جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۷۴۷۵
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۶
عجب شیر پرس _ مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اقدام ثبت مهارت تهیه نخودچی ممقان در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس گفت: ۹۵ درصد از نخودچی آجیلی کشور در این منطقه تولید می‌شود.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از خبرگزاری ایرنا، سیدمرتضی نیرومند اسکویی، در جلسه شورای معاونان این شرکت، افزود: فرآوری محصول نخودچی فقط در این بخش انجام می شود که حدود ۶۰ درصد آن مصرف داخلی و ۴۰ درصد محصول فرآوری شده نیز به خارج از کشور از جمله کشورهای اروپایی، خاورمیانه و آمریکای لاتین صادر می شود.

وی اظهار کرد: شرکت شهرک های صنعتی استان در راستای اجرای برنامه های حمایتی توسعه خوشه های صنعتی استان با همکاری اداره کل میراث فرهنگی نسبت به ثبت مهارت تهیه نخودچی ممقان در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس اقدام کرده است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تمبر خوشه نخودچی ممقان نیز با همکاری اداره کل پست استان چاپ شده است،  گفت: پروژه توسعه خوشه از آذر ماه سال ۹۷ به صورت رسمی آغاز شده و با توجه به منحصر بودن محصول نخودچی و هم چنین صادرات این محصول از خوشه های مهم استان است.

نیرومند اسکویی ادامه داد: با توجه به آمار موجود، حدود یک هزار و ۴۰۰ کارگاه نخودپزی در ممقان مشغول فعالیت هستند که سالانه بیش از ۱۰۰ هزار تن از نخودچی آجیلی را فرآوری و روانه بازارهای داخلی و خارجی می کنند.

وی یادآوری کرد: با توجه به وجود پتانسیل های لازم در منطقه و در صورت تامین مواد اولیه کافی،  میزان تولید نخودچی می تواند به ۲۳۰ هزار تن در سال نیز افزایش یابد.

نیرومند اسکویی ادامه داد: میزان فروش خوشه ۲۰ هزار میلیارد ریال در سال ۹۹ بوده که از این مقدار هشت هزار میلیارد ریال مربوط به صادرات خوشه نخودچی ممقان است.

ممقان، به زبان محلی «ماماغان»، از شهرهای آذربایجان شرقی است که به دلیل اشتغال اغلب مردم آن به شغل نخودپزی به شهر نخودپزی شهرت دارد.

شهر ۱۵ هزار نفری ممقان که در فاصله ۳۵ کیلومتری جنوب غربی تبریز واقع شده از توابع شهرستان آذرشهر است،
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: