سه‌شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - May 07 2024
کد خبر: ۷۲۷۲
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۸
دانشجو گزارش می‌دهد
عجب شیر پرس _ وضوع"سگ گردانی" و قوانین مربوط به این اتفاق، از موضوعات داغی است که این روزها در بین افراد جامعه در هر جایگاه و شغلی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.
به گزارش عجب شیر پرس به نقل ازخبرگزاری دانشجو، فرزانه فراهانی_ موضوع"سگ گردانی" و قوانین مربوط به این اتفاق، از موضوعات داغی است که این روزها در بین افراد جامعه در هر جایگاه و شغلی مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

عده‌ای که در خانه خود چه آپارتمانی و چه خانه‌هایی به سبک ویلایی و حیاط دار از موافقان سگ گردانی و بیرون آوردن سگهای خود در سطح جامعه هستند و حق طبیعی حیوان زبان بسته می‌دانند که باید ساعتی را به همراه صاحب خود، در کنار سایر انسانها و در امان تفریحی چون پارکها و بوستانهای سطح شهر بگذرانند.

مخالفان سگ گردانی و حضور سگها با نژاد های مختلف در سطح شهر و تردد آن‌ها به همراه صاحبانشان، هم دلالیل منطقی و البته برابر و مطابق با قوانین فعلی این اتفاق را از علل مخالفت خود بیان می‌کنند.
 
قانون مصوبی با عنوان ممنوعیت سگ گردانی نداریم!

قوانین مصوب خاصی تا کنون توسط قانونگذاران برای ممنوعیت سگ گردانی در سطح جامعه تعیین نشده است و این موضوع از سالها بین مردم و مسئولان دچار چالش بوده است.

مسئولان نیروی انتظامی به عنوان یکی از مجریان اصلی نظارت بر اجرای صحیح قوانین مختلف، از معدود افراد و در واقع تنها نهادی هستند که طی سالهای اخیر از موضوع جرم بودن سگ گردانی در معابر و خیابان‌های سطح شهر سخن می‌گویند.

البته اگر قانون خاصی هم توسط نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی پیشنهاد و در نهایت به تصویب نهایی برسد، امید چندانی به اجرای صحیح آن نیست و مثل خیلی دیگر از قوانین متروکه توسط مجریان قانون اجرایی نشده است، چنین قانونی هم حتی پس از تصویب به دایره قوانین متروکه می‌پیوندد.

نیروی انتظامی، تنها دستگاه مخالف سگ گردانی!

در حال حاضر برخی از مسئولان به ویژه در یک دستگاه نظارتی چون نیروی انتظامی در مصاحبه‌های خود با خبرنگاران و اهالی رسانه از ممنوعیت سگ گردانی در سطح شهر و معابر شهری سخن گفته‌اند و این در حالی است که نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی طی سال‌های اخیر، تصویب چنین قانونی را در خانه ملت به صورت پیشنهادی ساده که بدون نقد و بررسی و به سرعت از آن عبور کردند را مطرح کرده بودند.

بر اساس قانون مجازات اسلامی اگر فردی از طرف حیوان همراه فرد دیگر در سطح جامعه دچار آسیب و ضرر و زیان جسمی شود، صاحب حیوان باید برابر قانون مجازات شود اما در این بند از قانون نیز به ممنوعیت سگ گردانی در جامعه اشاره‌ای نشده است.

اگر چه اقدام به سگ گردانی بی آزار و بدون خسارت مالی و جانی به شهروندان مجازاتی در قانون ندارد اما تشخیص اینکه کدام سگ حاضر در سطح خیابان تربیت شده و به اصطلاح صاحب آن حیوان، بی‌آزار است و از این مهمتر، آیا همه شهروندان سگهای تربیت شده که قیمت آن‌ها گاهی به چند ۱۰ میلیون تومان می‌رسد را با خود در سطح شهر می‌چرخانند هم از چالش‌های نبود قوانین مورد نیاز است.

البته رسیدگی به این اقدام به لحاظ جامعه شناسی و با توجه به اینکه طیف گسترده‌ای از مردم مخالف حضور آزادانه و بی قید و شرط سگها در سطح شهر هستند از مطالبات مردم نیز محسوب می‌شود.

اضطراب اجتماعی، پیامد حمله حیوانات ظاهراً خانگی به افراد!

بارها شاهد حوادث تلخ و ناخوشایندی در خصوص حمله سگ‌ همراه برخی شهروندان به عموم مردم و ایجاد جراحات وارده شدید به آن‌ها بوده‌ایم و این قبیل ماجراهای ناگوار شدت مخالفت مردم و مطالبه از مسئولان جهت برخور با آن را افزایش داده است.

به عقیده روانشناسان، افرادی که از طرف هر گونه حیوان مورد اذیت و آزار قرار می‌گیرند دچار نوعی از اضطراب اجتماعی می‌شوند و حال اگر افراد آسیب دیده را کودکان تشکیل بدهند شدت استرس و اضطراب اجتماعی آن‌ها و آسیب جسمی و روحی وارده به نسبت بی دفاعی و ترس از نداشتن امنیت، بیشتر از سایرین خواهد بود.

موضوع برخورد مناسب در قامت قانونی درست و به جا با سگ گردانی در سطح جامعه و معابر شهری، موضوع کم اهمیتی نیست و مسئولان مربوطه باید در این خصوص فکری اساسی بیندیشند.
نظرات شما
نام:
ایمیل:
* نظر: