پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - April 18 2024
کد خبر: ۷۳۳۷
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹
معاون سیاسی اجتماعی استاندار:
عجب شیر پرس _ معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: ۱۷ دفتر تسهیلگری در این استان وجود دارد که ۹ دفتر در زاهدان با ۱۹۰ هزار نفر زیر پوشش، چهار دفتر در چابهار با ۷۰ هزار نفر زیر پوشش و سه دفتر در زابل با جمعیت ۶۵ هزار نفر زیر پوشش مطالعاتی قرار دارند.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از ایرنا، ابوذر کوثری با اشاره به هدف ایجاد دفتر تسهیلگری اظهارداشت: دفاتر تسهیلگری در حاشیه شهرها برای ارزیابی و کمک به ساماندهی این مناطق به عنوان یکی از مهمترین آسیب‌های اجتماعی در سیستان و بلوچستان و برخی استان‌های کشور ایجاد شده‌اند.

وی بیان کرد: مطالعاتی که برای حاشیه شهرها انجام می‌شود ما از ۲ زاویه به این مساله به عنوان دولت ورود می‌کنیم و برای اینکه یک برنامه ریزی دقیق در حوزه حاشیه شهر و مهار آسیب‌های اجتماعی ایجاد شود باید یک ارزیابی و آنالیز درستی داشته باشیم.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: از  ۲ زاویه یک برنامه‌ریز باید به این مساله ورود کند یکی از زاویه بالا به پایین یا به عبارتی نگاه دولت به حاشیه شهر هست یعنی اینکه خودش و کارگزارانش می‌رود مسائل و موضوعات حاشیه شهرها  و آسیب‌هایی که در این مناطق وجود دارد  را ارزیابی و تحلیل  می‌کند و براساس این تحلیل ها برنامه می‌ریزد.

وی با بیان اینکه یک زاویه دیگر توجه به مسائل حاشیه‌نشینی نگاه از پایین به بالا است افزود: این مهم به این معنی بوده که ما برای اینکه  مسائل، موضوعات و ظرفیت‌هایی که در حاشیه شهرها وجود دارد را از منظر حاشیه‌نشینان، احصا، آنالیز و تحلیل و اولویت‌بندی کنیم تا مقدمه‌ای برای برنامه‌ریزی ما در این  مناطق  شود.

کوثری ادامه داد: از نیروهای حاشیه شهرها، از کارشناسان و مجموعه‌هایی که به هر حال شناخت دارند از این حاشیه شهرها از طریق ایجاد دفاتر تسهیلگری نه با نگاه دولتی بلکه این بار از نگاه کارشناسی و پایین به بالا  آسیب‌ها و مسائل حاشیه شهرها را می‌بینیم.

وی اظهارداشت: ۱۷ دفتر تسهیلگری در سیستان و بلوچستان راه‌اندازی کردیم که هر کدام از این دفاتر پنج  کارشناس فنی از روانشناس، جامعه شناس و جغرافیای شهری دارد که از متخصصان، تحصیلکردگان و بومیان شهر بوده و وابسته به دولت و کارمند دولت هم نیستند و محل استقراشان در حاشیه شهر است.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان ادامه داد: دفاتر ایجاد شده در این استان از طریق تعامل با مردم حاشیه شهر، اعتماد متقابل بین مردم و دولت را ایجاد می‌کنند و  چون در بافت اجتماعی و بطن ‌این مردم تاسیس شده‌اند و کارشان هم آنجا تداوم دارد طبیعتا  یک شناخت خیلی خوبی می‌توانند از این مناطق به ما دهند.

دفاتر تسهیلگری و زاویه دید خوب آنان در مسائل حاشیه نشینی

۱۷ دفترتسهیلگری در مناطق حاشیه‌شهرهای سیستان‌و بلوچستان فعالیت می‌کنند

وی بیان کرد: دفاتر تسهیلگری زاویه دید خیلی خوبی از موضوعات حاشیه شهرها به مدیران به عنوان متولیان برنامه‌ریزی در حوزه‌های مختلف، دستگاه‌های اجرایی و تصمیم‌سازهایی که در این حوزه قرار دارند می‌دهند.

کوثری تصریح کرد: دفاتر تسهیلگری بازوانی خوب و کمک فنی و تخصصی خوبی هستند که برنامه‌ریزی هایمان را به سمت دقیق و موثرتر شدن می‌برند و به اصطلاح  انطباق بیشتری با  واقعیت‌ها پیدا می کنند و اصطلاحا برنامه ریزی عملیاتی را تسهیل می کنند.

وی اظهارداشت: امروز که نگاه می‌کنیم دفاتر تسهیلگری از مناطق مورد مطالعه خودشان داده‌هایی را در حوزه‌های مختلف از بحث آسیب‌ها اعم از  طلاق، اعتیاد، کارتن خوابی و  انواع و اقسام آسیب‌های که وجود دارد را جمع‌آوری و این‌ها را آنالیز و ارتباط خیلی خوبی با مردم حاشیه‌نشین برقرار کردند.

معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: دفاتر تسهیلگری کار بعدی که  انجام و کمکی که کردند این است که مشکلات و پتانسیل‌ها را اولویت‌بندی کرده و به دستگاه‌های اجرایی و تصمیم گیر پیشنهاد می‌دهند که در این منطقه‌ای که تحت پوشش شان بوده اولین موضوعی که باید مورد رسیدگی واقع شود کدام است آیا مثلا آنجا مساله اعتیاد در اولویت اول بوده یا سایر مسائل مهم تر و از اولویت رسیدگی بالاتر برخوردارند.

وی تصریح کرد: در دفاتر تسهیلگری یک نهاد ناظر که خود سازمان امور اجتماعی و مجموعه وزارت کشور هست داریم که این نهاد یک راهبری را گذاشته که آن راهبر به صورت دوره‌ای عملکرد دفاتر را در حوزه های مختلف از موضوع اعتبارات، شیوه عملکرد آن‌ها  و  برایند کار آن‌ها  را به صورت مرتب  مثلا چند ماه یکبار ارزیابی و  نظر و ارزیابی نهایی را سالانه به ما می‌دهند.

کوثری ادامه داد: یک نهاد ناظر هم داریم که خود مجموعه استانداری و فرمانداری‌ها هست که نظارت می‌کنند بر عملکرد دفاتر تسهیلگری که آیا این دفاتر در ان چارچوب  وظایف خودشان که برایشان تعریف شده حرکت می‌کنند یا به حاشیه می‌روند که در این زمینه البته ما بعضا یکسری آسیب‌هایی هم داشتیم و اینگونه نیست که در این موارد ۱۰۰ درصد به اهداف خودمان رسیده باشیم اما روند کاری دفاتر نشانگر روند رو به رشد و اصلاح کاستی هاست و در سال‌های آینده نقش آفرینی موثرتری خواهند داشت.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: