را احیا کنیم

شیری علی آبادی اضافه کرد:اگر بتوانیم در مرحله نخست واحدهای نیمه تعطیل را که دچار رکود هستند و واحد‌هایی که تعطیل شد، را احیا کنیم تا اشتغال ایجاد شود و رکود قابل حل است، البته باید سیاست جدید و حساسیت لازم را داشته باشیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مجلس همیشه برای رفع مشکلات کشور اعلام آمادگی کرده است و دولت اگر برای خروج از رکود به مجلس لایحه ارسال کند، کمک خواهیم کرد و تاکنون  هم یار و همراه دولت بودیم.

 

 50درصد از واحد‌های تولیدی با بحران جدی روبرو هستند

یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز در مورد نامه وزرا درخصوص سیاست‌های اقتصادی دولت، گفت: نمایندگان مجلس در ماه‌های گذشته بارها از ریاست جمهور و هیات دولت در خواست کردند دربحث رسیدگی به مسائل اساسی مردم توجه جدی‌تر را داشته باشند ازجمله وضعیت رکود حاکم بر اقتصاد و بازار که باعث تعطیلی تعداد زیادی از واحدهای تولیدی شده است.

شهباز حسن پور بیگلری درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت گفت: برابر اساس آخرین گزارش‌ها حدود 50درصد از واحد‌های تولیدی یا با بحران جدی روبرو هستند و یا در آینده‌ای نزدیک به واسطه نداشتن مواد اولیه و عدم توجه جدی با مشکل اساسی  روبرو خواهند شد.

 

برای خروج از رکود چاره‌اندیشی شود

نماینده مردم سیرجان و سردسیر درمجلس شورای اسلامی ادامه داد:  امیدواریم دولت با توجه به شرایط حساس کنونی و از طرفی همکاری خوب مجلس بتواند برای بحث خروج از رکود  چاره اندیشی کند تا کشور با توجه به ریل گذاری بسیار خوبی که صورت گرفته و همچنین ابلاغ سیاست‌های کلی توسط مقام معظم رهبری در مسیر درست قرار بگیرد و شاهد رشد قابل قبولی در همه زمینه‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه دربحث صادرات به نظر می‌رسد موفقیت چندانی را نتوانستیم کسب کنیم، افزود: مجلس آمادگی کامل دارد به دولت برای برای خارج شدن از رکود فعلی کمک کند و اگر چنان چه خلع قانونی وجود دارد دولت لایحه فوری بدهد تا مجلس آن را تصویب کند.

حسن پوربیگلری با تاکید براینکه مجلس با تمام توان برای حل مشکلات اساسی کشور آمادگی هر گونه همکاری با دولت تدبیر و امید را دارد،گفت: مجلس آمادگی کامل برای همراهی و همکاری با دولت در خصوصا حل مسائل و مشکلات را دارد.

 

مجلس ثابت کرده که آمادگی همکاری نزدیک و صمیمی با دولت را دارد

نماینده مردم در خانه ملت ادامه داد: اگر دولت احساس می‌کند نیاز به مجوزی از سوی مجلس دارد، همکاری خواهیم کرد و مجلس در همه مقاطع ثابت کرده، آمادگی همکاری نزدیک و صمیمی با دولت را دارد.

وی با اشاره به اینکه بخش مسکن می‌تواند موتور محرکی برای خروج از بخش‌های اقتصادی رکود باشد، اظهار داشت: دولت به وضعیت شهرک‌های، تولید و واحدهای تولید، خودروسازان و...رسیدگی کند و از طرفی هم سازمان برنامه و بودجه بایستی با توجه به اینکه پروژه عمرانی در بعضی از استان ها هنوز ابلاغ نشده است که باید اقدام کند و اگر هم ابلاغ شده هنوز به چرخه تولید نرسیده است.

حسن پوربیگلری ادامه داد: با تشکیل یک کارگروه ویژه با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی  وجمعی از وزرای اقتصادی شتاب بیشتری به وضعیت تولید داده شود و امیدواریم برای ارائه تسهیلاتی به صادرکنندگان تصمیماتی اتخاذ شود.

عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه بازار نیاز به یک شوک دارد که شاید با این شوک، تورم افزایش یابد، گفت: شوک به بازار برای تحریک تقاضا نیاز جدی فعلی بازار است که امیدواریم با برداشتن یک گام اساسی در آینده بسیار نزدیک شاهد یک حرکت مثبت در وضعیت کسب و کار در کشور باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درچند روز گذشته، وزرای اموراقتصادی و دارایی،صنعت، معدن و تجارت،تعاون،کار و رفاه اجتماعی و دفاع در نامه‌ای مشترک به رئیس جمهور با انتقاد از برخی تصمیمات و سیاست‌های ناهماهنگ دستگاه‌ها،هشدار دادند اگر تصمیم ضرب‌الاجل اقتصادی گرفته نشود، رکود تبدیل به بحران خواهد شد.

انتشار این نامه درباره رکود اقتصادی و این هشدار که درمورد اینکه این رکود به رکود منجر به بحران تبدیل خواهد شد؛درصورتی که اقدام فوری و علاجی برای آن صورت نگیرد، مسوولان گفتن این نامه برای وضعیت حام بر بازار سرمایه نوشته شده، اما باید گفت بورس دما سنج اقتصادی کشور است .

علی طیب نیا وزیر اقتصاد نیز پس از انتشار نامه از دستور رسیدگی رئیس جمهور به نامه مشترک وزرای اقتصاد، صنعت، کار و دفاع به وی درباره اوضاع اقتصادی کشور خبر داد و گفت:رصد شاخص های اقتصاد کلان وارائه پیشنهادات لازم پیرامون آن از وظایف اصلی ماست و این نامه هم در راستای رصد شاخص های اقتصاد کلان وارائه پیشنهادات لازم پیرامون آن صادر شده است.

وی دوشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری از تهیه بسته جدید مقابله با رکود خبر داد و با بیان این که جزئیات و عناصر بسته هفته آینده توسط رئیس جمهور اعلام خواهد شد، گفت: تصمیمات متعددی در این بسته اتخاذ شده و این تصمیمات با توافق تیم اقتصادی دولت بوده است و از نیمه دوم امسال شرایط بهبود اقتصادی را حس خواهیم کرد.

همزمان با انتشار این نامه و هشدار درباره تبدیل رکود به بحران،صندوق بین‌المللی پول در گزارشی اعلام کرد: رشد اقتصادی ایران امسال به زیر صفر رسیده و دوباره منفی می‌شود.

نمایندگان مجلس درخصوص نامه 4 وزیر به رئیس جمهور در مورد رکود اقتصادی، با بیان اینکه از یک سال گذشته چنین هشداری را داده بودند، گفتند: باید هرچه زودتربرای حل رکود اقدام کرد و مجلس برای حل آن آماده هر گونه همکاری و کمک به دولت است.

 

هشدار را مدت‌ها پیش نمایندگان اعلام کردند، اما دولت منکر آن شد

رئیس کمیسیون تولید ملی و اجرای اصل 44 قانون اساسی در مورد نامه فوق، گفت: این هشدار را مدت‌ها پیش همه دادند و متاسفانه چند ماه گذشته هم نمایندگان مجلس همین موارد را عنوان کردند اما مسوولین دولت منکر آن شدند و گفتند که از رکود خارج شدیم.

 

 

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: همچنین بحث‌های این نامه را در جلسه مشترک با دولت و در جلسات کمیسیون‌ها و حتی در مصاحبه‌ها مطرح کرده بودیم و با تحلیل از وضعیت بازار و صنایع کوچک و متوسط رکود کاملا مشهود بود و است.

وی با اشاره به ارسال نامه وزرا به رئیس جمهور افزود: خوشبخانه دولت این واقعیت را پذیرفته‌ است که اگر  اکنون رکود حل نشود و راه های خروج از آن را پیدا نکنیم، برای کشور بحران ایجاد خواهد شد و رکود حاکم در اقتصاد، بی سابقه است.

 

رشد صنعت و معدن منفی شده است

فولادگر با اعلام اینکه در سه ماه نخست سالجاری رشد صنعت و معدن منفی شده است، گفت: این یکی از علائم رکود است و دولت باید همه امکانات لازم را به کار گیرد و قانون رفع موانع تولید و آیین نامه‌های آن که در دولت در حال تصویب است، را اجرایی کند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به قانون بهبود کسب و کار که باید اجرایی شود،  بیان کرد: دولت باید در عمل و اجرا موانع تولید رفع کند و منابع مالی و تسهیلات بانکی را به سمت تولید سوق دهد و  نقدینگی و سرمایه در گردش مورد نیاز  تولیدکننده فراهم کنند.

وی با بیان اینکه ادامه داد: با این اقدام تولیدکنندگانی که محصولشان به فروش نمی‌رسد، دولت باید برای حل آن سمت تقاضا را تحریک کند و سهم تولید در تسهیلات بانکی را افزایش دهد و با اجرای مجموعه  قوانین و قواعد به کمک تولید بیاید.

فولادگر با بیان اینکه بازار سرمایه باید فعال شود، بیان کرد: دولت با روش‌هایی سرمایه گذاری در بورس را تضمین کند و علاوه بر اجرای قوانین در عمل از تولید حمایت کند و رفتار  مدیران و مجرایان به گونه‌ای باشد به رفع موانع تولید کمک شود و همه این موراد مقدمات بحث خروج از رکود است.

رئیس کمیسیون تولید ملی و اجرای اصل 44 قانون اساسی با بیان اینکه قطعا  مجلس برای خروج ا رکود از دولت حمایت می‌کند، گفت: مجلس تا کنون هیچ کوتاهی در مورد  حمایت از دولت در بحث تولید و خروج از رکود نداشته است و اگر نیاز به لایحه است، مجلس آماده همراهی است.

 

نعمت زاده گفت برخی مسوولین همکاری نمی‌کنند/ شاهد اخراج کارگران هستیم

عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هم مورد نامه وزرا به رئیس جمهور گفت: این 4 عضو کابینه دولت به یک واقعیت اشاره کردند و امروز فعالان اقتصادی و مردم عادی مشکلات فراوانی دارند و از این وزرا تقدیر می‌کنم.

حسینعلی حاجی دلیگانی به خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه وزرا اقدام شایسته‌ای انجام دادند، گفت: واقعیت این است که روند اقتصاد جامعه وضعیت نامناسبی دارد و شاهد اخراج کارگران، مهندسان و تکنسین‌ها هستیم.

نماینده مردم شاهین شهر،میمه و برخوار درمجلس شورای اسلامی اظهارداشت: امروز در بخش تولید و کسب و کار مشکلات وجود دارد و امیدواریم دولت به این بخش رسیدگی کند و با هماهنگی انتظام خوبی به وضعیت تولید ببخشد و در جهت حل مشکلات مردم و تولید و اقتصاد حرکت کند.

 

وی در خصوص اصلاح ساختار اقتصاد ایران،بیان کرد: ساختارها مشکلات خاصی دارند،اما علیرغم این ساختار بیمارگونه که داریم،ولی خواستیم تورم از راه نقدینگی کنترل کنیم و این را با شدت دنبال کردیم که وضعیت امروز شکل گرفته است.

حاجی دلیگانی ادامه داد: اکنون دچار یک رکود تورمی هستیم که علاوه بر تورم،رکود هم ایجاد شد و این برای مردم قابل پذیرش نیست؛ امیدواریم دولت در این جهت حل این مشکل تلاش کند و مجلس هم وظیفه خود را با  تصویب قانون رفع موانع تولید سال گذشته انجام داد.

این نماینده مردم در خانه ملت با اشاره به جلسه چند روز گذشته با محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، گفت: ایشان از نحوه تنظیم آیین نامه‌های قانون رفع موانع تولید بسیار ناراضی بودند و درخواست کردند قوانینی که تصویب می‌شود، منوط به تهیه آیین نامه نباشد که ما مستقیما بتوانیم آن را اجرا کنیم.

وی اضافه کرد: آقای نعمت‌زاده گفت؛برخی از آیین نامه‌های رفع موانع تولید مدت‌ها و حتی ماه‌ها که منتظر امضاء است و آن هم به دلیل  اینکه یک وزیر و یا رئیس یک سارمان دستگاه اجرایی حاضر نیست آن را امضا کند،هر چند وزیران و دستگاه دیگر امضا کردند،ولی این یک نفر امضا نمی‌کند و کار ما به مشکل برخورده است و عنوان کردند که مرتباً وقت می گذارم، اما کمتر نتیجه می‌گیرم.

 

تیم اقتصادی دولت انسجام ندارد

حاجی دلیگانی درمورد اختلاف در تیم اقتصادی دولت یازدهم، اظهارکرد: نمی‌خواهیم بگویم اختلاف وجود دارد، اما عدم انسجام است و یک آهنگی و هماهنگی در دولت دیده نمی‌شود. لازم است یک نفر به عنوان ارشد تیم اقتصاد باشد و تصمیم  نهایی را بگیرد.

به گفته وی، مقام معظم رهبری فرمودند که یک ستاد فرماندهی تشکیل شود، زیرا چون جنگ اقتصاد علیه ما است و لازم است که اتاق جنگ اقتصادی تشکیل قالب اقتصاد مقاومتی تشکیل شود و هر لحظه به لحظه وضعیت اقتصادی را رصد کرده و تصمیم گیری کند.

 

خلا تصمیم گیری و فرماندهی وجود دارد

این نماینده مردم در خانه ملت،اضافه کرد: باید تیم اقتصادی دولت درجهت رفع مشکلات اقتصادی کشور هماهنگ و یک آهنگ شود و مجلس قطعا برای حل مشکلات جهت رفاه مردم،رشد و شکوفایی اقتصادی و رونق بخشیدن به کسب و کار کمک می‌کند و هر گونه اقدامی که لازم باشد، انجام خواهد داد.

عضوهیات رئیسه کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: دولت مشکل قانونی ندارد و خلا قانونی برای تصمیم گیری وجود ندارد و در دولت خلع تصمیم گیری و خلع وجود فرماندهی وجود دارد که انتظار می‌رود شاخص رئیس جمهور با معاون اول این مسائل را دنبال و اتخاذ تصمیم کنند.

 

امسال بیش از یک میلیون نفر کارگر بیکار شدند

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس هم درمورد وضعیت رکودی حاکم بر جامعه و تبدیل آن به بحران، گفت: باید از وزرایی که در مورد رکود به رئیس جمهور نامه نوشتند، تجلیل شود، هر چند خیلی دیر اقدام کردند.

عزیز اکبریان در گفت و گو با خبرنگار خانه ملت، با اشاره به اینکه یک سال پیش در مورد رکود هشدار دادیم، گفت: پایین آوردن تورم هنر نیست زیرا با این اقدام کشور به سمت رکود حرکت کرده است و فاجعه رکود بدتر از تورم است.

 

رکود خانمانسوز است

نماینده مردم کرج، اشتهارد و آسارا در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:  تورم رشد و جنبش و فعالیت در اقتصادی و تولید و به دنبال دارد، ولی رکود خانمانسوز است و بنیادهای کشور را را از بین می‌برد.

وی افزود: در یک سال گذشته هشدارها دادیم و نامه امروز وزرا دیر شده است، اما اینکه اکنون متوجه شدند، تشکر می‌کنم. امروز اقتصادی، صنعت و تولید کشور در رکود فرو رفته است و تولیدکننده هر میزان تولید کرده، روی دستش مانده و همه کالاهای تولید شده در انبار مانده است.

 

بنگاه‌ها درحال تعطیل شدن هستند

اکبریان بابیان اینکه خیلی از بنگاه‌ها در حال تعطیل شدند است، بیان کرد: بورس وضعیت خوبی ندارد و نه تنها ایجاد شغل نکردیم، بلکه امسال بیش از یک میلیون نفر کارگر بیکار شدند و از محصول تولید کننده فقط انبار شده است و صادراتی وجود ندارد.

این نماینده مردم در خانه ملت، با اشاره به با اجرای برجام و رفع تحریم‌ها ادامه داد: باید کشور از رکود خارج شود و اگر تورم 15درصد به 20 یا حداکثر 25 درصد افزایش یابد، اما رکود حل شود، مشکلی ایجاد نمی‌کند، در حالی که دولت می خواهد تورم را تک رقمی کند و این یعنی نابودی اقتصاد کشور است.

وی با بیان اینکه در کشورهای جهان سوم که اقتصادی شبیه اقتصاد ایران دارند، تورم20 یا 25 درصد  کنترل شده، موضوعی طبیعی است، اظهار داشت: باید سیستم بانکی و صادرات فعال شود و دولت جلوی واردات بی رویه را بگیرد.

 

دولت باید تصمیم جدی برای حل رکود بگیرد

اکبریان افزود: دولت باید از تولید ملی حمایت کند و سود بانکی را کاهش دهد و یک  تصمیم جدی برای حل رکود بگیرد، مگر دیگر کشورها چه اقدامی انجام دادند که از رکود خارج شدند. گفته شد در دولت قبل تورم وجود داشت که این یک چاه بود، اما اکنون با رکود این چاه عمیق‌تر شده، که این برای اقتصاد خطرناک است.

نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مثلا می توان با فعال کردند بخش مسکن، 200صنعت وابسته به آن فعال خواهد شد، گفت: از این 4وزیر تشکر می‌کنم و رئیس جمهور  باید توجه ویژه ای داشته باشند تا این رکود و بحران در کشور خاتمه یابد و هر لایحه ای هم دولت ارائه دهد، مجلس  تلاش می‌کند با دو فوریت و حتی سه فوریت آن را تصویب می کنیم.

 

دولت برای رکودی که در اقتصاد ایران حاکم شده،علاج کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم در خصوص نامه وزرا به به رئیس جمهور گفت: دولت برای رکودی که امروز در اقتصاد ایران حاکم شده است، باید علاج کند. تولیدات کشور روز به روز کمتر می‌شود و کالاهایی که تولید شده، در انبارها مانده است.

غلامحسین شیری علی آبادی هم در مورد این نامه به خبرنگار خبرگزاری خانه ملت،با بیان اینکه افزایش بیکاری جوانان جامعه را به چالش  می‌کشد، گفت: رکود باید حل شود، البته اینکه دولت می‌گوید در کاهش تورم موفق بوده است، درست و ما قبول داریم، اما رکود حاکم بر اقتصاد کشور باید با تدبیر دولت و مجلس به شکل خوبی حل شود تا وضعیت تولید و اشتغال حالت قابل قبولی به خود بگیرید.

 

نماینده مردم هشترود در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مقام معظم رهبری در دو سال گذشته در مورد مسائل اقتصادی فرمایشاتی داشتند که این روزها را می‌دیدند و اگر اقتصاد مقاومتی را در کشور اجرا می‌کردیم و همه وقت خود را صرف مذاکرات هسته‌ای نمی‌کردیم، چنین وضعیت رکودی در اقتصاد ایجاد نمی‌شد.

وی با بیان اینکه مقام معظم رهبری که اخیرا دوباره بر اجرای اقتصاد مقاومتی تاکید کردند، ادامه داد: بر همین اساس دولت ستاد فرماندهی سیاست‌ها مقاومتی را تشکیل داد و در مجلس هم فراکسیون اقتصادی مقاومتی تشکیل شد.

 

واحدهای نیمه تعطیل و تعطیل را احیا کنیم

شیری علی آبادی اضافه کرد:اگر بتوانیم در مرحله نخست واحدهای نیمه تعطیل را که دچار رکود هستند و واحد‌هایی که تعطیل شد، را احیا کنیم تا اشتغال ایجاد شود و رکود قابل حل است، البته باید سیاست جدید و حساسیت لازم را داشته باشیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مجلس همیشه برای رفع مشکلات کشور اعلام آمادگی کرده است و دولت اگر برای خروج از رکود به مجلس لایحه ارسال کند، کمک خواهیم کرد و تاکنون  هم یار و همراه دولت بودیم.

 

 50درصد از واحد‌های تولیدی با بحران جدی روبرو هستند

یک عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز در مورد نامه وزرا درخصوص سیاست‌های اقتصادی دولت، گفت: نمایندگان مجلس در ماه‌های گذشته بارها از ریاست جمهور و هیات دولت در خواست کردند دربحث رسیدگی به مسائل اساسی مردم توجه جدی‌تر را داشته باشند ازجمله وضعیت رکود حاکم بر اقتصاد و بازار که باعث تعطیلی تعداد زیادی از واحدهای تولیدی شده است.

شهباز حسن پور بیگلری درگفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت گفت: برابر اساس آخرین گزارش‌ها حدود 50درصد از واحد‌های تولیدی یا با بحران جدی روبرو هستند و یا در آینده‌ای نزدیک به واسطه نداشتن مواد اولیه و عدم توجه جدی با مشکل اساسی  روبرو خواهند شد.

 

برای خروج از رکود چاره‌اندیشی شود

نماینده مردم سیرجان و سردسیر درمجلس شورای اسلامی ادامه داد:  امیدواریم دولت با توجه به شرایط حساس کنونی و از طرفی همکاری خوب مجلس بتواند برای بحث خروج از رکود  چاره اندیشی کند تا کشور با توجه به ریل گذاری بسیار خوبی که صورت گرفته و همچنین ابلاغ سیاست‌های کلی توسط مقام معظم رهبری در مسیر درست قرار بگیرد و شاهد رشد قابل قبولی در همه زمینه‌ها باشیم.

وی با بیان اینکه دربحث صادرات به نظر می‌رسد موفقیت چندانی را نتوانستیم کسب کنیم، افزود: مجلس آمادگی کامل دارد به دولت برای برای خارج شدن از رکود فعلی کمک کند و اگر چنان چه خلع قانونی وجود دارد دولت لایحه فوری بدهد تا مجلس آن را تصویب کند.

حسن پوربیگلری با تاکید براینکه مجلس با تمام توان برای حل مشکلات اساسی کشور آمادگی هر گونه همکاری با دولت تدبیر و امید را دارد،گفت: مجلس آمادگی کامل برای همراهی و همکاری با دولت در خصوصا حل مسائل و مشکلات را دارد.

 

مجلس ثابت کرده که آمادگی همکاری نزدیک و صمیمی با دولت را دارد

نماینده مردم در خانه ملت ادامه داد: اگر دولت احساس می‌کند نیاز به مجوزی از سوی مجلس دارد، همکاری خواهیم کرد و مجلس در همه مقاطع ثابت کرده، آمادگی همکاری نزدیک و صمیمی با دولت را دارد.

وی با اشاره به اینکه بخش مسکن می‌تواند موتور محرکی برای خروج از بخش‌های اقتصادی رکود باشد، اظهار داشت: دولت به وضعیت شهرک‌های، تولید و واحدهای تولید، خودروسازان و...رسیدگی کند و از طرفی هم سازمان برنامه و بودجه بایستی با توجه به اینکه پروژه عمرانی در بعضی از استان ها هنوز ابلاغ نشده است که باید اقدام کند و اگر هم ابلاغ شده هنوز به چرخه تولید نرسیده است.

حسن پوربیگلری ادامه داد: با تشکیل یک کارگروه ویژه با حضور رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی  وجمعی از وزرای اقتصادی شتاب بیشتری به وضعیت تولید داده شود و امیدواریم برای ارائه تسهیلاتی به صادرکنندگان تصمیماتی اتخاذ شود.

عضوکمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه بازار نیاز به یک شوک دارد که شاید با این شوک، تورم افزایش یابد، گفت: شوک به بازار برای تحریک تقاضا نیاز جدی فعلی بازار است که امیدواریم با برداشتن یک گام اساسی در آینده بسیار نزدیک شاهد یک حرکت مثبت در وضعیت کسب و کار در کشور باشیم.
برچسب ها: رکود اقتصادی ، مجلس ، تورم
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: