جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - March 29 2024
کد خبر: ۷۳۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
کارشناس مرکز بهداشت همدان:
عجب شیر پرس _ کارشناس شیر مادر مرکز بهداشت شهرستان همدان گفت: تغذیه نوزاد با شیر مصنوعی سبب تضعیف سیستم دفاعی بدن نوزاد می شود بنابراین باید معایب تغذیه با بطری و مزایای تغذیه با شیر مادر مکرر برای مادران بازگو شود.

به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، فاطمه عین آبادی به مناسبت هفته ترویج با شیر مادر اظهار داشت: نوزادان در ۶ ماه نخست تولد به صورت انحصاری تنها باید از طریق شیر مادر تغذیه شوند همچنین از ۶ تا ۱۲ ماهگی می توانند علاوه بر شیر مادر از مواد کمکی نیز برای تغذیه استفاده کرد.

به گفته وی در سال دوم تولد از یک تا ۲ سالگی می توان تغذیه کمکی را به عنوان غذای اصلی و شیر مادر را به عنوان کمکی به نوزاد داد.

وی بیان کرد: به دنبال شیوع ویروس کرونا و نگرانی مادران باردار و دارای نوزاد از مراجعه به پایگاه های سلامت و مراکز بهداشتی، آنها آموزش های کافی در زمینه نحوه تغذیه نوزاد را فرا نمی گیرند بنابراین خلاء این آموزش ها سبب شروع خودسرانه مادران به تغذیه کودک با شیر مصنوعی می‌شود.

کارشناس شیر مادر مرکز بهداشت شهرستان همدان افزود: آموزش عملی نحوه تغذیه کودک با شیر مادر و حتی نحوه در آغوش گرفتن شیرخوار از سه ماهه دوم بارداری مادر آغاز می شود تا زمان تولد نوزاد، مادر آموزش های لازم در این زمینه را فرا گرفته باشد.

عین آبادی با بیان اینکه استفاده از شبکه های اجتماعی و فضای مجازی در دوران همه گیری کرونا افزایش داشته است توضیح داد: تبلیغات نادرست در زمینه تغذیه نوزاد با شیر مصنوعی در فضای مجازی در کنار مراجعه نکردن مادران به مراکز بهداشتی به علت نگرانی از ابتلا به کرونا، سبب فرا نگرفتن آموزش های دقیق، اصولی و علمی و گرایش به سمت تغذیه مصنوعی بدون تجوز پزشک شده است.

وی بیان کرد: میزان شیر موجود در پستان مادر در بدو تولد نوزاد کم بوده و این میزان اندک نیز نوزاد را سیر می کند اما مادران با این باور که نوزاد گرسنه می ماند از سر دلسوزی بی مورد اقدام به استفاده از شیر مصنوعی می کنند.

کارشناس شیر مادر مرکز بهداشت شهرستان همدان اضافه کرد: مکیدن شیشه شیر برای نوزاد راحتر از پستان مادر بوده همچنین با یک مکش شیر زیادی از شیشه شیر وارد بدن نوزاد می شود در حالیکه تغذیه با شیر مادر برای کودک سخت و گاهی وی را خسته هم می کند.

عین آبادی ادامه داد: بنابراین راحتی تغذیه مصنوعی برای نوزاد و عادت به تغذیه از طریق شیشه شیر، سبب شده که در صورت تغذیه طبیعی نوزاد از مکیدن شیر مادر امتناع کند بنابراین باید از روز نخست نوزاد را به خوردن شیر مادر عادت داد.

وی بیان کرد: برخی مادران نیز به علت تاثیر منفی شیردهی در زیبایی بدن از این کار امتناع می کنند در حالیکه تغذیه با شیر مادر هیچ تاثیری بر اندام زنان نمی گذارد و تغذیه با شیر مصنوعی سبب تضعیف سیستم ایمنی بدن نوزاد می شود.

کارشناس شیر مادر مرکز بهداشت شهرستان همدان از دیگر علل تغذیه با شیر مصنوعی را تنبلی مادران دانست و توضیح داد: تغذیه با شیر مادر نیازمند حضور مادر و نوزاد در کنار یکدیگر است اما شیر مصنوعی را دیگر افراد نیز می توانند به نوزاد بدهند بنابراین برخی مادران از تغذیه با شیر مصنوعی استقبال می کنند.

عین آبادی اظهار داشت: مراقبت های اولیه بهداشتی از جمله بررسی وضعیت قد، وزن، پایش رشد، غربالگری تیروئید، شنوایی و بینایی سنجی نوزادان و در مجموع ۱۷ نوع خدمت برای نوزاد شیرخوار در پایگاه های سلامت و مراکز بهداشتی ارائه می شود همچنین در بیمارستان های دوستدار کودک نخستین اقدام تماس سریع پوست به پوست مادر با نوزاد بعد از تولد برای شیردهی به نوزاد است.

وی اضافه کرد: میزان تجویز شیر مصنوعی (شیر خشک) در مناطق شهری ۲.۵ درصد و در مناطق روستایی ۶.۵ درصد است و این روند تنها برای شیرخواران دارای اختلال رشد، شیرخوارانی که مادران آنها دارای بیماری صعب العلاج بوده و داروهای مصرفی آنها برای نوزاد مضر است تجویر می شود.

کارشناس شیر مادر مرکز بهداشت شهرستان همدان ادامه داد: همچنین برای شیرخواران فرزند خوانده، شیرخواران بدون مادر و نوزادان دارای مشکلاتی نظیر شکاف لب و کام، تغذیه به صورت شیر مصنوعی تجویز می شود.

۱۰ تا ۱۶ مرداد هفته ترویج با شیر مادر نامگذاری و شعار امسال "حمایت از تغذیه با شیر مادر، مسئولیت مشترک" اعلام شده است.


نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: