شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - April 27 2024
کد خبر: ۷۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴
عجب شیر پرس _ کنکور سراسری ۱۴۰۰ به پایان رسید و نتایج این آزمون اعلام شد؛ حالا داوطلبان باید به دنبال انتخاب رشته مناسب باشند.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، کنکور سراسری ۱۴۰۰ با تمامی حواشی ها و سختی هایی که داشت (از وجود ویروس کرونا تا سختی سوالات کنکور) روز گذشته به نقطه پایانی خود رسید و نتایج اسامی برتر و سایر داوطلبان شرکت کننده در این آزمون اعلام شد.

کنکور ۱۴۰۰ از صبح چهارشنبه ۹ تیر با برگزاری آزمون داوطلبان گروه آزمایشی هنر آغاز شد و به مدت چهار روز ادامه داشت‌. کنکور گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی در صبح روز پنجشنبه ۱۰ تیرماه، کنکور گروه آزمایشی علوم انسانی در صبح روز پنجشنبه ۱۰ تیرماه، کنکور گروه آزمایشی علوم تجربی در صبح روز جمعه ۱۱ تیرماه و کنکور گروه آزمایشی زبان‌های خارجی در صبح روز شنبه ۱۲ تیرماه برگزار شد.

ظرفیت دانشگاه‌های کشور برای پذیرش داوطلبان ۱۴۰۰

بر اساس اعلام سازمان سنجش کشور تعداد ۶۶۲ هزار و ۱۱۴ داوطلب زن و تعداد ۴۴۹ هزار و ۷۰۴ داوطلب مرد در آزمون سراسری ۱۴۰۰ ثبت نام کرده اند که برای آن‌ها با احتساب گروه آزمایشی دوم برخی داوطلبان، تعداد یک میلیون و ۳۶۷ هزار و ۹۳۱ کارت ورود به جلسه صادره شد.

در این آزمون۵۵۴ هزار و ۸۶۰ هزار نفر داوطلب رشته تجربی، ۳۷۰ هزار و ۱۱۲ داوطلب رشته علوم انسانی و ۳۷۰ هزار و ۱۱۲ داوطلب رشته علوم انسانی شرکت کردند. بر اساس این آمارها و احتساب ظرفیت های دانشگاه های کشور؛ صندلی های دانشگاه های کشور در انتظار داوطلبان خواهد بود.

پایان مرحله آخر کنکور سراسری ۱۴۰۰/ داوطلبان برتر در انتظار محقق شدن رویاهایشان
 انتخاب رشته داوطلبان مجاز از ۱۴ تا ۱۸ مرداد

فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش کشور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: داوطلبان با اطلاعات شناسنامه ای می‌توانند نتایج کنکور سراسری خود را مشاهده کنند.

سخنگوی سازمان سنجش کشور ادامه داد: از روز سه شنبه دفترچه انتخاب رشته بارگذاری خواهد شد و  انتخاب رشته داوطلبان مجاز به انتخاب رشته از روز پنج شنبه ۱۴, مرداد شروع می شود و تا روز دوشنبه ۱۸ مرداد ماه ادامه خواهد داشت.

همچنین سختی سوالات کنکور ۱۴۰۰ موجب اعتراض تعداد زیادی از داوطلبان کنکور شد؛ موضوعی که سازمان سنجش برای راحتی حال داوطلبان این موضوع را رفع ‌کرد. زرین آمیزی درباره این موضوع بیان کرد: در خصوص درس ریاضی گروه های علوم ریاضی و علوم تجربی و انسانی اصلاحاتی در کلید آزمون صورت گرفت و داوطلبان می توانند اصلاحیات را در پاسخنامه خود مشاهده کنند.

سخنگوی سازمان سنجش کشور ادامه داد: در گروه علوم ریاضی ۱۱ سوال تاثیر مثبت در نتیجه داشتند و یک سوال حذف شد، علوم تجربی ۴ سوال تاثیر مثبت و در نتیجه داشتند، یک سوال حذف شد و در علوم انسانی ۵ سوال تاثیر مثبت در نتیجه داشت.

حالا موضوع مشکل دار بودن و سخت بودن تعدادی از سوالات کنکور حل شد و داوطلبان از این پس تنها باید به فکر یک انتخاب رشته خوب و هدفمند باشند تا بتوانند در این مرحله نیز موفق شوند.
لازمه‌های انتخاب رشته خوب توسط داوطلبان

داوطلبان برای انتخاب رشته نیز داوطلبان باید نهایت دقت را داشته باشند؛ داوطلبان باید در زمان انتخاب رشته حتما یک تحقق کامل و جست و جوی زیادی از داوطلبان قبول شده دانشگاه‌های سراسری سال‌های گذشته، معلمان و مشاوران داشته باشند.

حمید خاکباز دکتری تخصصی مشاوره و روانشناسی اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های فعلی داوطلبان کنکوری و خانواده آن‌ها این است که بلافاصله بعد از مشاهده اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری از سمت سازمان سنجش میزان دغدغه و نگرانی آنها برای نحوه درست انتخاب رشته افزایش خواهد یافت.

او افزود: برای انتخاب رشته رعایت چند نکته لازم و ضروری است. برای مثال، داوطلبان بایستی در زمان انتخاب رشته حتما یک تحقق کامل و جست و جوی زیادی از داوطلبان قبول شده دانشگاه‌های سراسری سال‌های گذشته، معلمان و مشاوران داشته باشند.

خاکباز تصریح کرد: داوطلبان باید اطلاعات کامل و همه جانبه از رشته‌های کنکور سراسری و رتبه و تراز قبولی در آن‌ها به دست می‌آورند و به هیچ عنوان اسیر فضاسازی تبلیغاتی موسسات سودجوی کنکور نشوند؛ چرا که وقتی برخی از موسسات میزان استرس و نگرانی داوطلبان را می‌بینند احتمال دارد که از آب گل آلود ماهی بگیرند و به نفع خود عمل کنند، یعنی با دریافت هزینه زیاد از داوطلبان آن را فریب قبولی در رشته‌های مورد علاقه و دانشگاه‌های برتر دهند.

دکتری تخصصی مشاوره و روانشناسی ادامه داد: داوطلبان کنکوری باید از معلمان، داوطلبان پذیرفته سال‌های گذشته، دوستان، خانواده و ... برای انتخاب رشته صحیح و مناسب کمک بگیرند تا بتوانند اطلاعات بهتری کسب کنند.

او گفت: داوطلبان باید در خصوص علایق و سلایق و بازار کار و رشته‌های دانشگاهی اطلاعات کاملی به دست آورند. همچنین لازم است تا متقاضیان بعد از انتشار دفترچه انتخاب رشته از سوی سازمان سنجش به خوبی به مطالعه آن بپردازند تا بتوانند با قواعد و ضوابط آن آشنا شوند.

خاکباز با بیان اینکه خانواده‌ها نقش اساسی و اصلی در جهت انتخاب رشته دانشجویان دارند، تاکید کرد: خانواده‌ها باید حامی فرزندان خود باشند و آن‌ها را در زمینه انتخاب رشته کمک کرده و سعی کنند تا آخرین مرحله زندگی دانشجو یعنی پذیرش یا عدم پذیرش آن‌ها در کنکور همراهشان باشند.
فرار از مافیای انتخاب رشته کنکور

در این میان داوطلبان باید از مافیای انتخاب رشته دوری کنند و هرگز به سمت و سوی این افراد نروند؛ پوریا پژوهانفر روانشناس و مشاور تحصیلی با اشاره به مشاورانی که برای انتخاب رشته هزینه‌های هنگفتی از دانشجویان دریافت می‌کنند، اظهار کرد: زمان انتخاب رشته که فرا می‌رسد، تعدادی از افراد به فکر کلاهبرداری و دادن وعده‌های دروغین به داوطلبان می‌افتند و با اخذ هزینه‌های بالا، وعده قبولی در دانشگاه‌های سراسری را می‌دهند.

او با اشاره به اینکه ۸۵ درصد رشته‌ها بدون کنکور هستند، گفت: اکثرمافیا‌های کنکور با گرفتن هزینه‌های بالا دانش‌آموزان را در رشته‌هایی که نیاز به آزمون سراسری ندارد  ثبت نام می‌کنند، دانش آموزان باید به این موضوع توجه کنند که اکثر رشته‌های دانشگاه آزاد بدون کنکور است.

این مشاور تحصیلی با اشاره به اینکه داوطلبان نباید فریب این مشاوران تقلبی را بخورند، تصریح کرد: اگر این افراد را به عنوان مشاور انتخاب رشته خود انتخاب کنید، با دادن امید کاذب و انرژی منفی، یک انتخاب بد برای شما می‌کنند.

پژوهانفر با بیان اینکه خانواده‌ها باید در این امر به فرزندانشان کمک کنند، گفت: اگر خانواده‌ای دفترچه راهنمای کنکور را کاملاً مطالعه کند خودش می‌تواند به راحتی برای فرزندش انتخاب رشته کند و هیچ کار پیچیده‌ای نیست.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: