پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: ۷۳۴۰
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۱
مدیرکل مدیریت بحران استانداری:
عجب شیر پرس _ مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین با اشاره به سیلاب در آوج، گفت: براساس آخرین ارزیابی های انجام شده ۷۴ شهر و روستای این استان مستعد وقوع سیل هستند.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، قدرت الله مهدیخانی افزود: با مطالعات و بررسی های انجام شده از این تعداد ۱۷ مورد شهر هستند که قزوین نیز در بین آن هاست و ۵۴ مورد نیز شامل روستاها می شوند.

وی اضافه کرد: طی سال های اخیر با لایروبی قنوات و فعالیت های اصلاحی در بستر رودخانه ها و اجرای طرح های مختلف از جمله آبخیزداری خطر سیل برای شهرها و روستاهایی که استعداد بالا در زمینه سیل داشتند کاهش یافته با این حال هیچ گاه نمی توان با اطمینان از پیشگیری و عدم وقوع سیل صحبت به میان آورد.

این مسوول گفت: سیل  در شهرستان آوج که متاسفانه منجر به کشته شدن سه نفر و مفقود شدن ۲ تن دیگر شد نشان داد حتی در گرم ترین روزهای سال نیز احتمال وقوع سیل وجود دارد و باید همواره نسبت به وقوع حوادث غیرمترقبه آمادگی داشت.

وی در ادامه از شهروندان خواست تا با توجه به گزارش سازمان هواشناسی تا پایان هفته جاری از نزدیک شدن به رودخانه ها و مسیل ها به دلیل احتمال طغیان رودخانه ها و  وقوع سیلاب جدا خودداری کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین در ادامه به وضعیت اعتباری حوزه مدیریت بحران استان اشاره کرد و یادآور شد: در سال جاری ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار حوزه مدیریت بحران برای استان قزوین تعیین شده که البته هنوز ابلاغ نشده است.

علاوه بر اعتباراتی که سالانه به حوزه مدیریت بحران اختصاص می یابد اعتباراتی نیز در قالب استمهال بدهی کشاورزان خسارت دیده و سایر تسهیلات برای جبران خسارات در نظر گرفته می شود، به عنوان نمونه سال قبل یک هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال اعتبار در زمینه استمهال بدهی کشاورزان به استان قزوین اختصاص یافت.

مهدیخانی یادآور شد: برای سال جاری هنوز اعتبارات مربوط به استمهال بدهی کشاورزان آسیب دیده استان قزوین اعلام نشده است.

اعتبارات مدیریت بحران قزوین کافی نیست

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین گفت: با توجه به حجم بالای حوادث و بلایای طبیعی در کشور و استان قزوین اعتبارات اختصاص یافته به حوزه مدیریت بحران کافی و جوابگو نیست و از آنجا اعتبارات دولت در این بخش و سایر حوزه ها محدود است باید در زمینه پیشگیری و کاهش خسارات بلایای طبیعی برنامه ریزی شود که در این زمینه اقدامات خوبی در استان قزوین انجام شده است.

وی اظهار داشت: از جمله اقدامات انجام شده در حوزه پیشگیری مطالعات پهنه بندی زلزله و همچین سیل است و براین اساس مناطق پرخطر استان شناسایی شده و سناریوهای مختلف مربوط به حوادث طبیعی برای آنان نگارش شده و وظایف دستگاه ها و نحوه فعالیت آنها به منظور کاهش خسارات تعیین شده است.

مهدیخانی یادآور شد: البته در قانون ظرفیت های خوبی برای حوزه مدیریت بحران در نظر گرفته شده و این گونه نیست که کارهای ضروری و یا فعالیت های امدادی پس از بحران به دلیل مشکلات اعتباری لنگ بماند که از جمله آنها الزام دستگاه های اجرایی به در اختیار گذاشتن امکانات و تجهیزات درخواستی از سوی مدیریت بحران است.

این مسئول با بیان اینکه افزایش راه اندازی شتاب نگارهای زلزله در برنامه ششم توسعه درج شده است، گفت: در سال جاری چهار دستگاه شتاب نگار زلزله در مناطق مختلف استان شامل شهر قزوین واقع در ساختمان مدیریت بحران استانداری)، کوهین، آبگرم و طارم سفلی نصب و راه اندازی شد.

مهدیخانی، تعیین محل دقیق و شدت زلزله و گسل فعال مربوط به آن را از کارکردهای شتاب نگارهای زلزله عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ۲۵ دستگاه شتاب نگار زلزله در استان قزوین نصب است که این تعداد باید برای بررسی دقیق رخدادهای زمین شناسی و زلزله بیشتر شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین با بیان اینکه اگرچه تلفات جانی حوادثی چون سیل و زلزله بالاست اما به لحاظ مالی این خشکسالی و سرمازدگی است که صدر آمار قرار دارد، گفت: با توجه به اینکه معمولا اخبار حوادثی همچون سیل و زلزله بازتاب زیادی دارند اما باید اذعان کرد بیشترین حجم خسارات مالی مربوط به بلایای طبیعی در استان قزوین مربوط به خشکسالی یا سرمازدگی است و در همین سال های اخیر حتی بیش از ۲ هزار میلیارد تومان در این حوزه خسارات به ثبت رسیده است.

وی اظهار داشت: امسال نسبت به سال گذشته در زمینه آتش سوزی های وسیغ در اراضی کشاورزی و مراتع با مشکلات کمتری روبرو بودیم با این حال گرمای قابل توجه هوا ما را با خطرات آتش سوزی در اراضی مرتعی و کشاورزی مواجه کرده است.

این مسئول گفت: اگرچه اعتبارات مدیریت بحران قزوین نسبت به سایر استان ها کمتر است با این حال انسجام و هماهنگی بالایی بین دستگاه های متولی در زمینه پاسخگویی سریع به بحران های طبیعی وجود دارد.

 امکان وقوع زلزله هفت ریشتری با فعال شدن گسل شمال قزوین

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین همچنین با بیان اینکه باید همیشه در برابر وقوع زلزله نیز آماده باشیم، اضافه کرد: قزوین از استان های مستعد زلزله با قدرت بالاست و باید اذعان کرد اگرچه نمی خواهیم مردم را نگران کنیم اما باید همواره در برابر وقوع زلزله آماده باشیم.

وی ادامه داد: مطالعات گسل شمال قزوین نشان می دهد این گسل در صورت فعال شدن در بدترین حالت ممکن می تواند منجر به زلزله ای با قدرت هفت ریشتر در مقیاس امواج درونی زمین شده و خسارات جانی و مالی قابل توجهی را از خود برجای بگذارد.

مهدیخانی اظهار داشت: این گسل بیش از ۷۰۰ سال است که فعال نبوده و همین مساله نگرانی های ما را بیشتر می کند.

این مسئول گفت: برای زلزله در شهر قزوین سناریوهای مختلفی را تهیه کرده ایم که با توجه به قدرت و ریشتر زلزله و میزان اولیه تلفات و خسارات ها تعیین شده و به نسبت به وضعیت ایجاد شده فعالیت های امدادی انجام خواهد شد.

وی با بیان اینکه بیشترین نگرانی ما در خصوص زلزله مربوط به مناطق فرسوده است و باید با تقویت مشوق ها مالکان ساختمان های قدیمی را به نوسازی و ایمن سازی بیش از پیش تشویق کرد، اظهار داشت: در سال های اخیر وضعیت ساختمان سازی بهتر شده و آئین نامه ۲۰۰۸ ساختمان ها که طراحی آنها در برابر زلزله تاکید کرد مورد توجه قرار گرفته است.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: