شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۷۵۵۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۳
معاون جهاد کشاورزی قم:
عجب شیر پرس _ معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: سطح تولید جو با استفاده از بذر رسمی و اصلاح شده‌ این محصول در سطح مزارع استان،‌ افزایش می‌یابد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمد علی سلامی روز یکشنبه بیان کرد: توسعه استفاده از بذر رسمی جو (اصلاح شده جو) در مزارع قم از جمله راهبردهای اصلی سازمان جهاد کشاورزی استان برای افزایش سطح تولید گیاهان علوفه‌ای و تامین نیاز دامداران به این محصول است.

وی با اشاره به لزوم درنظر گرفتن شرایط آب‌وهوایی قم در تولید محصولات کشاورزی، افزود: استفاده از ارقام مناسب اقلیم قم در کاشت جو موجب شده‌ تا این محصول در مزارع استان در حد مناسبی از نظر کمی و کیفی تولید و به بازار مصرف عرضه شود.

وی با بیان اهمیت کاشت جو در قم، ادامه داد: با توجه به وضعیت اقلیمی و اقتصادی استان و نیاز مبرم به تولید محصول جو برای تامین نیاز خوراک دام، بیش از دو سوم سطح زیر کشت محصولات پاییزه استان سالانه به کشت این محصول اختصاص می‌یابد.

سلامی گفت:‌ در همین راستا به‌منظور افزایش عملکرد و کاهش علف‌های هرز و بیماری‌های مزارع جو استان تولید بذر اصلاح شده از سال ۹۲ به بعد از ۶۰۰ تن به حدود ۲هزار تن در سال ۹۸ رسید و از لحاظ عمل به تعهد تولید، این استان در سال‌های اخیر جایگاه نخست در سطح کشور را دارا بوده‌است.

وی تاکید کرد:‌ با اجرای این طرح علاوه بر کاهش علف هرز در مزارع جو، به خصوص علف هرز سمج جو دره و همچنین کاهش بیمارهای لکه برگی، باعث افزایش عملکرد در واحد سطح از متوسط سه تن در هکتار به بیش از ۴.۵ تن در هکتار طی سال‌های اخیر رسیده‌است.

به طور میانگین سالانه بیش از ۲۲ هزار هکتار از سطح مزارع قم به زیر کشت جو می‌رود و حدود صد هزار تن از این محصول برداشت می‌شود.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستائیان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است. میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال حدود یک میلیون تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی و شیلات است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: