سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 23 2024
کد خبر: ۷۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۶
رئیس مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه خبر داد؛
عجب شیر پرس _ اقداماتی برای بهبود وضعیت امنیت اطلاعات بازار سرمایه، در سرلوحه برنامه‌های مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه قرار خواهد گرفت.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حامد سنجری رئیس مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه اظهار کرد: زیرساخت‌ها و سامانه‌های تمامی شرکت‌های تحت نظارت و تابعه سازمان بورس و اوراق بهادار از جمله واحد‌های فناوری اطلاعات شرکت‌های ارکان، شرکت رایان بورس، شرکت مدیریت فناوری به صورت دوره‌ای و در فواصل زمانی مشخص، بر اساس سند الزامات امنیت اطلاعات، ارزیابی امنیتی و ممیزی جامع می‌شوند. در این ارزیابی‎ها، به هر کنترل و آیتم یک وزن و نمره داده می‌شود و هر سال لازم است آن‌ها در حوزه‌های خود پیشرفت و نمره بالاتری را کسب کنند. در حال حاضر، ارزیابی امنیتی حکایت از وضعیت قابل قبول شرکت‌های یاد شده دارد.

 سنگین‌ترین صف‌های خرید و فروش سهام در ۱۷ مرداد ماه

حامد سنجری به همکاری مکنا با ارگان‌ها و نهاد‌های نظارتی همچون پدافند غیرعامل، وزارت اطلاعات، افتای ریاست جمهوری، حراست کل کشور، پلیس فتا اشاره کرد و گفت: گزارش‌های مبسوطی که در نشست با این مراکز حاصل می‌شود، جهت اجرایی شدن به ارکان و نهاد‌های مالی ابلاغ می‌شوند و آن‌ها نیز موظف به اجرای آن هستند تا مخاطبان و فعالان بازار سرمایه با آسودگی خاطر به انجام معاملات بورسی خود بپردازند و دغدغه‌ای در خصوص امنیت زیرساخت‌های سامانه‌های معاملاتی و سایر سامانه‌های بازار سرمایه نداشته باشند.

او با اشاره به توسعه نرم‌افزاری بازار سرمایه بیان کرد: افزایش حجم معاملات بازار سرمایه طی سال گذشته، توسعه نرم‌افزارحی در این بازار را نیز در پی داشت. هر نرم‌افزار یا ابزار جدید نیز همراه خود دستورالعملی دارد که پیش از تایید و تصویب آن، باید تاییدیه امنیتی مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه (مکنا) را اخذ کند.

سنجری با اشاره به اینکه الزامات امنیتی، گاهی خود به مثابه مانع توسعه عمل می‌کند، تصریح کرد: لازم است نظارت امنیتی در حالی که از جدیت برخوردار است، انعطاف‌پذیری نیز داشته باشد و توسعه را در دستور کار خود قرار دهد و هم امنیت آن توسعه را نیز لحاظ کند.

رئیس مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه در پایان گفت: تغییرات نرم‌افزاری و ابزار‌های مالی در بازار سرمایه در راستای توسعه این بازار از یک سو سهولت دسترسی فعالان و مخاطبان بازار سرمایه به آن را در پی داشته است و از سوی دیگر، مخاطراتی نیز به همراه دارد که عدم توجه به آن، آسیب‌های جدی را به بازار و مخاطبان آن تحمیل خواهد کرد.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: