شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 20 2024
کد خبر: ۷۳۶۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۰
عجب شیر پرس _ خودباوری درتولید قطعه سازی بومی صنعتی و بهره‌برداری از سامانه راه‌بندهای الکتریکی ضدتهاجمی و به روزآوری تجهیزات حفاظت الکترونیک شرکت پالایش نفت بندرعباس تنها بخشی از خودباوری در رونق تولید این شرکت در سال‌های اخیر بوده است.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، شرکت پالایش نفت بندرعباس، یکی از پالایشگاه‌های مهم و راهبردی به‌شمار می‌رود که قدمتی بیش از ۲۰ سال دارد و توانسته با تکیه بر دانش فنی و بومی، قطعات مورد نیاز خود را تامین کند.

جلوگیری از خروج ارز، قطع وابستگی به خارج کشور، تامین به موقع قطعه‌های پالایشگاهی و کاهش خطرات عملیاتی فرآیند تولید، انتقال و بومی‌سازی فناوری و توسعه دانش فنی، اشتغالزایی با حمایت از شرکت‌های داخلی، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان در طراحی و ساخت قطعه‌ها و تجهیزات پالایشگاهی و صرفه‌جویی اقتصادی از دستاوردهای استراتژی شرکت پالایش نفت بندرعباس در حمایت از توان و ساخت داخل بوده است.

معاون بازرگانی شرکت نفت بندرعباس مرداد امسال با اشاره به اینکه تحریم، فرآیند تأمین تجهیزات مورد نیاز دانشگاهی را به سمت سازندگان داخلی تغییر داد، اظهارداشت: از سال ۹۳ تا سال ۹۹ با اعتماد به سازندگان داخلی بیش از ۲۱ هزار قلم کالا به تعداد کل ۹ میلیون و ۴۷۵ هزار قطعه از تولیدکنندگان و سازندگان داخل کشور خریداری و تامین شد که افزون بر  ۲هزار و ۶۹۶ میلیارد ریال صرفه‌جویی اقتصادی به همراه داشته است.

فردین بهرام‌پور در این باره به بومی‌سازی ۳۷۲ قطعه پالایشگاهی اشاره کرد که ظرف یکسال گذشته با تکیه بر توان داخلی برای نخستین بار در کشور انجام شده است.

وی با اشاره به استقرار واحد پشتیبانی ساخت داخل در پالایشگاه نفت بندرعباس، حمایت از ساخت قطعه‌های پالایشگاهی در داخل کشور درسال گذشته موجب را موجب صرفه‌جویی به ارزش بیش از ۲۹۳ میلیارد ریال دانست وادامه داد: در سال گذشته افزون بر ۶ هزار و ۷۹۳ قلم کالا برای نخستین بار و با مهندسی معکوس، بدون نقشه اولیه و تنها با تکیه بر دانش و توان متخصصان پالایشگاه نفت بندرعباس و تولیدکنندگان داخلی ساخته و مورد استفاده قرار گرفت.

بهره‌برداری از طرح‌های حفاظتی در شرکت نفت بندرعباس

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس با بیان اینکه وجود امنیت موجب ایجاد آرامش روانی و افزایش تمرکز بر تولید می‌شود، به بهره‌برداری از طرح‌های حفاظتی شرکت پالایش نفت بندرعباس اشاره کرد.

هاشم نامور  گفت: سامانه راه‌بندهای الکتریکی ضد تهاجمی و به روزآوری تجهیزات حفاظت الکترونیک پالایشگاه بندرعباس با هدف افزایش ضریب ایمنی و امنیت پالایشگاه و حمایت و پشتیبانی از تولید در این شرکت بهره‌برداری شده است.

به گفته وی، بر اساس الزام های حراستی و بازنگری‌های امنیتی با تلاش متخصصان پالایشگاه بندرعباس راه‌بندهای الکتریکی ضد تهاجمی " در "مسیرهای "در" اصلی، "در " صنعتی و "در " بارگیری پالایشگاه نصب و هم‌چنین ساختمان حفاظت الکترونیک و سامانه‌های نظارتی بروز رسانی شده است.

نامور با بیان اینکه این طرح در مدت شش ماه اجرا شد، افزود: در هر دروازه ۴ راه‌بند و هریک به طول چهار متر نصب و ساختمان حفاظت الکترونیک نیز متناسب با شرایط و دستورالعمل‌های امنیتی با تجهیزات جدید به روزرسانی شده است.

پالایشگاه بندرعباس به پتروپالایشگاه تبدیل می‌شود

طرح ارتقا کیفیت محصولات سنگین با محوریت واحد کک سازی از طرح‌های مهم این شرکت در راستای کاهش تولید نفت کوره می‌باشد ‌که بهمن ماه سال ۹۸ قرارداد اخذ دانش فنی و طراحی واحد تولید کک اسفنجی آن بین شرکت پالایش نفت بندرعباس با پژوهشگاه صنعت نفت با هدف تامین نیاز صنایع آلومینیوم کشور منعقد شد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس، در راستای تحقق این طرح توسعه محور به ایرنا گفت: تولید فرآورده‌های نفتی باارزش افزوده بیشتر یکی از مزیت‌های مهم طرح ارتقا کیفیت محصولات سنگین است.

به گفته نامور، ‌یکی از محصولات مهم و تولیدی در این طرح پروپیلن با گرید پلیمری است که به میزان ۱۲ هزار تن در سال تولید می‌شود.

"بیشتر پروپیلن تولیدی در کشور به پلی پروپیلن و بخشی از آن به دی اتیل هگزانول تبدیل می‌شود که به دلیل نبود پروپیلن کافی، دیگر محصولات با ارزش موجود در زنجیره ارزش این ماده استراتژیک در کشور تولید نمی‌شود".

واحدهای آسفالتین زدایی با حلال، تصفی ‌DAO ، کک سازی تأخیری و کک کلسینه و همچنین واحدهای پایین دستی تصفیه نفتا، تصفیه نفت گاز، تصفیه و تولید گاز مایع و پروپیلن، قیر سازی، هیدروژن و بازیافت گوگرد از جمله واحدهای لحاظ شده در طرح ارتقا کیفیت محصولات سنگین در شرکت پالایش نفت بندرعباس است.

نامور در خصوص عملیات اجرایی طرح ارتقا کیفیت محصولات سنگین بر اساس برنامه زمان‌بندی در سال ۱۴۰۰ نیز گفت: بخش طراحی پایه واحدهای فرآیندی این طرح پیشرفت‌های خوبی کرده است که امیدواریم با اجرای کامل طرح ارتقا کیفیت محصولات سنگین، پالایشگاه بندرعباس ‌به نوعی به پتروپالایشگاه تبدیل شود.

بکارگیری دانش فنی ایرانی در تعمیر کوره‌های واحدهای عملیاتی

شرکت پالایش نفت بندرعباس به عنوان یکی از مهم‌ترین شرکت‌های پالایشی با تامین بیش از ۱۵ درصد از انرژی مورد نیاز کشور نقش قابل توجهی در چرخش اقتصاد و توسعه کشور دارد.

و اما یکی از اهداف مهم شرکت نفت بندرعباس تولید مستمر فرآورده‌های نفتی با کیفیت و جلوگیری از خاموشی‌های مقطعی واحدهای عملیاتی است که بر اساس این مهم و ضرورت توجه به نقش دانش فنی ایرانی، تیرماه امسال برای نخستین بار در ایران با تکیه بر دانش فنی ایرانی براساس در این طرح تعمیرات در شرایط فعالیت کوره برای نخستین بار در کشور در شرکت پالایش نفت بندرعباس انجام شد، این درحالی است که ترمیم سقف کوره درحال فعالیت که پیش‌تر متعلق به یک شرکت آمریکایی بوده است.

خوشبختانه امسال شرکت نفت بندرعباس به فرآیندی دست یافت که در صورت بروز مشکلاتی در یک از کوره‌های واحدهای عملیاتی، بدون نیاز به خارج کردن واحد از سرویس، ترمیم مقطعی را انجام داد تا زمان تعمیرات اساسی واحد فرا برسد.

رضا خاورسنگری، مدیر نگهداری و تعمیرات شرکت پالایش نفت بندرعباس نیز در این باره گفت: بخشی از سقف کوره در حال فعالیت واحد تقطیر شماره ۲ این شرکت که دچار آسیب شده بود، در کوتاه‌ترین زمان به همت مهندسان و متخصصان پالایشگاه بندرعباس ترمیم شد.

به گفته وی، در این تعمیرات حدود ۱۰ مترمربع از سقف کوره استندگذاری و فوم تزریق شد که رکوردی جهانی به شمار می‌آید و رکورد پیشین و ترمیم در حالت فعالیت کوره در دست یک شرکت آمریکایی با متراژ سه مترمربع بود.

خاورسنگری خاطرنشان کرد: تعمیرات اساسی واحدهای پالایشی یک فعالیت مهم، تخصصی، حساس و با اهمیت است که با هدف تضمین استمرار عملیات تولید فرآورده‌های نفتی با کیفیت مناسب و همچنین حفظ و نگه‌داری از تجهیزات و تاسیسات به صورت دوره‌ای انجام می‌شود.

پالایشگاه نفت بندرعباس به عنوان مدرن‌ترین پالایشگاه نفت خام و تنها پالایشگاه تصفیه نفت خام سنگین ایران با ظرفیت پالایش ۳۵۰ هزار بشکه در روز در حال حاضر حدود ۱۸ درصد پالایش نفت خام و به تبع آن تامین فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور را تولید و با این ظرفیت علاوه بر هرمزگان، فرآورده‌های مورد نیاز ۶ استان از جمله سیستان و بلوچستان، کرمان، یزد، فارس، بوشهر و خراسان جنوبی در این پالایشگاه تولید می‌شود.

گازمایع، بنزین موتور، سوخت جت (ATK)، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره محصولات اصلی پالایشگاه نفت بندرعباس را تشکیل می‌دهند و در کنار آن‌ها وکیوم باتوم، وکیوم سلابس، گوگرد، لوبکات سنگین، آیزوریسایکل و حلال ۴۰۲ نیز فرآورده‌های ویژه تولیدی در این پالایشگاه را تشکیل می‌دهند.

هم اکنون خوراک این پالایشگاه شامل نفت خام سبک جزیره هنگام، نفت خام سنگین انتقالی از جزیره خارک و میعانات‌گازی از منابع گازی سرخون و عسلویه است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: