یکهزارع، در این نشست مشترک گفت: ایران خودرو در دور جدید همکاریهای بین المللی خود، رویکردی کاملاً متفاوت با گذشته در پیش گرفته و بر حضور و سرمایه گذاری مشترک طرف مقابل تأکید دارد.
وی با بیان اینکه سرمشق شرکت ایران خودرو در همکاریهای جدید، حفظ و ارتقای منافع ملی است، افزود: دایملر و شرکت بنز سابقه قابل اعتنا و اتکائی در همکاری با ایران خودرو داشتهاند که این امر میتواند در مسیر پیش روی این دو خودروساز راهگشا باشد.
ولفگانگ برنارد، عضو هیئت مدیره دایملر آ.گ. نیز اظهار کرد: محصولات تجاری دایملر همیشه در ایران از محبوبیت برخوردار بوده است و در حال حاضر خودروهای تجاری از تقاضای بالایی در ایران برخوردار هستند، بنابراین پس از لغو تحریمهای ایران، ما در حال برنامه ریزی برای ازسرگیری سریع کسب و کارمان در این بازار هستیم. امضای تفاهمنامه با شریک تجاریمان در ایران، پیشنیاز مهمی برای از سرگیری سریع این کسب و کار است.
براساس این گزارش دایملر و ایران خودرو پس از امضای این تفاهمنامه در یک بیانیه مشترک اهداف و برنامههای خود برای از سرگیری همکاریها را تشریح کردند.
در این بیانیه آمده است: «ایران خودرو دیزل یکی از شرکتهای تابعه ایران خودرو، بزرگترین تولید کننده خودرو در منطقه MENA (خاورمیانه و شمال آفریقا) است که بیش از 50 درصد سهم بازار را در ایران داشته و بیش از نیم قرن است که با دایملر همکاری دارد».
«سرمایه گذاری مشترک برای تولید منطقهای کامیونهای مرسدس بنز و قطعات قوای محرکه»، «تأسیس شرکت مشترک فروش کامیونهای مرسدس بنز و قطعات آنها در ایران» و همچنین خرید بخشی از سهام شرکت محور خودرو کنار ایدم توسط دایملر از جمله مواردی به شمار میرود که در این تفاهمنامه مورد توافق قرار گرفته است. علاوه بر این، دو طرف درصدد هستند سرمایهگذاری مشترکی برای فروش وسایل نقلیه تجاری و باری مرسدس داشته باشند، ضمن اینکه دایملر اعلام کرده برای تحقق این برنامهها دفتر خود در تهران را در سه ماه نخست سال 2016 ایجاد میکند.
همچنین شرکت دایملر طی بیانیهای به پتانسیلهای بازار و صنعت خودرو ایران اشاره کرده است. در بیانیه دایملر آمده است: «ایران در پی سالهای متمادی تحریم و تقاضای بالا در بخش حمل و نقل، پتانسیل خوبی برای رشد در این بخش داشته و فرصتهای زیادی را به دایملر نوید میدهد. ایران با وجود تحریمهای اقتصادی یکی از بزرگترین اقتصادهای ملی در خاورمیانه، با تولید ناخالص ملی 415 میلیارد دلار آمریکا در سال 2014 بود. صنایع ایران تقریباً نیمی از اقتصاد ملی ایران را به دوش میکشند».
خودروساز آلمانی برای حوزه فروش و خدمات پس از فروش هم برنامه ریزیهایی انجام داده و اعلام کرده است: «دایملر با امضای سند همکاری، در حال شروع فرآیندی برای ورود مجدد و فراگیر به بازار ایران است. نخستین کامیونهای مرسدس بنز با نامهای آکتروس (Actros) و آکسور (Axor) را میتوان پیش از پایان سال در ایران تولید و عرضه کرد. دایملر در تلاش است تا جای پای خود را در بازار محلی ایران محکمتر کند، به همین منظور هدف تجدید همکاری با شرکت ایدم در عرصه موتور و سرمایه گذاری مشترک در فروش را دنبال میکند. افزون بر این، دایملر قصد دارد تا در قالب یک سرمایهگذاری مشترک در زمینه فروش، تمام فعالیتهای فروش و خدمات پس از فروش در ایران را حرفهای کند. همچنین دایملر قصد دارد تا دفتر خود را در تهران افتتاح کند. با این اقدامات و تعهدات شرکت دایملر خود را به توسعه اقتصادی و اجتماعی ایران متعهد کرده است».
همچنین دو طرف تصمیم گرفتند ضمن اصلاح ساختار شرکت خدمات پس از فروش گواه نسبت به واگذاری این شرکت به شرکت مشترک ایران خودرو و بنز اقدام کنند.