چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 24 2024
کد خبر: ۷۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸
عجب شیر پرس - صاحبان مشاغل خانگی با دست خالی در بازار پرتلاطم امروز با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند و شیوع کرونا نفس آنها را به شماره انداخته است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از تسنیم، کسب و کارهای خانگی به عنوان راهکاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر دنیا محسوب شده و امروزه این مشاغل نقش بسیار زیادی در رفع معضل بیکاری ایفا می‌کنند؛ مشاغلی که با دریافت تسهیلاتی اندک می‌توانند اشتغال گسترده‌ای را در جامعه ایجاد کنند.

در سال‌های اخیر حمایت از مشاغل خانگی و خرد به یکی از سیاست‌های کشورهای پیشرفته دنیا تبدیل شده، نقش به سزایی در فعالیت‌های اقتصادی کشورها ایفا کرده و توانسته تولیدات ناخالص ملی را با رشد چشمگیری مواجه و اقتصاد محلی را با تحول شگفتی روبه‌رو کند.

پایین بودن هزینه راه‌اندازی، پایین بودن میزان ریسک سرمایه‌گذاری، حذف هزینه ایاب و ذهاب، استفاده از نیروی کار سایر اعضای خانواده، امکان کارکردن به صورت پاره وقت، آزادی و استقلال عمل، ایجاد توازن بین مسئولیت خانوادگی زنان و اشتغال آنان، انعطاف‌پذیری کار و توسعه فرهنگ کار در خانواده از جمله ویژگی‌های مشاغل خانگی است.

هر چند در این نوع از مشاغل سود خلاقیت و کارآفرینی بدون واسطه نصیب فرد تولیدکننده می‌شود، ساعات کاری انعطاف‌پذیر مشاغل خانگی موجب افزایش کیفیت زندگی با سپری کردن اوقات بیشتر در نزد خانواده می‌شود و در شرایط فعلی کشور می‌تواند به معیشت خانوار کمک کند و در کوتاه مدت و میان مدت در رفع معضل بیکاری موثر باشد اما در کنار تمام فواید مشاغل خانگی، کارآفرینان و صاحبان مشاغل خانگی در کشور ما با مشکلات زیادی مواجه هستند و کار کردن در شرایط شیوع ویروس کرونا نفس آنها را به شماره انداخته است.

پای درددلشان که بنشینی مشکلاتشان زیاد است. با دست خالی و سختکوشی محصولات خانگی خود را تولید می‌کنند اما نه بازار ثابتی برای فروش محصول خود دارند و نه درآمد مشخصی؛ همیشه نگران فروش محصولات و بازگشت سرمایه خود هستند، همیشه نگرانند که نکند در تلاطم بازار و اوضاع اقتصادی بی‌ثبات، کارشان از سوددهی بیفتد و ضرر کنند.

به همه این مشکلات باید خرید وسایل اولیه از بازار، فروش محصولات و فقدان یک مکان ثابت جهت فروش و عرضۀ مستقیم محصولات، مشکلات بیمه و ساماندهی شغلی را باید به این موارد افزود.

یکی از صاحبان مشاغل خانگی با بیان اینکه این مشاغل بسیار آسیب‌پذیر هستند گفت: انتظار داریم، دولت در حوزه بازار فروش از سرمایه‌گذاران این حوزه حمایت کند.

وی با اشاره به بسیاری از فعالان کار را با سرمایه شخصی خودشان شروع می‌کنند افزود: در شرایط اقتصادی امروز کشور قیمت‌ها ثابت نیست، فروش ما پایین است و در این شرایط دولت می‌تواند با فراهم کردن بستر امن به رونق اقتصاد این مشاغل کمک کند.

یکی دیگر از شاغلان این حوزه با بیان اینکه در این حوزه همه جنبه‌های شغل خانگی‌تان را خودتان مدیریت می‌کنید، خودتان باید سرمایه و مواد اولیه را تهیه، خودتان کار و تولید کرده و خودتان برای فروش محصولاتتان بازار فروش پیدا کنید و این مسئله خیلی از مشاغل خانگی را با شکست مواجه می‌کند.

وی با بیان اینکه نوسانات قیمت‌ها در بازار باعث می‌شود که در تأمین هزینه‌های تولید با مشکل جدی مواجه شویم افزود: همین امر باعث می‌شود هزینه‌های تولید با سود حاصل از فروش محصولات سازگاری نداشته باشد و کار تولید با اختلال جدی مواجه شود.

یکی از تولیدکنندگان خانگی صنایع دستی با بیان اینکه شیوع کرونا صنعت گردشگری در کشور را با رکود مواجه کرده است گفت: این مسئله سبب شده که نفس حوزه صنایع دستی به شماره بیفتد.

کرونا لطمه زیادی به حوزه مشاغل خانگی وارد کرد

رضا اسماعیلی مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با اشاره به اینکه 30 درصد مشاغلی که در استان کرمان ایجاد می‌شود در حوزه مشاغل خانگی است اظهار داشت: با حداقل امکانات و منابع مالی می‌تواند یک شغل خانگی ایجاد کرد و از این جهت باید به جد از این حوزه حمایت کنیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته و امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا حوزه گردشگری در استان با کاهش چشمگیر مواجه بود گفت: این مسئله باعث شد که آسیب و لطمه زیادی به حوزه مشاغل خانگی وارد شود که امیدواریم در سال‌های آینده با رونق مجدد گردشگری این حوزه به جایگاه واقعی خود برگردد.

1200 میلیارد تومان تسهیلات مشاغل خانگی در کرمان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با اشاره به اینکه امسال با پیگیری مجمع نمایندگان استان کرمان و اتاق بازرگانی استان نزدیک به هزار و 200 میلیارد تومان از اعتبارات بانک رسالت به راه‌اندازی مشاغل خانگی در استان اختصاص داده شده افزود: این تسهیلات خاص استان کرمان بوده تا با کمک این اعتبارات 12 هزار نفر با تسهیلات کم بهره برای راه‌اندازی مشاغل خانگی حمایت شوند.

وی با بیان اینکه سایت ماهان به این منظور طراحی شده که به زودی از آن رونمایی می‌شود ادامه داد: پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی کم بهره 4 درصدی با بازپرداخت سه ساله نیز امسال به 100 میلیون تومان افزایش پیدا کرده است.

اسماعیلی با اشاره به اینکه زنانی که سرپرست خانوار بوده و تحت پوشش کمیته امداد و یا بهزیستی قرار دارند می‌توانند از اعتبارات کمیته امداد و یا بهزیستی در این حوزه استفاده کنند افزود: شرایط دریافت تسهیلات برای این گروه راحت‌تر است.

صندوق ضمانت وام مشاغل خانگی در استان کرمان راه‌اندازی نشد

وی با بیان اینکه هنوز صندوق ضمانت وام در استان کرمان کرمان راه‌اندازی نشده است گفت: سال 98 راه‌اندازی این صندوق در استان آغاز شد تا بتواند از کسانی که برای ارائه ضمانت‌نامه مشکل دارند پشتیبانی کند اما با عوض شدن استاندار کرمان این موضوع پیگیری نشد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با اشاره به اینکه از ابتدای سال 99 تفاهمنامه‌ای را با جهاددانشگاهی داریم که آموزش‌های قبل و حین راه‌اندازی مشاغل خانگی و حمایت‌های بعدی و اتصال به بازار این مشاغل را انجام دهد ادامه داد: تا کنون حدود سه هزار نفر در این تفاهمنامه توسط جهاد دانشگاهی نام‌نویسی شده‌اند.

وی بیان کرد: شهرداری‌ها هم تکلیف دارند تا بازارچه‌های موقت هفتگی را راه‌اندازی کرده تا کسانی که به صورت مشاغل خانگی فعالیت می‌کنند بتوانند محصولات خود را با حداقل هزینه‌ها به مردم ارائه کنند.

اسماعیلی با اشاره به دیگر حمایت‌های انجام شده از حوزه مشاغل خانگی در استان گفت: سال گذشته دو دوره نمایشگاه محصولات مشاغل خانگی در استان داشتیم و امسال هم برگزاری این نمایشگاه‌ها چه به صورت مجازی و چه به صورت حضوری را در برنامه داریم تا فعالان این حوزه بتوانند محصولات خود را معرفی کنند.

مشاغل خانگی ملزم به دریافت کد بهداشتی هستند

وی با بیان اینکه سلامت غذایی بحث مهم و جدی است به ویژه در شرایط شیوع ویروس کرونا که باید این مسئله مدنظر قرار گیرد افزود: داشتن کد بهداشتی برای مشاغل خانگی که در حوزه مواد غذایی کار می‌کنند لازم و اجباری است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان با اشاره به اینکه با هماهنگی انجام شده با معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی در این ارتباط گفت: مقرر شد دریافت کد بهداشتی در حوزه مشاغل خانگی تسهیل شده و به حداقل‌ها اکتفا شده اما سلامت جامعه نباید تهدید شود.

نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: